Kun je zwanger worden met (mirena) spiraal?

Ik heb al ongeveer 2 jaar lang een spiraal, alleen laatste tijd heb ik wel heel vaak buikpijn en onder rugpijn. En van die steken in mijn buik. En ook ben ik de laatste tijd vaak misselijk en mijn buien veranderen zeer snel. Omdat ik zo veel buikpijn heb, ben ik gisteren naar het ziekenhuis gegaan voor vaginale controle. Want zelf was ik bang dat mijn spiraal was gezakt of dat het niet meer goed zat. En inderdaad hij is wel een beetje gezakt, maar ik hoef me geen zorgen daarover te maken want hij zit nog prima en kan zijn werk gewoon doen. Ik heb een vriend, en omdat ik een spiraal heb gebruiken we niks anders bij. Maar door mijn klachten die ik laatste tijd heb, ben ik bang dat ik misschien wel zwanger ben. Is dat wel mogelijk, en zou dat wel kunnen? Want bij een vaginale echo zouden ze dat toch moeten zien?

Graag zie ik reactie tegemoet!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
16.4K
Erna55
8 jaar geleden
De artsen hebben je gezegd dat je je geen zorgen hoeft te maken en dat het spiraaltje goed genoeg zit "om zijn werk te doen" .
Ritsuka
8 jaar geleden
geen enkel voorbehoedsmiddel bied 100% bescherming (behalve volledige onthouding). Er is dus altijd een kleine kans

Antwoorden (2)

Een spiraal moet voorkomen dat er een zwangerschap ontstaat. Het bekendste spiraal is de Mirena. Er zijn verschillende spiraaltjes zoals de koperspiraal en hormoonspiraal. De kans op een zwangerschap wordt sterk verkleind met een spiraal, maar toch wil het wel eens gebeuren dat een vrouw ongewenst of onverwacht zwanger wordt. Dit kan liggen aan het niet meer werken van de spiraal of een andere oorzaak hebben.
8 jaar geleden
Geen enkele anticonceptiemethode werkt 100%. Het Mirenaspiraaltje is na sterilisatie misschien wel het meest effectieve middel, vooral omdat je het niet kunt vergeten en de werking niet afhankelijk is van juist gebruik. Maar het gebeurt nog altijd een heel enkele keer dat iemand ondanks het gebruik van een hormoonhoudend spiraaltje zwanger wordt. Bij een eventuele bevruchting zal het spiraaltje echter meestal innesteling voorkomen, zodat de kans dat een zwangerschap doorzet heel erg klein wordt. Maar heel erg klein is nog altijd niet onmogelijk.

Een eventuele zwangerschap zal inderdaad met en vaginale echo al vrij vroeg zichtbaar moeten zijn. Dus een zwangerschap is uiterst onwaarschijnlijk, en áls je zwanger zou zijn, is het nog heel pril. Je kunt een zwangerschapstest doen om meer zekerheid te krijgen. Echter vermoed ik dat je die klachten langer hebt dan net een paar weken als je zo'n onderzoek laat doen, dus dat maakt in elk geval de relatie met je klachten al heel erg klein en in mijn ogen een zwangerschapstest ook onnodig. Tenzij je echt nog maar een paar weken deze klachten hebt en je er toch zorgen om blijft maken; een test is immers niet duur en ook zo gedaan.