Ik (19) wordt uitgezet uit huis door mijn ouders, wat nu?

Hoi, ik ben 19 jaar. Na mijn examens wordt ik per direct uit huis gezet. Ik heb wel wat mensen waar ik een paar dagen kan verblijven, maar ik kan dan dus niet ergens ingeschreven staan. Ik maak iets van 20% kans op een woning waar ik me voor heb ingeschreven. Maar ik weet niet waar ik alle financien vandaan moet toveren. Momenteel verdien ik nogmaar 360 per maand. Ik heb al wat gezocht en eigenlijk heb ik daardoor meerdere vragen:
Ik zag staan dat ouders tot hun 21ste nog soortvan financieel moeten bijdragen. Waar kan ik hier duidelijke informatie over vinden, of dit berekenen?
Kan ik nog steun van de gemeente of andere instanties krijgen/verwachten?
Wat moet ik doen als ik geen woning kan krijgen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
19K
ronron1212
4 jaar geleden
Waarom word je uit huis gezet?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Welke examens?
Wat is er gebeurd?
Rieneke1
4 jaar geleden
Maak een afspraak bij het maatschappelijk werk in je woonplaats, zij kunnen je verder helpen met je vragen. Succes!
Antoni
4 jaar geleden
@Frum, je schrijft niet waarom je door je ouders uit huis wordt gezet. Als je uit huis wordt gezet vanwege ruzie of conflicten, zou ik je aanraden te proberen die problemen op te lossen, eventueel met hulp van een buitenstaander, bijvoorbeeld een huisarts of maatschappelijk werk. Onderneem actie zodat je voorlopig thuis kan blijven (mits je dat wil) en dus onderdak hebt tot je een eigen huis hebt gevonden en voldoende inkomen hebt om je huur en levensonderhoud te betalen!

Het beste antwoord

Allereerst is het belangrijk om te weten wat je gaat doen na je examens.

Ga je verder studeren of probeer je een baan te krijgen?
Als je verder gaat studeren, kun je studiefinanciering, zorgtoeslag en eventueel huurtoeslag aanvragen. Alleen denk ik dat jouw vraag niet gaat over deze situatie, omdat die overal goed uitgelegd wordt.

Indien je stopt met studeren en een baan gaat zoeken, geldt er een ander verhaal.
Probeer inderdaad zo snel mogelijk een woning te krijgen. Lukt dit niet, probeer dan of je ergens kunt worden ingeschreven. Lukt dit ook niet, kijk naar de mogelijkheden van de gemeente waar je woont. Het ligt aan de gemeente, maar sommige bieden een zogenaamd briefadres/daklozenadres. Lukt dit ook niet, dan zul je moeten aankloppen bij het leger des Heils of iets dergelijks.

Zorg ook dat je zo snel mogelijk een bijstandsuitkering aanvraagt bij de gemeente.
Waarschijnlijk zul je nu ook recht hebben op zorgtoeslag en huurtoeslag.
Als de financiën geregeld zijn, weet je ook wat je kunt uitgeven aan een kamer, woning.
Zorg dat je sowieso jouw baan aanhoudt, waarmee je toch al een leuk bedrag verdient per maand.

Ik zal zo een link toevoegen, die gaat over niet verder studeren.
Klop alvast aan bij de gemeente. Het liefst zo snel mogelijk.
Vraag ook om hulp. Dit kan geregeld worden via de gemeente. Misschien kan de school waar je nu nog bent, je ook helpen. Zij hebben ook een maatschappelijke functie naar hun leerlingen.
Heel veel succes. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden, maar vraag om hulp!

https://www.sociaalverhaal.com/geen-inkomen-wat-nu/

Trouwens, ouders kunnen stoppen met het financieel steunen van hun kind, indien deze 18 jaar of ouder is. Als je gaat studeren en op jezelf woont, kan het wel zijn dat je meer studiegeld krijgt, indien de ouders niet veel verdienen.
Wat jij zegt t/m 21 jaar heeft te maken met aansprakelijkheid indien jij in de problemen komt (veroorzaakt hebt).
https://www.nibud.nl/consumenten/uw-kind-wordt-18-jaar/
Jij bedoelt deze link. Deze is recent. Alleen is en blijft dit moeilijk als ouders weigeren.
Ik ben bang dat het dan een juridisch conflict wordt. Probeer je eigen broek hoog te houden.
http://www.advocaten.nl/onderhoudsplicht-voor-jongmeerderjarigen-18-21-jr/
Nogmaals om te verduidelijken. Dan wordt het een juridische kwestie, waar de rechter aan te pas komt.
Als je gaat werken: probeer zelf onafhankelijk te worden.
Toegevoegd op 21 april 2019 18:38: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
@Simonsdochter
Zodra jongeren de leeftijd van 18 jaar bereiken, zijn ze officieel meerderjarig. Dat betekent echter niet dat ze het dan helemaal alleen moeten rooien. Tot hun 21e verjaardag gelden ze namelijk als 'jongmeerderjarigen', wat inhoudt dat hun ouders in die periode wettelijk verplicht zijn om nog te voorzien in de kosten van hun levensonderhoud en hun studie. https://www.ouders.nl/artikelen/onderhoudsplicht-voor-jongmeerderjarigen-18-21-jr
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat heb ik ook in het laatste stukje gezet.
Als je gaat studeren en de ouders hebben minder salaris kun je meer studietoelage ontvangen.
Als je niet gaat studeren maar bijvoorbeeld gaat werken en ouders zeggen: je zoekt het maar uit, kun je juridische stappen ondernemen.
Er staat nergens hoeveel geld je als ouders moet geven aan je kind dat thuis woont. Er staat ook nergens hoeveel geld je aan je kind moet geven dat uit huis gaat.
Als ouders niks meer geven, kun je niks afdwingen.
Mijn eigen dochter heeft genoeg vrienden en vriendinnen tussen de 17 jaar en ongeveer 21 jaar. Sommigen moeten alles zelf bekostigen. Ook uitwonenden.
Rieneke1
4 jaar geleden
C+ niet alles klopt maar een aantal goede tips.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt Rieneke,
Weet je, als je 18 jaar wordt en je ouders zeggen: bekijk het maar, dan zit je in een lastige situatie. De wet zegt wel dat ouders tot 21 jaar financieel moeten ondersteunen indien nodig, maar in de praktijk werkt het helaas voor veel jongeren niet. Als ouders zeggen: je hebt genoeg, dan zit je al moeilijk.
Vanaf 18 jaar heb je je eigen rekeningen. Mijn dochter heeft genoeg vrienden die maar zelf voor hun geld moeten werken, naast school.
Daarom is het ook belangrijk of Frum verder gaat leren of werken.
Als hij verder gaat leren, kan hij bijna €1000,- lenen per maand+ huurtoeslag, zorgtoeslag en de €360,- kunnen ouders zeggen: genoeg!
Als hij bijstand aanvraagt + huurtoeslag en zorgtoeslag en €360,- kunnen ze ook zeggen: genoeg!
Anders komt er juridisch gedoe. Daarom zeg ik ook: probeer jezelf te redden. Helemaal als je gaat werken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Ook al zijn ouders wettelijk verplicht in het onderhoud bij te dragen, allemaal waar, maar theorie en praktijk bijten elkaar. Begin met een kamer te zoeken, en financieel zelfredzaam. Een woning voor een alleenstaande 19jarige zal moeilijk worden.
https://www.ymere.nl/aanbod/studenten-en-jongeren.html
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
https://www.antwoordop.nl/bijstand/459943-bijstand-leeftijd
In deze link zie je ook dat je vanaf 18 jaar bijstand kunt aanvragen. Onder de 18 jaar niet.
Je ziet ook dat ouders vaak niet kunnen of willen betalen.
Misschien leg ik het niet helemaal duidelijk uit.
De link zegt ook: zoek een studie of werk.
Bijstand krijg je, maar ouders kunnen niet altijd bijdrage, omdat ze te weinig middelen hebben. Soms kan de relatie ernstig verstoord zijn (lijkt mij hier wel).
Probeer inderdaad zelf je broek op te houden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Heel erg bedankt, Echt toptips dit! De bedoeling is om wel te werken. Ik heb ondertussen een groep flexwoningen gevonden waar ik statistisch 20% kans op heb, dus ik hoop dat het allemaal goed gaat komen. Ook echt een toptip van een daklozenadres, want ik heb wel familie waar ik een weekje kanblijven en dan van huis naar huis, als dit nodig blijkt te zijn. Ook dacht ik eerst dat ik niet in aanmerking zou komen voor bijstand, maar ik zal nog even goed kijken naar de linkjes die gaf, Hartelijk bedankt!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Goed om te horen!
Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wat betreft bijstand.
Laatste link in reacties klopt.
Dan kan het ook zijn dat jouw ouders verplicht worden aan te vullen.