Kan je 1,5 jaar een bevalling weer erg last hebben van je hormonen?

Iemand vertelde mij dat een vrouw 1,5 na de bevalling altijd heel erg veel last heeft van haar hormonen en daardoor heel erg last heeft van stemmingswisselingen en zich daardoor heel erg onhebbelijk opstelt. Is dat inderdaad een 'vaste regel'?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

ik ben zeker geen arts maar ik had juist begrepen dat je na ca 1 jaar voor het grootste deel bent hersteld van de zwangerschap, het enige dat nog niet op het oude peil is zijn allerlei mineralen dat duurt ca 3 jaar (daarom is kort op elkaar krijgen van meerdere kinderen een relatief zware belasting voor je lijf). Maar je hormonen zouden min of meer "back to normal" moeten zijn, de uitzonderingen daargelaten want ik ken iemand die na 3 jaar nog aan het tobben zijn.dit zijn in principe echter uitzonderingen Toegevoegd na 32 seconden: tobben zijn = tobben is

De dagen na de bevalling zijn eigenlijk het ergst. Dan moet je hele hormoonhuishouding zich weer herstellen. Dan duurt het meestal een week of 6 tot het grootste deel weer bij het oude is, en na een jaar zou je er eigenlijk helemaal niks meer van moeten merken. Uiteraard ernstige verschijnselen als kraambedpsychose of post-partum-depressies uitgezonderd. Je vraag doet echter vermoeden dat er iets als een 'vast' punt zou zijn, anderhalf jaar na de bevalling, dat 'alle' vrouwen weer hormonaal pieken of dippen. Dat is echter een bakerpraatje dat me totaal onbekend in de oren klinkt, en er is me in mijn wijde omgeving dan ook niets van bekend. WEL is dat voor veel vrouwen het moment waarop 'de eierstokken weer gaan rammelen' , maar dat heeft voornamelijk te maken met het feit dat het eerste kind wat zelfstandiger begint te worden (lopen, babbelen) en ze zin krijgen in en de handen vrij voor een tweede. Maar dat is meer praktisch dan hormonaal bepaald. Dus nee, het is beslist geen vaste regel, en ik weet niet wie het je wijs heeft gemaakt en waarom, maar ik zou me niks aan de neus laten hangen ;-)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100