Is het hebben van humor mogelijk te zien als GEEN goede eigenschap?

Vaak hoor je, als iemand niet door had dat er een grap wordt gemaakt en hij lacht daarna als een boer met kiespijn de opmerking: kom op zeg, het was maar een grap….

Maw de grap was OK en de norse reactie van de ontvanger niet.

Vaak heeft iemand die heel serieus is niet door dat hij voor de gek is gehouden. Hij neemt gewoon alles wat anderen tegen hem zeggen bedachtzaam en serieus op.

Dat is toch eigenlijk een hele mooie eigenschap, dat je de medemens serieus neemt. Van die kant uit geredeneerd vraag ik me dus opeens af of humor dan wel zo’n mooie eigenschap is. Iemand zegt iets tegen je en je ligt in een deuk omdat je het antwoord niet serieus neemt.

Hebben de minder serieuzen het niet gewoon ZELF tot een mooi iets verheven?

Is hier wel eens onderzoek naar gedaan bijv?

12 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook collega's die zo veel humor hebben, dat je nooit weet wanneer ze serieus zijn. Heel irritant en in bepaalde situaties geen positieve eigenschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag, je kan betwisten wat goeie en slechte humor is, dit is erg persoonlijk.
Zal nooit de kraamhulp vergeten die tegen mijn 2 jarige zei dat hij maar met haar mee moest, omdat papa en mama een nieuw jongetje hadden. Dit valt voor mij onder zeer slechte humor of dit een slechte eigenschap is denk ik niet.
Het altijd en eeuwig alles als een grapje zien wel, het is, wat jij aangeeft dat die manier van doen verheven is tot iets positiefs terwijl het heel negatieve effecten kan hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
flyingcrow
12 jaar geleden
Als dat voor humor door moet gaan,van die kraamhulp,
dat getuigt van een erg laag IQ. Erg dom dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hebben van humor op zich lijkt me geen slechte eigenschap; het helpt onder andere om dingen te relativeren. Maar inderdaad moet je die eigenschap wel in de juiste situaties gebruiken. Overal een lolletje van maken, lijkt me niet de bedoeling.

Het beste antwoord

Gevoel voor humor is in de regel een positieve eigenschap, maar daar staat zeer beslist tegenover dat je gradaties hebt in humor, en dat de een dat wat verder ontwikkeld heeft dan de ander. Wie blijft hangen op het niveau 'bananenschil' (categorie 'banaal leedvermaak') zal met zijn gevoel voor humor weinig vrienden maken - althans, onder zijn beoogde 'slachtoffers'. Mensen met het zelfde (gebrek aan) gevoel voor humor zullen het wel lollig vinden - tot ze zelf het slachtoffer zijn.

Dan heb je mensen die een volslagen misplaatst gevoel voor humor hebben, en zich niet realiseren dat zij totaal niet in de positie zijn om grappen te maken die een ander zich wel kan veroorloven. Zo hebben dikke mensen onder elkaar nogal eens 'fat jokes' die ABSOLUUT niet grappig en zelfs ronduit onbeschoft zijn als ze uit de mond van een aangeklede bezemsteel komen - waar ik dan ook wel eens FLINK stennis over heb geschopt.

Gevoel voor humor is heel subtiel, en nogal gezelschaps-afhankelijk. Humor ten kóste van een ander, is eigenlijk nooit leuk. Zelfspot is dat wel. Mensen die proberen zelfspot om te buigen in een grap over een ander, slaan de plank volledig mis. Net als mensen die een grap die leuk is als het om een onbekende gaat op iemand toepassen die ze kennen - waarmee de humor ver te zoeken is.

Het hebben van humor als goede eigenschap beperkt zich eigenlijk tot het kunnen vertellen van een goede grap, het begrijpen van een goede grap, en het kunnen relativeren van gebeurtenissen en tegenslagen. Alles wat ten koste van of over het hoofd van een ander gaat, is eigenlijk niet onder het kopje 'humor' te vatten (tenzij het slachtoffer er niet bij is en er ook geen weet van heeft ; dan mag je best eens smakelijk om iemand lachen, vooral als het een 'anoniem' iemand betreft).

Wie altijd een ander in de maling neemt, HEEFT helemaal geen gevoel voor humor - in elk geval niet erg hoog ontwikkeld - en zal dat altijd proberen terug te kaatsen op zijn slachtoffers die- terecht , NIET om zijn zogenaamde 'grappen' kunnen lachen. Humor heb je pas als je kunt lachen om jezelf, en daar niet een ander voor nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
prachtig + (vooral die kreet: aangeklede bezemsteel) maar daar raak je een heel goed punt, bepaalde grappen kunnen tussen sommige mensen wel, en andere moeten snappen dat ze dat niet ook moeten doen Net als een "nieuw" iemand in een groep die meteen (heel popie jopie) alle nicknames als enige aanpreekvorm gebruikt, daar gruwel ik altijd van

Andere antwoorden (6)

Ja, ik ken wel iemand bij wie ik het een slechte zaak vind hahaha! Maar dat komt door het soort humor van deze man. Hij maakt echt O-V-E-R-A-L een grapje van. En hij vindt het bovendien ontzettend lollig om anderen 'in de zeik' te nemen, soms een beetje, andere keren echt grof. Ik heb wel eens gezegd (als het grof was), "Dat is geen humor, dat is leedvermaak" - maar dat snapte hij niet.

Aan de ene kant is het natuurlijk wel prettig dat hij altijd vrolijk is, vooral voor hem. Aan de andere kant vind ik zijn 'humor' geen goede eigenschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen heeft een eigen smaak humor. Dus wat voor de één grappig is, is dat voor een ander totaal niet.
En ik vind (algemene) humor hebben een mooiere eigenschap als geen of weinig humor hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om te beginnen: wat is humor?
"Humor is het vermogen om iets wat grappig, amusant of geestig is aan te voelen, te waarderen of tot uitdrukking te brengen. Humor kan ook een aanduiding zijn van de expressie van iets komisch of grappigs in woord, daad of geschrift.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Humor

Iemand voor de gek houden/ benadelen op een negatieve manier, soms om er zelf beter van te worden, wordt vaak geplaatst onder de noemer "humor".
Ik zie dat meer als leedvermaak, danwel plagen, danwel pesten, het gaat ten koste van een ander. En dat betreft dan de voorbeelden die jij noemt.

Maar: de scheidingslijn is erg dun. Bovendien: humor is zeer subjectief!
Als het wordt gebruikt om anderen mee te benadelen, dan vind ik het geen goede eigenschap. Als het wordt gebruikt, om iemand niet serieus te nemen, dan heb ik er ook moeite mee.
Maar vele andere vormen vind ik prachtig en maak er zelf ook graag gebruik van.
Niet alles in het leven, inclusief jezelf, moet je altijd heel erg serieus nemen. Humor helpt ook vaak om te relativeren vind ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
flyingcrow
12 jaar geleden
Heel goed antwoord WendyH dikke +!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel!
Leuke vraag! Ik denk dat een eigenschap niet per definitie goed of slecht is. Te weinig gevoel voor humor is misschien niet goed (ze zeggen niet voor niets: lachen is gezond), maar teveel ook niet. Nooit eens om iets kunnen lachen lijkt me vervelend. Maar je kunt er ook in doorschieten: overal een grapje van maken, niet aanvoelen wanneer iets niet leuk meer is, of wanneer een grapje pijnlijk is.
Dag geldt trouwens voor veel eigenschappen. Teveel zelfvertrouwen kan doorschieten in arrogantie, teveel moed kan roekeloos maken, teveel behulpzaamheid opdringerig.
Over humor kunnen smaken verschillen en een grap kan ook nog eens verkeerd begrepen worden.
Kortom: ik weet het ook niet ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Humorvolle benadering ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grrrrh geen grapjes alsjeblieft ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahahahaha
Het is geen goede eigenschap wanneer het echt tenkoste gaat van een andere., leedvermaak.

Het is geen goede eigenschap wanneer iemand met humor ,zelf niet kan incasseren , teruggepakt .

Het is geen goede eigenschap wanneer iemand zichzelf vooral grappig of humoristisch vindt .

gevoel humor hebben ligt voor iedereen anders .

een goede combinatie is:
Mensenkennis .zelfreflectie hebben in combinatie met het humor .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lachen om of over vind ik een slechte eigenschap.
Lachen met vind ik een heel goede eigenschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is er mis aan lachen om.... bijvoorbeeld een leuk grapje van een ander?
Wat is er mis aan lachen over....bijvoorbeeld een leuke herinnering?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel lachen om iemand, lachen over iemand versus lachen met iemand...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, maar dat zie ik niet als humor, dat is leedvermaak, toch?