Heeft somberheid of vrolijkheid invloed op de groei van kinderen?

Kan een vrolijke periode bij kinderen een groeispurt teweeg brengen? In welke mate is er dus een link tussen de gemoedstoestand en de fysieke groei?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (3)

Ik weet het niet zeker maar het lijkt mij vrij logisch dat als een kind heel ongelukkig is en zich in veel stress bevindt zich minder snel zou ontwikkelen. Dat zal zowel lichamelijk als geestelijk zijn.

Als wij heel ongelukkig zijn worden we ook magerder, bleker en krijgen we concentratie problemen en krijgen allemaal vage lichamelijke klachten.
Wanneer een kind in de groei is en dezelfde dingen meemaakt zal dat, lijkt mij logisch, iets qua ontwikkeling achterblijven.

Toegevoegd na 2 minuten:
En op de vrolijke gemoedstoestanden zal een kind dus beter presteren.
Toen mijn zoontje met 34,5 week zwangerschap ter wereld kwam moest ik van de verpleging op de neonatologie hem veel huid op huid contact geven omdat ze van liefde en contact groeien!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meeste lengtegroei gebeurd 's nachts dus vooral het hebben van weinig nachtrust kan (dus ook KAN) gevolgen hebben voor de lengtegroei. Dus stress en somberheid gepaard gaande met weinig slaap zou (dus ook ZOU) invloed KUNNEN hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kinderen die zich slecht voelen zullen waarschijnlijk veel stress ervaren en bij stress komen hormonen kijken (zoals cortisol). Van deze hormonen is bekend dat ze negatieve uitwerkingen hebben op het lichaam.

Ik kan me voorstellen dat deze negatieve uitwerkingen de groei kunnen belemmeren. Wat de uitwerkingen precies zijn kun je vinden in de bron hieronder.