Ben je slecht als je lang boos blijft omdat je van nature langer de tijd nodig hebt om bij te draaien?

Dus als je boos bent om wat iemand je heeft aangedaan. Diegene wil het snel weer goed maken maar het gaat jou te snel. Je hebt het gewoon nodig om wat langer boos blijven (dan de gemiddelde mens) zodat het bijdraaien op je eigen tempo gaat. En wat is het gemiddelde dat een persoon boos blijft? Is dat 3 dagen, een week of langer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13K

Het beste antwoord

Ik denk dat het er aan ligt hoe erg je gekwetst bent ,sommige dingen kwetsen je meer als andere dingen ,dus is het iets wat je niet zo erg kwetst dan zul je korter boos zijn dan wanneer je heel erg bent gekwetst ,je zul dan veel langer boos en verdrietig zijn omdat jou onrecht is aangedaan.

Hier staat dus geen tijd voor ,jij voelt zelf wel wanneer je boosheid vervaagd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Een mens heeft zichzelf niet gemaakt; hoe we zijn is voor het overgrote deel al in de baarmoeder bepaald.
Lastig is het wel, voor jou en voor je medemens.
Ik ben bang dat er weinig aan te doen valt.
Sterkte.

Toegevoegd na 1 minuut:
Slecht ben je dus natuurlijk niet, je kan er niets aan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je wat meer tijd nodig hebt om bij te draaien dan is dat niets meer of minder dan verwerken wat er gebeurd is. Met andere woorden: de boosheid is een uiting van pijn die je voelt om wat er gebeurd is. Sommige mensen zijn al heel snel niet boos meer, maar dat betekend niet dat ze het verwerkt hebben waardoor iemand soms nog lang met nare gevoelend rond kan lopen. Hoe lang iemand de tijd nodig heeft om iets te verwerken is feitelijk niet van belang, niemand anders dan jijzelf kan dat beter weten. Iemand die vind dat jij er te lang over doet om datgene wat er voor is gevallen te verwerken zou wat meer bezig mogen zijn met hoe jij je voelt en wat er in jou omgaat. Tijd wordt dan een relatief begrip..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jij bent niet slecht, je hebt alleen wat meer de tijd nodig om het te verwerken en daar is niks mis mee, dat heeft een ander te respecteren!

je tweede vraag wat het gemiddelde is, kan ik niet beantwoorden.....dat is voor iedereen verschillend, sommige mensen blijven jaren boos doordat iemand anders hun wat heeft aangedaan en verbreken helemaal het contact
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is goed en dat is slecht? Dat hangt van de godsdienst af die je belijdt. Als je niet gehinderd wordt door je godsdienst moet je er zelf uit komen. Mijn advies accepteer je zelf zoals je bent in dit geval en kies wat het beste bij je past. Trek je niks van het gemiddelde aan. Iedereen is anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slecht ben je niet als je wat meer tijd nodig hebt om weer 'gewoon' te worden.

Minder gemakkelijk in de omgang, wellicht, lijkt mij.

Ook voor jezelf is het leven door diezelfde oorzaak een stuk minder eenvoudig.

Probeer maar een beetje aan jezelf te werken door de dingen en zaken wat te relatieveren.

Je wordt dan ook wat milder in je oordeel als je tracht de ander en zijn/haar redenen te begrijpen.

En je wordt daardoor dus ook wat minder gauw boos..

Maar nogmaals..slecht ben je niet hoor, als je zo in elkaar steekt.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe erg boos je bent heeft ook te maken met de ernst van het gebeurde , en iedereen reageert daar weer anders op . verbaal boosheid uiten tegen de veroorzaker mag om je ongenoegen kenbaar te maken . Maar lang boos blijven dat moet je voorkomen . Je kunt vergeven , maar je hoeft het niet te vergeten , al na gelang de ernst . Je kunt (mag) niet haatdragend blijven . Dat jij net iets langer nodig hebt om bij te draaien geeft aan dat het je bezig houd en niet snel vergeet ! Een beetje de aard van het beestje , dat verander je niet zomaar . Hoop dat je in de toekomst een beetje meer rust hier in vindt . Gr.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ervaring heeft mij geleerd dat boze mensen boos blijven omdat niemand het recht op hun boosheid heeft erkend.

Boos zijn is een beetje een taboe tegenwoordig.
we mogen het amper nog zijn en al helemaal niet uiten.
Jammer, want boosheid is net zo belangrijk voor ons welzijn als liefde. Boosheid is een zelfbeschermende reactie.
Als goed met boosheid wordt omgegaan kan deze heel positieve effecten hebben op jezelf EN de relatie met de ander.

Boosheid is je waarschuwing dat iets niet loopt zoals jij dat graag zou zien.
Het gaat pas echt fout als je die niet uit. Of als niemand de moeite neemt om even naar je te luisteren en je boosheid serieus te nemen.
Of je boosheid nu terecht of onterecht is.. voor jou is hij reeel.. en je boosheid niet serieus nemen is JOU niet serieus nemen. Tenminste.. zo voelt het..

Als jij je boosheid niet hebt kunnen uiten, sta je ook nog niet open voor een reactie, uitleg of excuus van de ander.
Zodra je lucht hebt gegeven aan je boosheid, en iemand even serieus naar je bezwaren geluisterd heeft, kun je het makkelijker loslaten.
Eenmaal losgelaten is er weer meer ruimte voor begrip voor degene waar je zo boos op bent.

Helaas zijn er maar weinig mensen die je even uit laten praten.
De meeste gaan bij het eerste het beste teken van boosheid in de verdediging of proberen het af te zwakken
“Waarom blaas je het zo op?” of “Ik begrijp niet waarom je daar zo boos over bent…”

Weer anderen proberen het meteen goed te maken.

Al deze handelingen frustreren het proces van stoom afblazen en zorgen ervoor dat de stoomafblazer de boosheid moet onderdrukken en een andere manier moet vinden om die te uiten. En het is mijn ervaring dat hoe langer we moeten wachten om de boosheid te uiten, hoe erger die wordt.

Wat het gemiddelde is?
Ik zou het je echt niet durven zeggen waar het anderen betreft. Zelf blijf ik tegenwoordig zelden lang boos.
Ik uit mijn boosheid vrij snel en ik uit me vrij makkelijk.
Niet dat dan meteen daarna al mijn boosheid verdwenen is, maar het scheelt al snel de helft.
Afhankelijk van de reden WAAROM ik boos was duurt het hooguit nog een dagje om alles kwijt te raken. Misschien 2.

Ik merk dat hoe ouder ik wordt, hoe makkelijker ik boosheid kan relativeren.
Waar ik vroeger compleet uit mijn stekker voor zou gaan , haal ik nu hooguit mijn schouders op.
Ik denk steeds vaker: de sop is de kool niet waard.

Heerlijk is dat...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Nee! De een reageert als een lichtknopje. En de ander als een strijkbout, dan duurt het even voor je weer bent afgekoelt. Dat ligt in je karakter. Verder spelen natuurlijk de omstandigheden een rol. Hoe ernstig je gekwetst bent en of de ander het meent. Hoe vaak je door die persoon gekwetst ben en hoe je hierin bent opgevoed. Of je je begrepen voelt is ook van belang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik boos ben,of goed pissig,dan knalt het er bij mij behoorlijk uit.Als ik mijn zegje gedaan heb,is het over.Ik begin er niet meer over.Klaar is klaar.
Mijn vrouw moest hier wel aan wennen,want die was gewend van vroeger dat zo'n heftige discussie door ging.

Ik werk op de bouw en daar zijn af en toe ook heftige discussies gaande over de werkzaamheden van andere bouwvakkers.
Ik zeg dan waar het op staat(soms met een harde woorden) maar daarna is het over.Echt over en ik ga gewoon weer om met de mensen om me heen.
Het boek is dan dicht en blijft dicht.Mochten er mensen zijn die toch doorgaan met de discussie dan zeg ik: het boek is dicht en blijft dicht en loop weg.

Ik vindt dit voor mezelf prettig.Ik kan niet lang boos blijven,want dat is niet goed voor je.Ook krijg je een negatieve naam mee.
Moest er wel aan werken,ging niet vanzelf.
Nu weet m'n vrouw hoe ik in elkaar zit en ze accepteerd het.