mijn zus is moslim ik niet en mijn vriendin ook niet. Maar we willen daar op bezoek klopt het dan dat ik en me vriendin gescheiden moeten zitten??

Moslim

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (6)

Dat is aan jou zus en haar man.

Indien ze streng moslim zijn is het bijelkaar zitten van twee seksen, niet zijnde familie, verboden.

Minder streng gelovige laten het wel toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, je hoeft niet gescheiden te zitten bij je zus. Ik zou lekker op bezoek gaan en je gedragen zoals je altijd doet bij je zus. Dat je bij moslims op bezoek gaat betekent echt niet dat je je anders hoeft voor te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad! +
Vrouwen, gelovig of ongelovig, kunnen zonder problemen bij elkaar zijn. Je kan dus gewoon met je zus en vriendin samen zitten.

Toegevoegd na 2 dagen:
Ik begrijp dat je een jongen bent. Jij bent geen moslim en je vriendin ook niet. Je hoeft je dus niet te houden aan wat de islaam voorschrijft. Er zijn wel fatsoensnormen en natuurlijk heeft iedereen in zijn eigen huis zijn eigen regels.

Islamitisch gezien is er echter geen grond om twee niet-moslims van elkaar te scheiden in je huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is mogelijk om bijelkaar te zitten! Er hoort met iedereen rekening te worden gehouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klinkt een beetje als 'bekeerlingengedrag'; mensen die later in hun leven tot een geloof komen, en dan heel streng in de leer worden. Strenger vaak dan hun geloofsbroeders, die van huis uit de religie beoefenen.

Je zus is Moslima geworden, en voelt nu blijkbaar INEENS de behoefte om zich heel streng aan de - overigens voor een groot deel cultureel bepaalde - gedragswetten te houden. Zo zal ze ook ongetwijfeld een Nikaab dragen en vijf keer per dag op haar gebed uitvoeren.

Een goede vriendin van mij was vlak na haar bekering (en nog ruim voor haar huwelijk met de zoon van een Imam) ook erg, erg streng in de leer, maar is daar in de loop van de (inmiddels 20) jaren wel soepeler in geworden, en heeft zelfs enige jaren geleden - op verzoek van haar man - haar Nikaab afgedaan. Ze draagt zelfs weer blote mouwen als het meer dan 30 graden is buiten ! Er is dus nog hoop, maar het begin is even het ergste.

Dan de vraag of ze het recht heeft in haar huis haar regels te bepalen : ja dus, net als iedereen. En ja, jullie hebben het recht vanwege die regels niet of minder vaak of alleen als het echt niet anders kan op bezoek te komen, of elkaar op neutraal terrein (ouders) te ontmoeten. Net zoals ik de keuze heb niet, niet zo vaak of alleen als het niet anders kan op visite te gaan bij mensen waar niet gerookt mag worden. Hun regels, mijn keuzevrijheid.

Ik ken overigens geen moslims waar je als je op VISITE komt gescheiden wordt als echtpaar. Wel bruiloften en grote feesten, en ach, dat is eigenlijk best gezellig moet ik zeggen, maar thuis is het niet meteen gebruikelijk, tenzij de HELE omgeving (vrienden, familie, kennissen) van meet af aan niet anders gewend is.

Je kunt er heel moeilijk of heel makkelijk over doen, maar feit is dat het heel moeilijk zoniet onmogelijk discussieren is met iemand die (net) 'het licht heeft gezien', of dat nu een religie is of een andere (extreme) levenswijze. Maar visite gescheiden houden bij privebezoeken is ook in moslimkringen (tegenwoordig) zeer, zeer ongebruikelijk. Wellicht dat je daar met je zus nog een gesprekje over kunt proberen. In de praktijk trekken, net als op een Hollandse verjaardag, vermoedelijk toch de mannen naar de mannen en de vrouwen naar de vrouwen toe. ;-)

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog even een kleine kanttekening : directe familie mag wel gewoon met elkaar in één ruimte zijn, en aangezien jij haar broer bent, ben je voor haar geen potentieel gevaar (zoals een vreemde man zou zijn), en mag je zelfs alleen op visite bij je zus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geloof niet dat ik ergens heb gezegd dat het van mij niet mag ofzo ; ieder zijn eigen keuze.l Ik geef alleen aan dat mensen die net 'het licht hebben gezien' (of dat nu een religie is, of omdat ze zijn gestopt met roken, of ineens vegetarier zijn geworden of whatever) vrij extreem 'in de leer' zijn. En ja, vaak wordt dat in de loop der tijd minder, wat voor de omgeving vaak wel zo prettig is.
ligt eraan hoe streng ze geloven.

is het geloof het belangrijkste of kan men verder kijken en ziet men ook gewoon het menselijke en kan men accepteren en tevens respecteren dat niet iedereen hetzelfde is.

de enige manier om erachter te komen is om het even te vragen natuurlijk. dat weten wij hier ook niet.