Kan je tijdens de zwangerschap een vaderschapstest doen?

Kan je tijdens de zwangerschap een vaderschapstest doen? Hoop dat iemand me dit kan vertellen!
Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.5K

Antwoorden (5)

het is mogelijk om een DNA test uit te voeren op je ongeboren kind. Maar het is niet zonder risico (Je moet uit de baarmoeder DNA winnen) en is je het dat waard..?

Toegevoegd na 17 minuten:
[je neemt dus nadrukkelijk niet een DNA monster van de baarmoeder, maar van de vloeistof, waarin 'vlokken' zitten die baby DNA bevatten]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan, maar dat is niet zonder risico. Er moet dan een vruchtwaterpunctie worden gedaan zodat daarmee DNA van de baby kan worden onderzocht. Daarnaast moet de vader DNA afstaan zodat dit kan worden vergelelen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Sanquin (bloedbank) voert o.a. prenataal vaderschapsonderzoek uit in sommige gevallen. Zij zijn methodes aan het ontwikkelen die veilig zijn door het bloed van de moeder te onderzoeken. Een van de methodes is beschreven in bijgaande link. Wellicht kan je wat meer algemene informatie inwinnen bij je huisarts, of via Sanquin om meer informatie vragen.

Als je dit traject in wilt gaan zal je sowieso een doorverwijzing moeten krijgen van je huisarts naar de specialist.

Toegevoegd na 20 minuten:
Ik zie dat er verschillende methoden worden aangehaald in de antwoorden. Er zijn meerdere methoden om onderzoek te doen: meest gebruik zijn de methoden via een vruchtwaterpunctie of een vlokkentest.

Beide testen zijn niet zonder risico. Bij de vlokkentest wordt via de vagina met een buisje wat materiaal verzamelt van de placenta (chorionvilli). Hierin zit DNA van de moeder en van het kind, dus dat moet eerst worden vergeleken en daarna het resultaat met dat van de vader.

Een betrouwbaardere test is de punctie. Dan wordt met een naald door de buik in het vruchtwater geprikt. Hierin zweven cellen die alleen van het ongeboren kind kunnen zijn. De test geeft een beter beeld en er kunnen hiermee ook erfelijke afwijkingen worden gescreend, maar heeft ook meer risico.

[bronnen]

In de tweede en derde link in de bron staat duidelijk beschreven wat bij welke methode gebeurt.

De laatste bron gaat over de vaderschapstest in het algemeen en is ook een goed overzicht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat is mogelijk
Een prenatale vaderschapstest wordt voor de geboorte van het kind uitgevoerd. Bij deze
test wordt normaal gesproken ofwel een chorionvillusmonster of vruchtwater geanalyseerd. Incertezza begrijpt dat u in deze situatie niet altijd met uw eigen gynaecoloog kunt of wilt overleggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Incertezza is een commercieel bedrijf wat inspeelt op overspel situaties. Ik zou dit toch echt met de huisarts bespreken.
ja dat kan, maar helemaal safe is het niet.
zou wachten tot het kindje er is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha, wij zeggen dat altijd als geintje bij die reclame "......vertelt je hoe lang je al zwanger bent, én van wie !".
Helaas werkt dat in de praktijk niet zo.
Een zwangerschapstest is een simpel indicatietestje dat reageert op hormonen, terwijl een vaderschapstest een intensief en kostbaar DNA-onderzoek is, dat je niet zomaar voor de lol gaat laten uitvoeren.

Het handigst is natuurlijk als je een beetje bijhoud met wie je naar bed gaat en wanneer, om onoverzichtelijke ellende als deze te voorkomen. Daarbij kun je je vraagtekens stellen bij het nut van een dergelijke test. Wat wil je er mee doen ? Een abortus als het van de verkeerde is ? Daar zal het ziekenhuis zeer zeker niet aan meewerken ; een abortus is primair bedoeld om leed te voorkomen, niet om te corrigeren wie met wie tussen de lakens kruipt.

Als ik het goed lees heb je, als je inderdaad zwanger bent, straks aan drie mensen uit te leggen dat je over de schreef bent gegaan ; minimaal twee potentiele vaders, en uiteraard het kind, dat in dezen natuurlijk helaas niets te kiezen heeft.