Is een "open " relatie beter ?

"Open " relatie : partners kunnen vrij genieten van anderen , zonder schuldgevoel te hebben.

Voorkomt het de jaloezie , spanning en gevoel van onvrijheid en draagt het bij tot het VOLLE leven ?

Of beperkt het diepgang , opbouwen van familie en samen zijn tot aan het laatste moment ( en op de moeilijke momenten ) ?

Of is het nog anders ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

In mijn omgeving maakte ik diverse open relaties mee.
Het bleek voor sommige heel goed te werken, maar werd vaak ingewikkelder als men ouder werd.
Als je jong bent en vol van energie en goed voor jezelf kunt zorgen kun je makkelijker zelfstandig leven. Je bent samen met je partner, maar doordat je niet alles samen deelt leef je toch een stukje(letterlijk en figuurlijk) van elkaar vandaan.
In tijden van nood, die ook in een relatie voorkomen heb je het nodig dat je een stukje intimiteit naar elkaar toe hebt opgebouwd. Als het er op aan kwam werd het vaak ingewikkeld omdat het gezamenlijke leven niet helemaal was ingericht op alles gezamenlijk, thuis zorgen voor je zieke partner wordt ingewikkeld als er ergens ook nog een partner is waar je ook nog naar toe moet.
Vaak nam ik waar dat het op zulk soort momenten vooral als men wat ouder werd moeilijker ging worden.
Ik heb er verder geen oordeel over, want ik denk dat het voor sommige relaties een goede oplossing kan zijn.
De rusteloze, de zoekende, de gene die van meer mensen tegelijk kunnen houden onder ons, voor hen is het een goed ding.
Voor mij zou het onmogelijk zijn, ik wil mijn partner met niemand delen, zou me daar erg ongelukkig over voelen.
Vwb het geloofsaspect zoals babyface omschrijft, met alle respect voor zijn standpunten, dit zijn slechts zaken door mensen bedacht. Liefde kun je geven, delen met wie je wilt, maar als je er samen met je partner een afspraak over hebt gemaakt omdat je je daar samen het prettigs bijvoelt, moet je daaraan houden.
Daarbij denk ik dat de gemiddelde mens het liefste leeft met een en dezelfde partner.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooral het idee over de korte termijn en de lange termijn verschillen ( lange termijn wordt "open" relatie moeilijker ) spreekt mijn aan . Verder goed ingeleefd antwoord . +10

Andere antwoorden (9)

Goeivraag.!
Wat mij betreft is dat schandalig.
Ik kan me niet voorstellen dat mijn partnes 's nachts thuis komt van haar vriend. Je weet dat zij met hem naar bed is geweest.
En dezelfe zelfde dag gaat die nog ééns met jou naar bed.!
NEE absoluut niks voor mij...
In mijn geloof bestaad zo iets niet.
En weet zeker dat Christendom dit ook niet zal accepteren.!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In jou cultuur / geloof is het echter wel mogelijk om in bepaalde situaties meerdere echtgenotes te hebben, en sowieso is het voor mannen niet ongebruikelijk 'buiten de deur te eten' waar dat voor vrouwen ondénkbaar is.
Hoe ga je daarmee om ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo zie je weer de dubbele standaard die mensen soms hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is in verleden gebleven.
Ok mannen mogen meerdere vrouwen nemen..
Waarom?
Om te voorkomen dat die vrouw niet op slechte pad ging. Ons profeet had zelfs ook 3 of 4 vrouwen...
Maar een vrouw mag dat niet.! Dat is gewoon zo...
Maar we hebben nu over open relatie en niet over een man met drie vrouwen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@marleen: Ik ben best een fan van jouw antwoorden altijd, maar dit klinkt zo aanvallend en beschuldigend, ookal bedoel je het misschien niet zo. Ook een Christen word gezegd te trouwen en monogaam te zijn tot de dood. We zijn echter allemaal mensen, en wat voor religie je ook hebt, geen enkel mens is volmaakt, dus gebeuren er dingen die zeker niet goedgekeurd zullen worden maar simpelweg wel gebeuren!
Dus ook sommige moslim mannen EN vrouwen zullen wel eens buiten de deur eten, net als sommige mannen en vrouwen van een andere religie dat doen. Het is misschien ondenkbaar vanuit het geloof, toch gebeurd het wel.
Maar geaccepteerd word het niet, dus wat dat betreft heeft babyface gelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben ook een fan van Marleen. Maar we hebben het niet over huwelijk, met hoeveel vrouwen een man mag trouwen. Of hoeveel mannen een vrouw mag nemen.!
Het onderwerp is open relatie. Of date, je kan ook noemen als open vreemdgaan. Dit is totaal ander onderwerp. Dan huwelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@BQ 24 ; ik heb het beslist niet aanvallend bedoeld, integendeel !! Ik ken de achtergronden van polygynie (al zijn die in de praktijk niet altijd zo edel als in de theorie), en ben daar zelfs niet mordicus tegen, maar we kennen allemaal de dubbele standaard die sommige mannen (niet alleen moslims) er op na houden.
Babyfaces antwoord was echter zeer sterk gericht op vrouwen, terwijl ik - moet ik tot mijn treurnis bekennen - wel meerdere moslimvrouwen ken die het van hun man wel geacht worden te accepteren want 'een man heeft nu eenmaal zijn behoeftes....'.
Ik weet ook dat de Koran dat beslist niet ondersteunt of voorschrijft (vandaar het onderscheid dat ik altijd probeer te maken tussen geloof en cultuur).
Vandaar dat ik me in zijn algemeenheid afvroeg hoe hij daar dan tegenover stond. mee omging. Of hij bijvoorbeeld de wat vrijere omgang met de huwelijksbeloften van mannen in zijn cultuur wel onderschrijft, of dat ook veroordeelt.
Een open relatie is niet inherent beter of slechter dan een monogame relatie. Een open relatie is een kwestie van keuze.

De één voelt zich beter thuis in een monogame relatie, de ander in een 'open' relatie in één of andere vorm. Wat jaloezie, spanning en gevoel van onvrijheid voorkomt, is het vinden van een partner die zich thuisvoelt in dezelfde soort relatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je er mee om kunt gaan, is het een goede oplossing maar voor mij zou het niet werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik denk niet dat het beter is, ik denk zelfs dat het voor maar heel weinig mensen echt werkt in de praktijk. De menselijke aard is toch wat bezitterig / jaloers van nature, en hoewel er uiteraard mensen zijn die daar heel goed mee om kunnen gaan, sex kunnen loskoppelen van liefde en daarnaast toch een relatie houden, zal het voor maar een hele enkeling weggelegd zijn.

Ik ken wel echtparen die al meer dan 50 jaar bij elkaar zijn in een bewust gekozen monogaam huwelijk, maar ik heb nog nooit iemand ontmoet die al meer dan 20 jaar een 'open relatie' heeft. Hooguit een serie open relaties op een rij. Tja, hoe belangrijk is dan nog het stukje relatie?

Voor mensen voor wie één exclusieve sexuele relatie met één partner een onmogelijke keus is, kan het met een gelijkgestemde partner misschien wat jaren rust geven, maar verbondenheid, intimiteit en saamhorigheid voor het leven, kan het mijns inziens niet opleveren. Ik denk wel dat stellen die een gezamelijke sexuele spanning zoeken en dat vormgeven door bezoeken aan parenclubs of bevriende gelijkgestemde stellen dat heel lang kunnen volhouden, maar dat is toch iets anders dan een open huwelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn geval bijna acht jaar (waarvan bijna zeven jaar huwelijk) een vorm van open relatie, en wel wat meer dan alleen rust. Ook die verbondenheid, intimiteit en saamhorigheid, wat ons betreft voor het leven. Inderdaad nog niet die 20 jaar die je noemt, maar voor een 30-jarige zou dat ook wel héél bijzonder zijn! Overigens zijn er meer stellen als wij dan je zou denken. Wij zijn erg open over hoe we leven, maar niet iedereen is dat. Als wij vertellen hoe wij leven, is dat vaak de aanleiding voor anderen om te vertellen dat ze ook zo'n soort relatie hebben, en dat zijn vaak genoeg mensen van wie je anders geen idee zou hebben dat ze een niet-conventionele relatie hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk ook best dat sommige mensen het zouden kunnen. Al ben ik stiekem ook wel een beetje benieuwd hoeveel van die mensen op hun 65 ongeveer nog steeds bij elkaar zijn......want op de hele lange termijn , geloof ik er niet zo sterk meer in. Als je nog jong, mooi en gezond bent, okee, maar ook daarna is het leven (en hopelijk de relatie) niet voorbij. Maar misschien is over ene jaar of 40 partnerruil in het bejaardenhuis wel heel normaal hoor, dat kan ik niet voorspellen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jong, mooi en gezond? Ik denk dat het je nog zou verbazen wat de gemiddelde leeftijd is van stellen die een vorm van open relatie hebben. Wij zijn ongebruikelijk jong. We komen zelden mensen tegen die (veel) jonger zijn dan wij en zo'n relatie hebben. En die mensen die al twintig jaar of langer bij elkaar zijn, vaak vijftigers, daar ken ik er veel meer van.
Voor sommige wel en voor sommige totaal niet. Je zou het met partner moeten bespreken of dat het beste voor jullie is of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
JA, zeker en gewis.
Ik heb 43 jaar een open relatie, waar jaloezie geen rol speelt. We zijn bijna aan het einde, en wij vrezen ieder voor zich de achterblijvende partner te zijn. Als je een open relatie nastreeft dan worden er wel eisen gesteld aan je functioneren. B.t.w. vanwege de leeftijd praten wij (veel) meer over een uitspatting dan wij in de gelegenheid zijn, maar ook veel en veel meer dan wij zouden willen. Externe contacten waren gedurende on 40-ger jaren. Wij bleven nooit 's nachts weg, en geen van ons sliep in de bank in de huiskamer. Dat zijn fantasieën van anderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goede relatie is belangrijk, niet of die open is of niet... Een goede relatie is al open, want anders maakt de ene een gevangenis voor de ander en omgekeerd, dat is dus geen goede relatie...

Een goede relatie is open... Totaal open, maar de een gaat nooit vreemd, want dat kan namelijk niet in een goede relatie, hoe zou dat toch kunnen als het goed is? ONMOGELIJK...

Het ligt anders, totaal anders als je vraag gesteld is...

Een relatie is goed als hij open is maar geen enkele behoefte voor een derde is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of je man bent of niet, maar wat je zegt nis niet realistisch. Iedere man (ik denk ook iedere vrouw) heeft behoefte aan sex buiten je vaste partner om. Als je dat niet hebt, ok, niets mis mee, dan doe je het niet en dan leef je lang en gelukkig verder. Als je die behoefte wel hebt, dan is een 'gesloten' relatie een gevangenis en een open relatie de enige manier om te overleven. Mensen die zo hameren op niet vreemdgaan, hebben een overdreven idee over de belangrijkheid van sex. Dat is cultureel een hardnekkig idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1: 'Een relatie is goed als hij open is maar geen enkele behoefte voor een derde is'
Hoe kan je dit nu met je volle verstand erbij beweren?? Dan zijn er maar weinig relaties goed, ten eerste omdat ze meestal niet open zijn en vooral ook omdat de meeste mensen graag wel een wip willen maken met een passant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Bitch... Ik spreek uit ervaring, zo zit dat bij mij... en geef mij meer meteen allemaal minnen, en zeur verder niet... Ik spreek 100% uit eigen ervaring... Wil je mij in mijn waarde laten aub...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk , onverwacht antwoord van jou XiniX. Want ik had een beetje een 70's vrijheid imago idee van jou , en blijkt weer niet te kloppen !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zet iedereen op het verkeerde been, inclusief XiniX...
Een kleine toevoeging aan het voorgaande.

Een open relatie vergroot de kans op SOA nogal. Als je kijkt naar het voortbestaan van de mensheid lijkt het me dus niet beter, voor de rest is het een kwestie van keuze wat bij je past
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt inderdaad aan het circuit waarin je je beweegt.
Ik heb nooit een SOA gehad, maar best wel ruimhartig gewipt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik waag dit te betwijfelen. Het verbijstert me soms hoe weinig rekening de meeste mensen houden met het risico om een SOA te krijgen. Terwijl dat risico bij seriële monogamie in de praktijk net zo groot is als bij een langdurige open relatie. Je ligt bij een open relatie namelijk heus niet drie keer per week met alweer een nieuwe sekspartner in bed. In swingerskringen en onder mensen met een open relatie is er over het algemeen veel aandacht voor dat risico, en worden maatregelen genomen. Zelf ben ik bijvoorbeeld ingeënt tegen hepatitis B, heb ik zorgvuldig uitgezocht welke risico's er zijn bij seksuele handelingen en hoe ik me daartegen kan beschermen, en laat ik regelmatig (zeker eenmaal per jaar) een SOA-test doen omdat ik besef dat geen enkele bescherming anders dan celibaat 100% is. Hoeveel monogame stellen ken je die hetzelfde doen? Hoeveel mensen hier hebben überhaupt wel eens een SOA-test laten doen? Hoeveel mensen hier zijn ooit onbeschermd gaan vrijen zodra je een tijdlang een vaste partner had, en je die vaste partner bent gaan vertrouwen? En hoe vaak heb je dat gedaan vóórdat je een SOA-test had laten doen om uit te sluiten dat je onverhoopt toch iets had opgelopen tijdens een vorige relatie, iets waar je je nieuwe vaste partner mee zou kunnen besmetten?
Ik denk niet dat het beter of slechter is, het kan alleen maar als beide mensen er volledig achterstaan.
Ik ben niet jaloers aangelegd, maar zou zo'n relatie toch niet trekken.