Hoe kan ik mijn vader helpen met zijn "hoarding" probleem?

Hoarding: je huis volstouwen met (nutteloze) spullen.
Mijn vader heeft het appartement van mn ouders volgestouwt met troep; 2 kamers staan helemaal vol met dozen vol prullaria, de hal kun je nog net door lopen en eenderde van de woonkamer staat vol met spullen.. Hij blijft maar naar rommelmarkten gaan en raapt vanalles van de straat op.. Ik maak me daar zorgen om, ook in verband met zijn (geestelijke) gezondheid.. Hij wordt boos als ik het over opruimen heb..
Hoe zou ik kunnen helpen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Voor dergelijke gecompliceerde verbanden zal het beste advies dat ik je kan geven zijn een goede deskundige te raadplegen. Er is nogal wat aan de hand.
Zeer complex vanwege diverse aspecten die allen een zeer belangrijke rol vervullen waarbij zal moeten worden geken naar elk aspect apart, maar zeker ook naar de onderlinge verbanden. Men zal misschien eens met die man kunnen gaan praten, misschien testen of onderzoeken.
Ik zie in elk geval;
Jou zorgen
Vaders verzamelwoede (combinatievan verzamelen en boos
worden
En gezondheid
je betrokkenheid hem ermee te willen helpen.
In het ene geval helpen gesprekken, trainingen, contact, aandacht, oefeningen etc.
Leeftijd icm houder worden (hier niet genoemd) zal ook zeker
zijn invloed hebben (denkd maar eens hoe je zelf was
toen je bijv. 12 was, alles was anders in je beleving
en.
nieuw)
Alleen al de ouder wordende mens is een moeilijk te doorgronden onderwerp. Hoe moet je als zeg maar 25 jarige afgestudeerde psycholoog weten wat het is voor een ouder mens om langzaam maar zeker (en vooral dat langzame is zo pijnlijk)zijn bewustzijn te verliezen te dementeren of seniel te worden. Ons bewustzijn is juist een van de grote verschillen tussen mens en bijna alle dieren (primaten en dolfijnen hebben ook een bewustzijn, als je die bijvoorbeeld voor een spiegel zet weten ze dat zij het zijn in het spiegelbeeld.
Nee voor die persoon (wellicht ooit politicus geweest of zelfs vorstin.En wat dit dan allemaal tweeg brengt bij de achterblijvers. Erg moeilijke kost al met al en ga er niet van uit dat het als sneeuw voor de zon zal verdwijnen neem in acht dat het misschien nog wel erger wordt mensen worden steeds ouder.
Bedenk ook dat hoewel jij hem graag wil helpen, hij miischien geen nut ziet in jehulp of het niet wil.Met deskundige kun je op goede spoor worden gezet zodat communicatie effectief verloopt (voor zover hij dat toestaat)
In zeer ernstige gevallen wordt wel de bottebijlmethode toegepast, terwijl hij loot te shoppen dingen weer afvoeren maar dat zal een deskundige kunne adviseren en dat is niet bindend.
Ik wens jullie veel kracht tijdens deze moeilijke tijden en wie weet kun je er op een bepaalde manier ook nog wat leuke kanten of nutige kanten aan ontdekken StErKtE!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Breng hem eens op het idee dat zijn spulletjes geld opbrengen als hij ze verkoopt.
Misschien gaat hij dan zelf eens een keer op de rommelmarkt staan.
Zo kom je er ook van af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is je vader gepensioneerd? Voelt hij zich misschien nutteloos? Misschien kun je er eerst eens over praten waarom hij verzamelt. en wat hij met die spullen wil doen. Misschien zou je zo ook kunnen sturen naar een meer gespecificeerde verzamelwoede... Het helpt niet om het 'hoarding' te noemen en hem iets te verwijten, je hebt gemerkt dat dat averechts werkt, maar een plan om er iets mee te doen zou constructief kunnen zijn...
Misschien heeft hij eigenlijk gewoon behoefte aan een bezigheid die zijn dagen vult... een (vrijwilligers)baatje zou dan ook kunnen helpen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er staat een kort artikeltje op wikipedia over verzamelzucht:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verzamelzucht
Ik weet niet of het nodig is, maar misschien zijn er bepaalde therapien voor. maargoed, daar moet hij ook maar voor openstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je je zorgen maakt ook om geestelijke toestand,ga eens praten met maatschappelijk werker,thuiszorg ,arts etc.
Ga ook eens terug denken wanneer de verzamelwoede is begonnen,misschien gemis van een persoon?
meestal willen mensen zoals je vader geen hulp,maar je moet zien te voorkomen dat ze gaan vervuilen in hun eigen troep.
ga eerst naar de huisarts en praat over je vaders probleem
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Praat met hem over de waarde van die spullen.
Opruimen is niet de goede term, dan klinkt het alsof het allemaal troep is.
Wat voor jou misschien ook zo is, maar voor hem niet.

Praat met hem over het waarom van dat verzamelen.
Veel oudere mensen die het vroeger heel slecht hadden, vinden het nu een prettig idee om heel veel spullen te hebben.
Mijn moeder had dat met handdoeken. Kasten vol!
Heeft hij zelf een idee waarom hij dat doet?

En vraag je af hoe belangrijk het allemaal is.
Is de hygiene in het gedrang?
Is er iemand die de boel schoon houdt?

Zijn geestelijke gezondheid is een ander verhaal.
Daar zijn wegen voor, via de huisarts, de GGZ etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is het wel zo dat jij je dan wel zorgen maakt, maar hij niet. Het gaat hier denk ik om vrije wil. Hij mag leven zoals hij wil toch?

Heel veel mensen die kinderen hebben leven binnen de gestelde regels....maar wel voor die kinderen. Eenmaal vrij..dus de kinderen uit huis, willen ze dan precies dat doen wat nooit kon. Is het dan het recht, kun je je afvragen, van de kinderen om ze te blijven beknotten in hun vrijheid?
Het is hun huis, hun leven.
Het is misschien beter om het eens rechtstreeks ter sprake te brengen, wil hij niet...tja dan wil hij niet.

Het enige is; is hij dementerend of op een andere manier psychisch aangedaan, dan is het misschien tijd om je zorgen te maken. Dan is het alsnog de vraag of het de juiste weg is daarzelf iets aan te doen of dat het wellicht een beter idee is om een huisarts in te schakelen o.i.d.
Iemand in een hokje stoppen waar ie niet thuis hoort, of bepalen wat de ander wel of niet in het leven mag en kan doen... nee niet doen zou ik zo zeggen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik herken het probleem
volgens wiki is het erfelijk. Mijn vader heeft het, mijn moeder niet. Dat houdt elkaar in evenwicht.Mijn vader mag alles verzamelen, als de woonkamer maar vrij blijft. o is er voor hen mee te leven.
Ik heb het, mijn zus niet. Mijn oudste zoon niet, de jongste wel.

Het is een combinatie van : zonde om goeie spullen weg te gooien, wie weet heb ik het ooit nog nodig, of tijdschriften, kranten en puzzels die niet weg mogen als ze niet gelezen zijn, of die als ze gelezen zijn bewaard moeten blijven want er staat een interessant artikel in.

En rommelmarkten zjn heerlijk: je weet nooit waar je mee thuis komt...

Ikzelf houdt het onder controle door iedere 4 jaar te verhuizen. Ook doen mijn vriend en ik rode stickers/ groene stickers. Hj mag stickeren wat ik weg moet gooien, ik mag dat bij hem. Maar de eindregie ligt bij degene van wie de spullen zijn. Duidelijke regel: niets van een ander (stiekem) weggooien. Wij zijn dus allebei verzamelaars.

Nog een tip: komt er een boek bij, dan moet er een boek weg. Dus 5 op de rommelmarkt gekocht, 5 weggeven of weggooien. Géén grotere kast! Komen er theekopjes bij, dan moeten er andere weg.

Ik heb een hoek in het halletje, waar ik rommel neerzet die iedereen mee mag nemen. Visite, of mensen die spullen van marktplaats komen halen, gaan niet weg zonder snuffelen. Consequent na twee weken weggooien wat er over is, is wel moelijk

Een oplossing voor als het de hand uit loopt heb ik niet. Dwingen moet je niet doen. Hooguit vragen of je samen mag kijken wat er weg kan, doos voor doos en dan wat weg kan nog een paar weken "bedenktijd" geven op balkon.