Waarom strelen sommige zwangere vrouwen zo veel over hun buik?

Heb het aan mijn moeder gevraagd maar die heeft het nooit gedaan, bij mijn zus en schoonzus is het me ook niet opgevallen maar bij 2 collega's en een buurvrouw wordt ik er helemaal gestoord van, ze zitten maar constant over hun buik te wrijven, onophoudelijk. Waarom doen ze dat eigenlijk? Wil het ze niet zelf vragen omdat ik natuurlijk best snap dat ze trots zijn op hun buik en ik wil ze niet het idee geven dat ze iets stoms doen ofzo.

Toegevoegd na 23 minuten:
De meesten antwoorden dat het is om je kind te beschermen etc.
Wil dit dan zeggen dat vrouwen die dat niet doen dit gevoel niet (of minder) hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11K

Het beste antwoord

Hee. Ik was ook een overdreven wrijver.
Maar dat komt omdat de baby's heel druk waren. Ze bewogen als ik aaide. Maar maakte ze ook rustig als ze mijn ribbekast weer eens verbouwde. Buiten dat zit het meest kostbare wat een vrouw kan hebben daar te bewegen. Dat koester je. Het liefst de hele dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb jouw antwoord als beste gekozen omdat voor mijn gevoel er meer achter moet zitten dan alleen het koesteren. Anders zou het betekenen dat vrouwen die niet strelen niet van hun kindje zouden houden en dat kan er bij mij niet in.

Andere antwoorden (10)

ik ben zelf nooit zwanger geweest, maar ik kan me zo voorstellen dat je je nog niet geboren baby wil koesteren en vasthouden, en dat gaat het best door het vasthouden van de buik, want daar zit de kleine per slot in.
13 jaar geleden
Omdat daar hun kind in zit. Dan is het een vorm van contact.

Of omdat ze er niet aan gewend zijn dat die buik er zit. Hem aanraken is een manier om eraan te wennen. Het is ook niet niks, binnen een paar maanden zo'n toeter ontwikkelen.

Maar serieus: ik zou het ze wél gewoon vragen. Dikke kans dat ze het zelf niet eens doorhebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is dat omdat de moeder al zoveel van haar ongeboren baby houdt, en zo haar liefde uit en de baby gerust stelt. Echt anders uiten kun je niet als het kind nog in de buik zit.
Verder denk ik ook dat het een soort van bescherming voor de baby van de moeder is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, waarom doen we dat. Gaat bijna automatisch. Ik doe het om het kindje te kunnen voelen. Ook voelt het als een soort bescherming geven aan je kind. Het schijnt echter zo te zijn dat het kind hier zelf niets van voelt. Je kan het gerust vragen aan de zwangere. Als je maar niet zelf ongevraagd gaat voelen, dat is zo vervelend :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat doe je automatisch. Ik denk dat het een soort natuurlijk instinct is om dat kostbare leven in je te beschermen en het te laten voelen dat je het koestert en wilt strelen. Je hebt nl. al het idee dat het kind je aanvoelt, dat je al een band hebt met elkaar. Je hormonen die enorm opspelen, dwingen je ook hiertoe.
Ik liep over van geluk toen ik eindelijk zwanger bleef na enkele miskramen en hield zoveel van dat onbekende wezentje dat zich in mij ontwikkelde. Ik denk dat ik hem wilde laten voelen dat mijn handen warm waren, net zoals mijn gevoel voor hem en daarmee wilde ik hem al een gevoel van warmte en bescherming geven. Ik spreek hier van'hem' omdat ik al zo snel mogelijk wilde weten of het een zoon of dochter werd, dan kon ik me er vast op instellen. Ik zong voor hem als we alleen waren en daarbij streelde ik hem en ik voelde hoe hij rustig werd. Daarmee was mijn vermoeden bevestigd dat zo`n 'buik' aanvoelt hoe je bent en hoe je je voelt. Kortom, dat je dan al contact met je kindje hebt en dit wil je je kindje laten voelen.
13 jaar geleden
Omdat daar iets in zit wat ze heel erg koesteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet een moeilijke vraag, je bent gewoon trots dat je zwanger bent en zo maak je voor het eerst het meest intieme contact. Je voelt zo ook dat het groeit en verdere vorderingen maakt in je lichaam. Het is jouw BABY, geniet ervan!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat daar leven zit.En dat is in haar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat daat hun lieve kindje in zit, waar ze nu al zoveel van houden!

Toegevoegd na 35 seconden:
daat moet zijn daar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het hier om een onbewuste handeling gaat die deel uitmaakt van de groeiende band tussen moeder en kind.

Echt moeder wordt je toch niet op het ogenblik dat het kind gebaard wordt..maar reeds gedurende de voortschrijdende zwangerschap.

Ik vind het altijd weer heel mooi en indrukweekend om:

"Een moeder geboren te zien worden" in een mens..in de vrouw.

Gr. Ton