Kan iemand mij uitleggen wat het Madonna-hoer complex precies inhoudt?? En wat er tegen gedaan kan worden? Hoe loopt dit af in een relatie???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn nogal lastige vragen. Ik weet wel wat Madonna - hoer inhoudt: mannen willen naar bed met een hoer (bij wijze van spreken) maar trouwen daar niet mee. Ze trouwen liever met een Madonna (heilige, ook weer bij wijze van spreken) Dat brengt ons vrouwen in een lastige positie. Want we kunnen niet allebei tegelijk zijn. Tenminste, dat is best moeilijk ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb jij misschien een vriend die jou op deze manier heeft uitgescholden??? Dan zou ik persoonlijk deze relatie ogenblikkelijk beëindigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee niemand heeft me uitgescholden!! Bedankt voor de uitleg! Verdere reacties zeeeeer welkom!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op het internet gevonden: Quote: The term Madonna-whore complex refers to a psychological complex in Freudian psychoanalysis that is said to develop in the human male. The term is also used popularly, often with subtly different meanings.
According to Freudian psychology, this complex often develops when the sufferer is raised by a cold and distant mother. Such a man will often court women with qualities of his mother, hoping to fulfill a need for intimacy unmet in childhood. Often, the wife begins to be seen as mother to the husband — a Madonna figure — and thus not a possible object of sexual attraction. For this reason, in the mind of the sufferer love and sex cannot be mixed, and the man is reluctant to have sexual relations with his wife, for that, he thinks unconsciously, would be as incest. He will reserve sexuality for "bad" or "dirty" women, and will not develop "normal" feelings of love in these sexual relationships. Als zo een complex inderdaad bestaat, zou dat wel eens wat over mijn vriend kunnen zeggen. Voordat wij elkaar leerden kennen was hij heel erg met seks bezig: Chatten, daten, porno, experimenteren met losse flodders. In het begin van onze relatie waren wij eigenlijk ook zo een losse flodder en toen hadden we lekkere seks. :-) Toen het tussen ons wat serieuzer begon te worden werd de lust van zijn kant steeds minder. Bijvoorbeeld: Toen wij elkaar net kenden vond hij een naaktfoto van mij spannend. Een jaar later vond hij het raar om een naaktfoto van mij gemaild te krijgen. Hij is heel lief voor mij en ook heel knuffelig. Maar zin in seks heeft hij maar weinig en hij is dan ook nog wat passief.
Ik heb mij al eens vaker afgevraagd of hij misschien moeite heeft om mij als lustobject te blijven zien, nadat hij van mij is gaan houden. Nu blijkt er in de psychologie ook nog eens een officiele term voor te bestaan.
Ik zou me er graag wat meer in gaan verdiepen. Zijn er hier mischien mensen die er meer over weten of er ervaring mee hebben? Bronnen:
- http://forum.viva.nl/forum/list_message/113625
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Boeiende + vraag ;-) groetjes

Antwoorden (5)

"Het Madonna-hoer-complex stelt dat veel mannen hun relaties indelen in twee categorieën zijnde vrouwen om mee te trouwen en vrouwen om lichamelijk intiem mee te zijn. De echtgenote is de mooie vrouw en gerespecteerde moeder en de rest van de vrouwen zijn "wipkippen" die hem diensten verlenen. Veel vrouwen denken er anders over en geven aan dat dit "complex" het zoveelste bedenksel en excuus is van mannen die vreemdgaan net zoals de "verslaving aan lichamelijke intimiteit" waar men zich tegenwoordig zelfs officieel voor kan laten behandelen om het huwelijk te redden."

Meer details bij de bij gelinkte bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn goed, heb je je weer wat aan laten praten? ;-)
Wat ik als eerste lees, laat je niet bang praten door terminologie. Een dergelijk 'complex' bestaat niet op zich maar is meer bedacht als symbolisch kader.
En verder heeft iedereen dat 'complex' in zich, bij de een uit zich dat meer dan de ander. Hoe dit afloopt is ook niks over te voorspellen en wat ertegen gedaan word ook niet. Laat de dingen gewoon z'n beloop en blijf bij jezelf.
Als dit een probleem voor je is/ word;
sta dan stil bij wanneer dit probleem onstond: toen je er voor het eerst van hoorde..
dat zegt genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Helaas is dit probleem niet ontstaan toen ik er het eerst van hoorde. Mijn vriend en ik hebben al vanaf de eerste keer dat er seks hadden problemen nu na anderhalf jaar verteld hij me dat ie minder zin in mij heeft, en mij af en toe niet in zulke posities wil zien staan omdat ie mij als de moeder van zijn kinderen ziet en niet als een slet. Andere vrouwen ziet ie zo wel en ik ben in zijn ogen niet zo! Toen ben ik gaan zoeken op inet. Maar daar kon ik weinig vinden dus vandaar mijn vraag hier! Ik ben bang dat het alleen maar erger gaat worden. En als ik uiteindelijk echt de moeder van zijn kinderen word het helemaal afneemt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
neem je vriend gewoon es wat minder serieus joh.
Hij is gewoon een beetje simpel.
Of zoek een andere vriend? ook een optie? Een vriend die alle vrouwen behalve jou als slet ziet? wees blij dan.. Na de eerste keer sex problemen lijkt me niet bepaald een lekkere basis. Zoek gewoon wat leukers voor een leukere toekomst.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Beste, ik kan je uit persoonlijke ervaring zeggen dat het complex wel degelijk bestaat. Twee relaties en twee huwelijken liepen hierop stuk.
Sommige mannen hebben er moeite mee om een compleet beeld van een vrouw te krijgen: oftewel ze is een soort heilige die op een voetstukje geplaatst moet worden, die gekoesterd en beschermd moet worden, waar je heel voorzichtig mee moet zijn en zuinig op moet zijn, oftewel ze is een losbandige slet voor pret in bed.

Ze weten zich geen houding te geven tegenover vrouwen die een 'compleet mens' zijn, dus van alle twee de uitersten wel wat in zich hebben. Of ze willen juist dat hun vriendin beide beelden heel goed in stand kan houden: naar buiten toe een heilige die nog niet naar een andere man mag kijken, thuis in bed in een klap een wild geil ding.

Meestal is dat een teken van emotionele onvolwassenheid. Als jouw vriend er last van heeft, wordt het tijd dat hij opgroeit en jou meer als een gelijkwaardig maatje gaat zien dan als een trofee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat het Madonna-hoer complex betreft vind je meer info via bijgevoegde links.

Je vraagt je verder af wat er tegen gedaan kan worden en hoe dit afloopt in een relatie.

Volgens mij kan je er niet veel of niets aan doen omdat het nu eenmaal bij de psychische en emotionele groeiprocessen van de mens behoort.
Je kan het enerzijds leren begrijpen en aanvaarden en anderzijds kan je er op vertrouwen dat het fenomeen minder impact op jezelf en jouw relatie heeft als je het fenomeen op zich niet steeds als iets negatiefs aankaart.

Hoe dit afloopt in je relatie hangt dus overwegend van de ruimdenkendheid en/of de mentale (veer)kracht alsook de emotionele flexibiliteit van de betrokken partijen af.

Het is trouwens ook geen nieuw complex, het bestaat als sinds mensenheugenis.
Sommigen geven er deze of een andere benaming aan, anderen benoemen het niet en leren er mee omgaan. Je kan het ook je hele leven blijven bekritiseren of er voor vluchten maar daarmee vrijwaar je jezelf niet om er steeds opnieuw mee geconfronteerd te worden.

Dus, de ene relatie doorleeft en overleeft dit complex grandioos en de andere gaat er aan ten onder.

Er is bovendien niets mis mee als je hier aanvankelijk heel moeilijk mee overweg kan.
Het is lang niet voor iedereen een simpele kwestie om er vlotjes mee om te gaan.

Er met ervaren en/of begripvolle mensen over praten kan helpen om het stapsgewijs een comfortabele plaats te geven in jouw persoonlijk bevattingsvermogen.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het Madonna-complex hoeft niet zo extreem te zijn als hieronder beschreven. Vele mannen hebben er in een of andere vorm mee te maken. Dat kan zich uiten in: het niet accepteren van het seksueel verleden van je partner. Als blijkt dat je nieuwe vriendin meer sex-partners heeft gehad dan jou én vooral: 'dat het niks te betekenen had' en je hebt het daar overdreven lastig mee, dan lijd je ook aan een vorm van Madonna-hoer complex. Vele mannen vinden het ook est ok dat hun nieuwe partner sexueel is maar wél net iets minder dan henzelf. Anders komt hun nieuwe vriendin in een lagere morele klasse terecht en ervaart de vriend haar als sletterig. Dit kan best hardnekkig zijn en een prille relatie verzieken en zelfs doen stoppen. De man wéét dat hij verkeerd is maar bestookt haar met niet-ophoudende vragen waarbij hij het nadien steeds probeert goed te maken. En dat laatste is gemeend, alleen is het patroon moeilijk doorbreekbaar. De vriendin is eerst empathisch maar daar komt vroeg of laat een eind aan. Professionele hulp is zo snel als mogelijk noodzakelijk!