Vraagje over de regels (menstruatie) van de vrouw ?

ik heb gehoord dat een vrouw hun regels hebben dat het eicel weggaat en de eicel terug krijgen als ze hun eisprong krijgen na de 2 weken maar daar tussen kunnen ze niet zwanger geraken is dit waar ?

(regels is ongesteld zijn)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
capthavoc
13 jaar geleden
jeetje hier is geen hout van te maken ???
je zinsbouw is echt niet normaal ???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vermoed dat Nederlands niet jou moedertaal is.
In het Frans (avoir les règles), het Spaans (tener las reglas) en vast in nog meer talen druk je het wel zo uit, maar in het Nederlands zeggen we 'ongesteld zijn' of 'menstrueren'. Ik begrijp wel wat je bedoeld, maar ik denk dat andere mensen dat misschien niet zullen begrijpen.
Het geeft helemaal niet hoor, maar ik denk ik zeg het even tegen je!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vrouw kan dan ook zwanger raken, ga nooit van zo'n methode uit als anticonceptie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou eerlijk gezegt ben een oilsjteneer dus schoon nederlands praten kan ik niet zo goed. Maar gemakkelijker te praten dan te schrijven heb ik gemerkt.
Kimath
13 jaar geleden
De eicel gaat niet weg en komt dan weer terug. Tijdens de menstruatie gaat de eicel weg uit het lichaam, samen met het bloed etc. Bij de eisprong komt een nieuw eitje vrij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Regels voor menstruatie is gewoon keurig Vlaams. Jurgen laat je niet gek maken door die keeeeskoppen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:p ok zal ik niet laten doen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh sorry dan, ik wist niet dat het in Vlaanderen gebruikelijk was. Ik wilde hem alleen maar even helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geeft ni ze ;)

Het beste antwoord

Oeioeioei, hier worden nou ongewenste kindjes van geboren.

Dit is hoe het gemiddeld werkt:

De vrouw heeft al haar eicellen vanaf de geboorte klaarliggen.

Per cyclus rijpt één van die eicellen en komt vrij, dat heet ovulatie.

De ovulatie vindt (wederom *gemiddeld*) plaats 14 dagen vóór de eerste dag van haar vólgende menstruatie.

Gemiddeld zitten er 28 dagen tussen de eerste dag van de ene en de eerste dag van de volgende menstruatie.

Gemiddeld, als je de eerste dag van de menstruatie beschouwt als dag 1, vindt de ovulatie plaats op dag 14 van de cyclus.

Wanneer een vrouw ovuleert, blijft haar eicel 12-24 uur vruchtbaar, er is dus maar één dag van de 28 dat ze zwanger kan raken.

Eén probleem: de gemiddelde vrouw bestáát niet.

Dit is hoe het in de praktijk werkt:

De meeste vrouwen ovuleren *niet* op dag 14 van hun cyclus, maar op een andere dag. Dat kan 10 dagen voor de menstruatie zijn, 20 dagen voor de menstruatie, of nog een totaal andere onverwachte dag.

Een cyclus kan altijd onregelmatig zijn, ook al ben je normaal wel regelmatig. Dat is *niet* van tevoren te voorspellen.

Een eicel moge dan maar 12-24 uur vruchtbaar blijven, dat geldt niet voor sperma. Dat blijft gemiddeld twee à drie dagen leven, maar vijf of zelfs uitschieters van acht dagen zijn ook mogelijk.

Dat betekent dat je zwanger kan worden van seks ver voor de dag dat je ovuleert, terwijl je de dag dat je zult ovuleren niet eens met zekerheid kan voorspellen.

Conclusie: iedere keer dat een penis een vagina binnengaat zonder gebruik van voorbehoedsmiddelen (en zelfs die zijn nooit 100% betrouwbaar) bestaat de kans dat de vrouw zwanger wordt. Altijd. Voor de menstruatie, tijdens de menstruatie, na de menstruatie, áltijd. Als je niet zwanger wilt worden, is de kalendermethode (op bepaalde dagen geen seks hebben) dus géén optie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Theoretisch klopt het wat je zegt. Maar iedere vrouw is anders en haar cyclus verloopt ook anders. Gemiddeld is de eisprong zo rond de 13e/14e dag, maar het kan ook zomaar 5e of 6e dag zijn.

Je kunt er nooit zomaar vanuit gaan dat een vrouw tijdens en twee weken na de menstruatie niet vruchtbaar is.
Sommige vrouwen krijgen al veel eerder of juist veel later hun eisprong.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is ongeveer wat er gebeurt maar je kan ook eerder of later een eisprong hebben heb ik gemerkt ;-) Niet op gokken dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedenk: er vindt een eisprong plaats, en _gemiddeld_ 14 dagen later vindt de menstruatie plaats. Maar: die eicel heeft tijd nodig om via de eileider naar de baarmoeder te komen, en pas als de eicel daar niet bevrucht wordt, wordt die afgestoten, via de menstruatie.
Dus ook bij een vrouw die zeer regelmatig menstrueert, kun je niet precies zeggen wanneer ze niet zwanger kan raken.
Vroeger (en nu nog wel) deden mensen aan 'periodieke onthouding': berekenen wanneer de kans op zwangerschap het grootst was en in die periode geen seks hebben. Maar die eicel kan er korter of langer over doen, spermacellen kunnen het soms langer volhouden dan je denkt, en er zijn hele massa's mensen geboren uit ouders die aan periodieke onthouding deden en ontdekten dat dat niet zo'n betrouwbare vorm van anticonceptie is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan waren ze hardleers (of ze hadden echt geen andere mogelijkheden).
Kristal
13 jaar geleden
vroeger waren andere manieren om zwangerschap te voorkomen verboden in christelijke kringen, dus misschien waren ze gewoon christelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal: vandaar 'geen andere mogelijkheden' ;-)
mijn ouders gokten op die regel en kregen vijf kinderen