Moet je de pil iedere dag op precies hetzelfde tijdstip nemen?

Op de bijsluiter staat dat als je het binnen 12 uur bent vergeten dat er niks aan de hand, maar betekent dit ook meteen dat je het iedere dag tussen die 12 uur kan doen? Dus bijvoorbeeld de ene dag om 11 uur ´s ochtends, de dag daarop om 8 ´s avonds, die dag daarna weer om 3 uur ´s middags?
En dan kan ook nog, die dag daarna weer om 12 uur ´s avonds? (dat schilt immers ook minder dan 12 uur tov van 3 uur ´s middags)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
54.1K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Is het erg als je de pil normaal elke dag om 20:00 slikt en nu heb ik hem om 12:00 in de ochtend geslikt, omdat ik vandaag niet om 20:00 ga halen? Is dit erg ? 8 uur te vroeg

Het beste antwoord

Voor alle medicijnen geld dat je ze zo gelijkmatig verdeeld moet innemen.
Op het moment dat je een medicijn inneemt zal deze in en bepaald tijdsbestek zijn werkzame stoffen gaan afgeven aan het lichaam. Dat kan al zijn in de maag, maar sommige medicijnen "mogen" hun stoffen pas loslaten in bv de darmen.
Je krijgt dus een bepaalde cyclus in je lichaam van opname van de werkzame stoffen.
Als je te vroeg bent met inname van de volgende pil zal je lichaam een teveel van die bepaalde stof krijgen.
Ben je te laat dan zal je lichaam een tekort van die bepaalde stof hebben.

Maar om je gerust te stellen: in het geval van de pil mag je beste een paar uur later of vroeger zijn dan de dag ervoor.

En twijfel je toch of het wel safe is...... dan ga je toch gewoon slapen.....;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nier vereist, maar wel het best en als je het op dezelfde tijd doet, kun je een wekker gebruiken om je eraan te herinneren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Brengt wel leven in de brouwerij: wekker om op te staan; wekker voor de pil; wekker om naar je werk te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je vergeet de wekker om te gaan slapen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En de wekker zetten om datgene te gaan doen waarom je de pil inneemt.
Triiiinnnnnnnngggggggggghhhhhhh Als dat maar geen Pavlov effecten op gaat leveren. Is erg vervelend als je alleen in een hotel bent en de wekker gaat af.... ;-)
Nee hoor, is absoluut niet nodig om het dagelijks op precies hetzelfde tijdstip te doen.
Het is wel handig ze gewoon op je nachtkastje te leggen, zodat je er elke avond voor je je licht uitdoet aan denkt. En of je dan de ene dag om 22.00 uur naar bed gaat en in het weekend pas om 02.30, dat maakt dan niet uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zit een bepaalde marge in de na-werking van de stoffen die je met de pil binnen krijgt. Zo zal een apotheker bij bijv. 'anti-biotica' vermelden dat je steeds binnen een bepaalde marge qua tijd moet zitten...

Doorgaans is het (dringende) advies bij het slikken van de pil om dit minimaal 30 minuten voor het eten te doen. Dit omdat als je om welke reden dan ook ziek word van het eten dat de stoffen dan al zijn opgenomen door het bloed en/of hormoonhuishouding...

Een enkele keer vergeten en dan binnen die 12 uur alsnog innemen kan geen kwaad. Maak er in ieder geval geen gewoonte van, want je wilt echt niet ervaren wat je hormoonhuishouding allemaal doet met je lichaam als je hier een soort van spelletje van maakt...

Trust me...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hoeft hem niet perse zelfde tijd te nemen ik nam hem altijd als ik wakker werd.
maar eigelijk mag je maximaal 12 uur tussen de pil hebben anders verliest het zijn kostbare werking.
x