Mag je tijdens zwangerschap een vogelkooi schoonmaken?

Het wordt afgeraden om tijdens je zwangerschap de kattebak te verschonen. Geldt dit ook voor een vogelkooi? Heb zelf een Forpus.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.4K

Het beste antwoord

Toxoplasmose is een infectie die veroorzaakt word door een parasiet.
Het is vrij bekend dat de kat de 'gastheer' is van deze parasiet. Via de uitwerpselen verspreidt de parasiet zich. Dit gebeurt in het bijzonder door jonge katten. De mens raakt besmet via de mond. Als je eerst gaat werken in de tuin of de kattenbak verschoont, zonder daarna je handen te wassen, geef je de parasiet de gelegenheid om in je lichaam te komen. Toxoplasmose kan je ook oplopen door het eten van besmet koeien- schapen- of varkensvlees, dat niet goed is doorgebakken. Je krijgt geen toxoplasmose door katten of vee aan te raken.

Deze parasiet komt niet voor bij vogels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja hoor, dat mag. Er wordt niet voor niets gesproken van de kattenbak en niet in het algemeen van dierlijke uitwerpselen: het gaat specifiek om toxoplasmose, en parasiet die je kunt tegenkomen in de uitwerpselen van je kat.

Helaas dus, geen excuus om het schoonmaken van de vogelkooi aan anderen over te laten! ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is speciaal advies voor mensen die beroepsmatig met dieren werken, die dus ook een veel hoger risico lopen dan iemand met een huisdier. Ook al omdat je niet weet hoe al die andere mensen hun dieren verzorgen en welke voorzorgsmaatregelen tegen bijvoorbeeld wormen die hebben genomen. Heb je zelf een goed verzorgde vogel, dan is er geen enkele reden om de kooi tijdens de zwangerschap niet te verschonen.
Er zijn wel zoönosen (ziektes die van mens op dier kunnen worden overgebracht) bij vogels, die zeer schadelijk kunnen zijn voor met name de zwangere vrouw, zoals papegaaienziekte. Maar dan zou je zeker al gemerkt moeten hebben dat je vogels ziek zijn. Parasieten zoals mijten kunnen wel ook extra vervelend zijn voor de zwangere vrouw, omdat bij behandeling niet alle medicatie gebruikt mag worden.
Gebruik voor de zekerheid handschoenen bij het verschonen van de kooi.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
papegaaienziekte en toxoplasme zijn al genoemd dus hoef hier niet verder op in te gaan.

ik weet niet of je een tuin hebt maar hierin kan ook de ontlasting liggen van katten. bij het werken in de tuin dus handschoenen aan doen uit voorzorg.

eventuele honden en katten (preventief) ontwormen en onvlooien tegen worminfecties (lintworm!) erg belangrijk als er eenmaal kinderen zijn

meer info over besmetting en het voorkomen hiervan vind je bij de onderstaande bron