is het onverstandig om als zwangere vrouw een tattoo te laten zetten?

Ik hoor veel verschillende verhalen, de een zegt dat het niet uit maakt en de andere zegt dat het slecht is voor de baby.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Het wordt door de GGD afgeraden in verband met verhoogde gevoeligheid voor infecties. Tevens kan er inkt in de bloedbaan komen,die dus bij de foetus kan komen.
Het is dus ieders eigen verantwoordelijkheid of men een risico wel of niet wil lopen. Tevens wordt aangeraden een tattoo te laten zetten na het geven van borstvoeding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

gewoon zelf even naar een tattooshop gaan en vragen. Die zullen het wel het beste weten. Of bellen naar 1 van hun, misschien meerdere bellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom wil je perse nu de tattoo? Is het zo erg een paar maanden te wachten tot de baby er is? Hetzelfde geldt voor het verven/bleken van je haar, de een zegt dat het geen kwaad kan, de anders wel. Ik heb het risico niet genomen.

Niet alleen is er misschien risico voor het kind, maar ook voor de moeder. Door je veranderde hormoonhuishouding kan je lichaam anders reageren op bepaalde stoffen, kijk bijvoorbeeld eens naar lensdragers, hoeveel vrouwen er tijdens de zwangerschap last van hebben.

Ik vind het onverstandig, maar ik kan niet voor iedereen spreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, doordat de inkt in je bloed terecht kan komen. Normaal gesproken maakt niet niet uit en je lichaam stoot het af, maar tijdens de zwangerschap komt het in verbinding met de baby en dat is schadelijk. Maar ook al zou je het alsnog willen, dan kan het niet, want als je overduidelijk zwanger bent geven ze je alsnog geen tattoo.
En denk maar aan een dik iemand die een tattoo heeft en erna heel veel gaat afvalllen, die tattoo ziet er dan ook niet meer mooi uit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus als je een blauwe tattoo neemt krijg je een smurf?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je al zoo ver gaat denken wel ja
Ikzelf weet niet of het kwaad kan voor de baby, er is wel altijd risico op infectie

Als er maar enige twijfel bestaat dat er iets schadelijk is voor de baby dan doe je dat toch gewoon niet, geen enkel risico nemen

Zo dringend zal het zetten van een tattoo toch ook wel niet zijn dat je niet kan wachten tot na de bevalling
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dit is schadelijk voor het ongeboren kindje. De inkt komt via het bloed bij de placenta en het kindje krijgt deze stoffen binnen. Net als roken tijdens de zwangerschap kan dit vaak goed gaan...maar ik zou het risico niet nemen. En zo heb je lekker nog even de tijd om een hele mooie tattoo uit te zoeken of om deze zelf te ontwerpen (in een paar maanden denk ik dat je iets heel unieks kunt maken om de rest van je leven plezier aan te beleven)!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het sowieso niet doen omdat je veel vocht vast houdt tijdens je zwangerschap en je ook aankomt. Als je nu een mooi roosje laat zetten is ie na je bevalling verwelkt. Dus alleen om die reden zou ik het al niet doen. En je lichaam heeft een laag immuun tijdens de zwangerschap dus mocht het gaan infecteren dan zal je lichaam meer moeite hebben met het herstellen van de infectie met alle gevolgen van dien natuurlijk. Dus mijn tip gewoon wachten tot 1 jaar na de bevalling. Dan is alles weer goed hersteld.