Mijn a.s. man is weduwnaar. Als ik met hem trouw wie wordt dan de schoonfamilie?

Mijn familie wordt dan zijn nieuwe schoonfamilie, wordt de familie van zijn overleden vrouw dan ex-schoonfamilie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vind het een beetje vreemde vraag, 'ex' suggereert dat je er geen 'band' meer mee hebt. Alsof het contact met zijn schoonfamilie zou veranderen door een huwelijk met jou en een nieuwe schoon familie erbij.
Ben zelf weduwe en mijn schoonzusjes, de zussen van mijn man, blijven altijd mijn schoonzusjes, die relatie verandert toch niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met een ex(familie) kan je wel degelijk (goed) contact onderhouden! De benaming hoeft een contact helemaal niet te frustreren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja misschien vat ik 'ex' wel een beetje te negatief op. Klinkt zo van...dat is geweest.

Het beste antwoord

De schoonfamilie die jij erbij krijgt dat zijn niet de verwanten van zijn overleden vrouw.
Jouw schoonfamilie dat is zijn familie.
Met de familie van zijn overleden vrouw, daar heb jij verder geen relatie mee. Je kunt er hooguit een goede band mee opbouwen maar het is geen schoonfamilie.
Jouw schoonfamilie worden zijn ouders, of eventuele kinderen van hem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Officiele benamingen zijn er hier niet voor, lijken mij ook niet nodig. De man krijgt gewoon 2 schoonfamilie's.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn man is ook weduwnaar en heeft nu gewoon een extra ruime schoonfamilie. Geen probleem, in ons geval tenminste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze waren *letterlijk* gezien na het overlijden van zijn eerste vrouw al geen schoonfamilie meer (voor je gevoel wel, maar dat is wat anders)

de zegswijze luid: "Tot de dood ons scheid"

daarna is het er dus niet meer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ex-schoonfamilie vind ik een zeer duidelijke omschrijving!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doet het er eigenlijk toe welke naam je eraan geeft? Het belangrijkste is hoe je ermee omgaat, dus hoe jij ermee omgaat, hoe je a.s. man ermee omgaat en hoe de familie van zijn overleden vrouw ermee omgaat.
Als jullie allemaal op een warme respectvolle manier met deze situatie omgaan dan is het toch alleen positief?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zijn overleden vrouw is toch ook niet zijn ex-vrouw?!

Dus nee, de schoonfamilie die hij al heeft, is niet zijn ex-schoonfamilie.
Ex houdt tegenwoordig in dat de relatie actief verbroken is.
Dat is wat anders dan gebroken (als je wilt begrijpen wat ik bedoel).

In mijn oren klinkt het alsof je weinig respect hebt voor zijn eerste schoonfamilie.
Maar dat is onterecht gedacht van mij, want het feit dat je de vraag stelt is juist wel weer positief. Maar als ik die man was, zou ik het zeer vervelend vinden als mijn eerste schoonfamilie door mijn nieuwe vrouw voortaan mijn ex-schoonfamilie genoemd zou worden. Dat zou me diep steken.

Maar ach, tegenwoordig spreken mensen bijv. ook al over de schoonfamilie van hun kind, als dat kind pas 15 is.
Dus noem hen hoe je wilt, maar als je aanstaande man nog veel respect voor zijn overleden vrouw heeft, zal het begrip 'ex-schoonfamilie' niet door hem begonnen worden.

De betreffende eerste schoonfamilie zal het je (naar mijn vermoeden) niet in dank afnemen als zij worden weggeschoven als ex-schoonfamilie.
Om de lieve vrede wil, houden ze waarschijnlijk wijselijk hun mening en gevoel daarover vóór zich, in elk geval waar jij bij bent; en koesteren hun dochter.