veel Nederlands praten, en veel (voor)lezen.
In iedere gemeente is tegenwoordig wel een organisatie die zich bezig houdt met Nederlands voor buitenlanders. Informeer bij de gemeente of op de bibliotheek. Daar zit vaak een taalpunt, of taalcafé of hoe ze het ook noemen willen
Dus voor tips ga naar de gemeente bibliotheek Humanitas of wat er ook maar in de buurt is
Toegevoegd op 04 januari 2019 23:47: tekst
5 jaar geleden
Allereerst hebben alle kinderen recht op onderwijs in Nederland. Ook kinderen die gevlucht zijn of op een andere manier Nederland zijn binnen gekomen.
Nu is het zo dat het niet overal goed geregeld is. Bij ons is er een speciale school voor kinderen uit het buitenland voor NTT-2. Het doel is om deze kinderen op hun eigen niveau zo snel mogelijk klaar te stomen voor het Nederlandse onderwijs. Dit lukt doorgaans binnen 1 schooljaar! Hierna stromen zij door naar een gewone basisschool of voortgezet onderwijs. Bedenk wel dat ze op deze scholen taal en rekenen aanpakken.
Als jij je alleen op de taal richt moet je in principe snel resultaat boeken.
Tips:
Kijk éérst of er binnen een bepaalde straal een school is voor NTT-2, of een basisschool die veel ervaring heeft. Dit met name voor de kinderen die dit schooljaar uiterlijk 14 jaar worden. Anders zijn ze te oud. De gemeente waarin ze wonen vergoeden meestal de reiskosten. Overleg dus ook met de gemeente.
Ondertussen ga je aan de slag. Het is heel belangrijk dat er een koppeling is tussen het woord dat ze leren (dus zien in het echt of afbeelding en benoemen).
Gebruik hiervoor boeken met plaatjes. Maar nog beter is het om bijvoorbeeld naar de markt te gaan en daar alles te benoemen. Geld, betalen, soorten fruit, groente, etc. Laat iedereen het woord herhalen. Jij ook.
Je leert een woord pas, nadat je het meerdere keren gehoord hebt. Ga bijvoorbeeld thuis aan de slag met het fruit om er een salade mee te maken. Blijf benoemen.
Kortom, afbeelding, woord, lezen. Herhalen!
Laat het gezin veel Nederlandse tv kijken. Zoek samen programma's uit.
Op den duur merk je dat begrippen het moeilijkste zijn: verdriet, geweldig...... Gebruik gebaren, gezichtsuitdrukkingen.
Laat de kinderen spelen met kinderen die Nederlands spreken (liefst 1 op 1). Dan word je gedwongen om je verstaanbaar te maken.
Heel veel Succes!
Nog wat tips:
Bordspelletjes spelen: bv memory met duidelijke plaatjes met voorwerpen.
Woorden die je aangeboden hebt, op de voorwerpen hangen, bv op de kast hang je een geeltje met het woord kast erop geschreven. Gewoon laten hangen.
Veel interactie met Nederlandstaligen: sportclub, knutselclub........
NTT2 is natuurlijk NT-2.
Toegevoegd op 05 januari 2019 12:26: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wat ook werkt, hang het huis vol met kleine briefjes, met de namen van de dingen erop, waar ze aan vast zitten. Heb je in korte tijd, de woordenschat enorm uit gebreid, onbewust zelfs.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als je het ze zelf laat doen, werkt het beter en je bereikt er ook de ouders mee.
Ook, zelf doen, trouwens.