Het klopt dat baby's in de baarmoeder al kunnen poepen, deze zwarte poep heet inderdaad meconium.
Als de vliezen van de zwangere breken en we zien dat het kindje in het vruchtwater gepoept heeft, KAN dit een teken zijn van stress bij het kind. Je wilt dan dat de bevalling niet meer te lang duurt en dat het kind snel geboren wordt.
Soms heeft het gepoept uit stress en dan moet het kind extra in de gaten gehouden worden na de bevalling. Daarom vind de bevalling in het ziekenhuis plaats. Het meconiumaspiratiesyndroom komt voor bij 3-20% van de gevallen waarbij het kind in het vruchtwater poept.
Maar vaker nog is er niets aan de hand met het kind en heeft het gewoon gepoept.Vaak is dit gewoon een teken van rijping van de darmen.
Hoe langer de zwangerschapsduur, hoe groter de kans dat het kindje in het vruchtwater poept.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, baby's maken zelfs al poep als ze nog in de moeder zitten. De eerste poep van een baby noemen ze meconium of kinderpek. Dit is een dikke, vieze zwarte drab. Deze poep ontstaat doordat het kind in de baarmoeder vruchtwater met afvalstoffen inslikt.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/het-menselijk-lichaam/waarom-poepen-babys-terwijl-ze-alleen-maar-drinken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meconium wordt aangemaakt terwijl de baby nog in de baarmoeder zit, maar als het goed is NIET uitgescheiden terwijl het daar nog zit. Soms gebeurt dat wel, maar dat is dan een teken dat er iets niet goed is, en het kindje moet dan zo snel mogelijk ter wereld worden gebracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben bang dat ik het roerend met je eens ben, Lies12. Meconium hoort absoluut niet in het vruchtwater thuis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er meerdere gezien, en het is echt verschrikkelijk, tot ECMO-behandelingen aan toe.
Normaal gesproken niet. Soms poept een kindje helemaal op het eind, voor de bevalling in het vruchtwater. Dit is vaak een teken dat het niet goed gaat met het kindje, dus wanneer dit gebeurt als de bevalling nog niet goed op gang is, zal de arts of verloskundige proberen de bevalling verder op gang te brengen en zo snel mogelijk het kindje ter wereld te brengen.

Tijdens de zwangerschap krijgt het kindje voeding binnen via de navelstreng, dus via het bloed, en niet via het spijsverteringsstelsel. Pas tegen het einde van de zwangerschap begint de spijsvertering op gang te komen. Een kindje slikt af en toe wat vruchtwater in, en daardoor ontstaat de typerende eerste zwarte poep van een baby: meconium. Maar idealiter poept een kindje dus pas ná de bevalling, en niet terwijl het nog in de baarmoeder zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ idd normaal gesproken niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Nee; gelukkig niet. De baby drinkt voornamelijk vruchtwater waarin wel wat huidcellen en dergelijke zitten, en deze worden afgebroken en komen in de darmen teredht, maar pas NA de bevalling worden deze vor het eerst geleegd. Deze taie, zwart-groene ontlasting noemen we meconium.

Als de baby het tijdens of vlak voor de bevalling benauwd krijgt, KAn het gebeuren dat deze inderdaad in het vruchtwater poept. Vruchtwater dat hij/zij ook nog binnenkrijgt, waardoor deze ontlasting in de longen terecht kan komen. Dit noemen we meconium-aspiratie, en kan levensbedreigend zijn. Deze kinderen hebben na de geboorte veel medische hulp nodig.

Babies poepen dus NIET in de baarmoeder, en als e dat wel doen, is dat foute boel.