Is liefdesverdriet van een onbeantwoorde liefde te vergelijken met liefdesverdriet na een relatie?

Dat vraag ik me af.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Om te beginnen : verliefdheid is in de eerste plaats "projectie" van jouw wensen op een bepaalde persoon. Jij vindt degene waarop je verliefd bent bv. intelligent, humoristisch, creatief... omdat er bij jou van binnen een plaatje is dat deze eigenschappen als belangrijke eigenschappen beschouwd (dit kan bv. komen door een beeld dat je van binnen hebt opgeslagen vanuit je opvoeding). Soms is er ook het "herkenbare" dat je verliefd maakt. Tekenend zijn kinderen van alcoholisten die zelf vallen op een (al dan niet nog drinkende) alcoholist, kinderen van een gewelddadige vader mensen aantrekken die zelf problemen hebben ivm geweld enz. In je onbeantwoorde liefde zie je dus in iemand de "ideale partner", misschien zie je zelfs tekenen dat het wederzijds is, maar het is allemaal projectie. Als die je dan "niet wil" kan je dat behoorlijk pijn doen. Je kan dan het gevoel hebben niet goed genoeg te zijn bv. Maar aan de andere kant blijft dit gevoel een "solo"-gevoel, iets waar je naar hunkerde maar niet hebt gekregen.
Bij liefdesverdriet na een relatie is dit anders, tenminste als de relatie een tijdje geduurd heeft en de projectiefase voorbij is. Dat betekent : als je je partner niet meer idealiseert maar ook zijn/haar "kleine" kantjes kent en toch voor hem/haar bent blijven kiezen. Hier gaat het over een gemis, een leegte, een gevoel van gefaald hebben, een gevoel van "waarom kon het toch niet anders lopen". Hier hebt je immers ooit het gevoel gehad van "we kiezen samen voor deze relatie, we kiezen samen voor een toekomst met elkaar..." en dat is dan plots helemaal gedaan en voorbij.
Je ziet deze vorm van liefdesverdriet ook verschijnen als je zelf je relatie beëindigd hebt. Zelfs bij mensen die iemand verlaten hebben voor een andere man/vrouw kan je liefdesverdriet zien voor de vorige relatie...
Bronnen:
liveisgreat
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Liefdesverdriet van een onbeantwoorde liefde is niet helemaal hetzelfde als liefdesverdriet na een relatie. In het eerste geval bestaan geen frustraties over wel of niet gelukte zaken die tijdens de relatie voorvielen. In het laatste geval is het voornamelijk verdriet over de afwijzing. Na een relatie heb je ook te maken met afwijzing, maar ook met schuldgevoelens, minderwaardigheidsgevoelens (als er een ander in het spel is), boosheid, gevoelige herinneringen.
Zonder in termen van grootte te willen spreken, denk ik dat ik liefdesverdriet na een onbeantwoorde liefde beter zou kunnen verteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het eens met je antwoord. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje, Bliets!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord Stella.+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het eerste is absoluut beter te verteren dan het andere zeer zeker!!! +
Er is wel degelijk verschil; als er geen liefde is van twee kanten ben je verdrietig omdat er geen liefde is tussen jullie, en als een relatie over is ben je verdrietig omdat je liefde niet meer bij jou is.
Bij allebij ben je verdrietig omdat je niet samen (meer) bent, maar er is wel verschil waarom...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens.+
Liefdesverdriet van een onbeantwoorde liefde bestaat eigenlijk niet. Ik schaar dit fenomeen gewoon ook onder de noemer verliefdheid.

Iedereen roept altijd maar dat verliefdheid zo leuk is.
Maar in werkelijkheid word deze vaker niet dan wel beantwoord.

Het balen zal ongetwijfeld het zelfde zijn, al zal het verdriet na het beëindigen van een droom relatie, heftiger zijn omdat je dan ook nog eens heb ervaren wat het was.
12 jaar geleden
Nee dat kan gewoon niet hetzelfde soort verdriet zijn want bij een onbeantwoorde liefde heb je geen intiemiteit samen gedeeld wat bij een verbroken relatie wel zo was. Liefdesverdriet bij een onbeantwoorde liefde is meer een verlangen naar iets dat niet kan zijn en iemand die er niet voor jou is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal juist.+
lijkt me niet. Er zit toch een verschil tussen fantasie en werkelijkheid. Dus in letterlijke zin... als je fantasie invult wat je niet krijgt, wat op een gegeven moment toch tegen gaat staan en voor verdriet zorgt, is dat toch anders als dat je er echt met die persoon in hebt gezeten.

Ik vind overigens wel dat een onbeantwoorde liefde lastiger te vergeten is als een echte liefde... omdat er altijd hoop blijft. Je voelt niet wat die ander voelt. En hoe ondragelijk is de gedachte dat niemand meer van die persoon houdt dan jij? (zelfs zijn eigen partner niet?)

Beide kan het jaren duren om er overheen te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms is het toch wel te vergelijken. De andere antwoorden geven hele zinnige antwoorden, en geven ook duidelijk het verschil aan.
Toch kan je ook in een relatie/huwelijk aan een onbeantwoorde liefde lijden. Het kan dat je partner eigenlijk niets meer voor je voelt maar uit een vorm van gewoonte en vertrouwdheid met de situatie bij je blijft. Wanneer je dat door krijgt lijd je ook aan een onbeantwoorde liefde, ook al ben je elke dag samen, jaar in jaar uit.
Kristal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ van mij. Mooie nieuwe invalshoek
Kristal
12 jaar geleden
Dank je 0001.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar toch was in die situatie de liefde er wel.... ooit. En als dat voorbij is, is het des te pijnlijker. Je vraagt je immers toch steeds af: waarom houdt hij/zij niet meer van mij? Wat is er fout gegaan?
Maar je hebt je (mooie) herinneringen aan het samenzijn nog. En dat kan voor extra verdriet zorgen.
Een onbeantwoorde liefde kan ook pijnlijk zijn. Als je een relatie hebt gehad heb je ook een leven gedeeld. Dat leven moet dan weer alleen worden voortgezet, althans zonder die partner.
Ik vind het een lastige vraag omdat ik ook vindt dat verdriet na een relatie ook verschillend kan uitpakken. Bij de 1 zul je minder of meer verdriet van hebben. Het is zo persoonlijk.