Tellen de dagen zwangerschapsverlof mee om recht op ouderschapsverlof te krijgen bij een nieuwe baan ?

Stel je begint ergens nieuw te werken en bent/wordt zwanger. Normaal mag je dan pas na 12 maanden oudersch.verlof opnemen, maar als je na bv 7 maanden zwangerschapsverlof opneemt, verlengd dat dan de tijd dat je moet wachten op het recht krijgen van oudersch.verlof, of telt die tijd gewoon mee voor de verplichte 12 maanden ?

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk overkomt..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Nee. Blijft 12 maanden. Het gaat om de tijd dat je in dienst bent.
11 jaar geleden
Het geldt inderdaad vanaf de datum dat je in dienst treedt maar je werkgever mag wel zwaarwegende redenen aanvoeren om het uit te stellen. Dus dat zou kunnen in jouw geval.

Verdeling ouderschapsverlof in overleg met werkgever

Uw werkgever mag bezwaar maken tegen uw voorstel voor spreiding van het ouderschapsverlof als dit het bedrijf in ernstige problemen brengt. In dat geval bespreekt uw werkgever een andere verdeling van de verlofuren met u.

Komt u er samen niet uit? Dan mag uw werkgever zelf de spreiding van de verlofuren vaststellen. Dit kan tot 4 weken voor de ingangsdatum van het ouderschapsverlof. Als u het echt niet eens bent met de verdeling, kunt u de zaak voorleggen aan de rechter.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verlof-en-vakantie/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-mijn-ouderschapsverlof-opnemen.html