wat is de oorzaak van zwangerschapsmisselijkheid na de 12de week?

Ben zwanger voor de tweede maal. De eerste weken was ik regelmatig misselijk maar was eenvoudig onder controle te houden door iets te eten dan. Maar de laatste dagen (ben nu in de dertiende week) ben ik op een andere manier misselijk, een soort die niet weg gaat door iets te eten, die er zelf erger door wordt. Ik herken dit van mijn eerste zwangerschap waar ik er ook last van had tot de dag van de bevalling. Gember pilletjes ofzo slikken helpt niet (maakt het erger).
Ik weet dat de misselijkheid in de eerste weken veroorzaakt wordt door toename van oestrogeen en hcg maar wat veroorzaakt nu mijn problemen? En wat kan ik er aan doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

De precieze oorzaak van misselijkheid tijdens de zwangerschap is onbekend. Mogelijk spelen hormoonveranderingen of een verminderde werking van maag en darm een rol. Daarnaast zouden psychische factoren de klachten kunnen verergeren. Ook blijkt steeds vaker dat stress een versterkende invloed kan hebben op misselijkheid en braken. Tenslotte zijn er steeds meer aanwijzingen dat er een relatie is tussen misselijkheid en braken in de zwangerschap en schildklierhormonen.
Een verhoogde kans op misselijkheid in de zwangerschap bestaat in geval van een meerlingzwangerschap, als moeder of zusjes erg misselijk waren in de zwangerschap en bij misselijkheid in vorige zwangerschappen of tijdens pilgebruik.
Er is geen verband tussen de afwezigheid van misselijkheid en een miskraam. Er zijn genoeg vrouwen die helemaal niet misselijk zijn en toch een prima zwangerschap doormaken. Er is dus geen reden tot zorgen als een zwangere vrouw niet misselijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik was bij beide zwangerschappen van de 6e week t/m de 16e week misselijk. Iets eten (en alle andere trucjes) hielp ook niet bij mij. Ik was gewoon misselijk. Na week 16 ging het veel beter.

Het schijnt dat het HCG-niveau tussen de 6e en 16e week op z'n hoogst is. Het hoge niveau van dit hormoon zou de misselijkheid kunnen verklaren. Na de 12e week begint het HCG-niveau weer te dalen en voelen vrouwen zich vaak beter. Maar sommige vrouwen blijven de hele zwangerschap misselijk. Je kunt dan bij de huisarts medicijnen hiervoor vragen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Wacht het in jouw geval nog even af in ieder geval tot na week 16....