Ik (19) wordt uitgezet uit huis door mijn ouders, wat nu?

Hoi, ik ben 19 jaar. Na mijn examens wordt ik per direct uit huis gezet. Ik heb wel wat mensen waar ik een paar dagen kan verblijven, maar ik kan dan dus niet ergens ingeschreven staan. Ik maak iets van 20% kans op een woning waar ik me voor heb ingeschreven. Maar ik weet niet waar ik alle financien vandaan moet toveren. Momenteel verdien ik nogmaar 360 per maand. Ik heb al wat gezocht en eigenlijk heb ik daardoor meerdere vragen:
Ik zag staan dat ouders tot hun 21ste nog soortvan financieel moeten bijdragen. Waar kan ik hier duidelijke informatie over vinden, of dit berekenen?
Kan ik nog steun van de gemeente of andere instanties krijgen/verwachten?
Wat moet ik doen als ik geen woning kan krijgen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Allereerst is het belangrijk om te weten wat je gaat doen na je examens. Ga je verder studeren of probeer je een baan te krijgen? Als je verder gaat studeren, kun je studiefinanciering, zorgtoeslag en eventueel huurtoeslag aanvragen. Alleen denk ik dat jouw vraag niet gaat over deze situatie, omdat die overal goed uitgelegd wordt. Indien je stopt met studeren en een baan gaat zoeken, geldt er een ander verhaal. Probeer inderdaad zo snel mogelijk een woning te krijgen. Lukt dit niet, probeer dan of je ergens kunt worden ingeschreven. Lukt dit ook niet, kijk naar de mogelijkheden van de gemeente waar je woont. Het ligt aan de gemeente, maar sommige bieden een zogenaamd briefadres/daklozenadres. Lukt dit ook niet, dan zul je moeten aankloppen bij het leger des Heils of iets dergelijks. Zorg ook dat je zo snel mogelijk een bijstandsuitkering aanvraagt bij de gemeente. Waarschijnlijk zul je nu ook recht hebben op zorgtoeslag en huurtoeslag. Als de financiën geregeld zijn, weet je ook wat je kunt uitgeven aan een kamer, woning. Zorg dat je sowieso jouw baan aanhoudt, waarmee je toch al een leuk bedrag verdient per maand. Ik zal zo een link toevoegen, die gaat over niet verder studeren. Klop alvast aan bij de gemeente. Het liefst zo snel mogelijk. Vraag ook om hulp. Dit kan geregeld worden via de gemeente. Misschien kan de school waar je nu nog bent, je ook helpen. Zij hebben ook een maatschappelijke functie naar hun leerlingen. Heel veel succes. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden, maar vraag om hulp! https://www.sociaalverhaal.com/geen-inkomen-wat-nu/ Trouwens, ouders kunnen stoppen met het financieel steunen van hun kind, indien deze 18 jaar of ouder is. Als je gaat studeren en op jezelf woont, kan het wel zijn dat je meer studiegeld krijgt, indien de ouders niet veel verdienen. Wat jij zegt t/m 21 jaar heeft te maken met aansprakelijkheid indien jij in de problemen komt (veroorzaakt hebt). https://www.nibud.nl/consumenten/uw-kind-wordt-18-jaar/ Jij bedoelt deze link. Deze is recent. Alleen is en blijft dit moeilijk als ouders weigeren. Ik ben bang dat het dan een juridisch conflict wordt. Probeer je eigen broek hoog te houden. http://www.advocaten.nl/onderhoudsplicht-voor-jongmeerderjarigen-18-21-jr/ Nogmaals om te verduidelijken. Dan wordt het een juridische kwestie, waar de rechter aan te pas komt. Als je gaat werken: probeer zelf onafhankelijk te worden.

Toegevoegd op 21 april 2019 18:38: tekst

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100