ik heb een scheiding achter de rug en ben reeds en viertal jaar in een nieuwe relatie

ik, heb nu faalangst en daardoor durf ik mijn mening niet echt goed op te dringen, wat kan ik er an doen om dit wel te kunnen ? door het feit dat mijn vriendin me dan misschien ook zegt dat ze liever en ander neemt dan met mij verder te gaan,

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

als je het moet opdringen spoort er iets al helemaal niet. een mening moet je kunnen geven, en als het goed is wordt er ook naar gevraagd, en andersom.

wat je eraan kan doen is zeggen dat je een faalangst hebt, aangeven waar je bang voor bent, wat er in je hoofd speelt zodat je vriendin hier rekening mee kan houden.

ze kan je vaker vragen naar je mening, jij kan ervaren dat het geven van een mening pos kan zijn omdat ook met jou rekening gehouden word.

juist bij een faalangst is dit belangrijk. mensen met faalangst houden namelijk vast aan negatieve ervaringen, dus dit is wat je om moet zien te buigen. zonder hulp is dit bijna onmogelijk dus je partner kan hier een hele waardevolle rol in vervullen.

als iemand een relatie zal beëindigen omdat iemand anders zijn mening geeft denk ik dat die relatie uberhaupt al geen lang leven beschoren is.

nog waarschijnlijker lijkt mij (gezien je faalangst) dat deze redenatie van je niet berust op realiteit maar op.... idd... op een ANGST.

ik weet niet of jij hulp hebt gehad bij je faalangst, of dat je partner voorlichting heeft gehad over hoe je hier het beste mee om kan gaan? dit lijkt me zeker een aanrader!!

mijn dochter heeft faalangst dus heb ervaren dat alleen het begrip van anderen al een groot verschil uit kan maken, puur omdat iemand de moeite neemt om zich te verdiepen in deze materie welke voor anderen al duidelijk was :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
anderen vinden misschien dat dit geen goed antwoord is op "een andere "goede vraag"....ik vind van wel, jij geeft praktische informatie die klaar en duidelijk omschrijft dat het probleem/situatie veel verder/dieper zijn oorsprong heeft. bedankt

Andere antwoorden (5)

...uhm misschien heb je je woorden verkeerd gekozen 'mening opdringen' klinkt niet fijn, dat komt over alsof haar mening niet gerespecteerd wordt door jou...je hoeft het niet eens te zijn maar wel elkaars mening horen/begrijpen...ruimte geven. Dat geldt natuurlijk voor jullie beide...krijg jij die ruimte? Geeft zij jou die ruimte..en geef jij haar die ruimte. Over welke dingen gaat het? Niet dat het er heel veel toe doet want als het om de kleur van een kastje gaat (mi niet belangrijk, maar daar ga ik de mist mee in) of bijv. om de stad waar je gaat wonen (mi van belang) je mening geven is belangrijk. Je laat daarmee zien wie je bent... Ook met die kleine dingen (zelf lang onzin gevonden) omdat het gevaar is dat je steeds minder je mening geeft en steeds verder afdwaalt van wie je bent...met andere woorden je verliest jezelf dan in de relatie...waardoor je ongewild de ander buiten kan sluiten...hoe Jan je je mening geven is onderzoek eerst hoe het bij jou werkt...je bent bang haar kwijt te raken? Is dat ook echt aan de orde, als jij meer van jezelf laat zien (respectvol en met ruimte voor de ander) zou ze dan bij je weg willen gaan? Wees open in je relatie, bespreek dit en je angst haar te verliezen of de angst om het fout te doen...meestal brengt openheid en eerlijk zijn mensen weer op een spoor en dichter bij elkaar! Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem een weyshake met water. Ik denk omdat je sport dat je suikerspiegel omhoog gaat waardoor je trek krijgt.

Met een weyshake gaat die trek weer weg en krijgen je spieren sneller herstel.

Ik doe het omdat mijn spieren niet meer de jongste zijn en dus best wel zwaar belast worden met dat gesport
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
??? Verkeerde vraag geantwoord ofzo??? :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oeps dit was niet de bedoeling. Er is iets verkeerd gegaan Sorry
De eerste grote hamvraag is of deze problematiek in je vorige relatie (van die scheiding) ook al aanwezig was.
Als dat zo is, dan zal je naar de oorsprong moeten teruggaan hoe die 'eigenschappen' van jou zijn ontstaan. En die gaan nog verder terug dan die van je vorige relatie. Waarschijnlijk ergens in je jeugd en je opvoeding, of 'afgekeken' van je ouders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je wel je mening geeft en je vriendin zal hierdoor weggaan, laat haar dan gaan.
In een relatie moet je met respect voor elkaars mening, die NOOIT opgedrongen mag zijn, omgaan.

En als je zo bang bent dat je haar kwijtraakt, dan is het de hoogste tijd dat je aan jezelf gaat werken. Wat meer zelfvertrouwen, leren praten met elkaar etc. Wat anders kun je nooit echt ontspannen gelukkig worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je nog maar net in een relatie zit moet je nog wennen aan elkaar en elkaars grenzen opzoeken. Na mate je langer bij elkaar bent en elkaars vertrouwen hebt gewonnen komt het meestal vanzelf wel,dat je meer durft op te komen voor je eigen mening.
Het is sowieso wel heel verstandig om die te hebben in een relatie want als de ene maar alles bedenkt en de anders alles maar goed gaat zitten vinden dan kan dat dus ook tot irritaties leiden. Met als gevolg dat de relatie niet echt gelijkwaardig meer is, wat kan leiden tot een breuk en dat zou jammer zijn. t Is dus eigenlijk een kwestie van tijd in de meeste gevallen