Hoe komt het dat je NA de bevalling chronische bekkeninstabiliteit kan krijgen, terwijl je in de zwangerschap nergens last van had?

en waar kun je dan op letten als je dat hebt? of wat is er verder aan te doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (1)

Bekkeninstabiliteit kan inderdaad ook na een bevalling ontstaan, ook na een probleemloze zwangerschap. De oorzaak is dan meestal het te ver oprekken van de banden (bijv. bij een groot kind in stuitligging).

De klachten verdwijnen bijna altijd vanzelf. Anderhalve maand na de bevalling zijn de klachten voor het overgrote deel verdwenen. Toch is nog een herstelperiode van een half tot een heel jaar nodig om ook de laatste klachten te doen verdwijnen. Bij het herstel kan fysiotherapie of oefentherapie ondersteuning bieden.