hoe bereken je best gedeelde autokosten?

mijn vriend heeft een auto, ik niet. als we samen op reis gaan, rijdt hij. nu is er altijd spanning over : hoeveel ik moet betalen om een "eerlijke" tussenkomst te leveren in zijn verplaatsing. hij vergelijkt dat altijd met zijn ex : hij heeft destijds een mobilehome gekocht en zij betaalde alles voor de helft mee :wegentaks, verzekering etc. (wij wonen niet samen en met zijn ex woonde hij ook niet samen...).
vroeger, met mijn ex, ging dat gewoon spontaan. wij deelde de benzinekosten. En af en toe zei ik "kom, ik betaal deze keer de benzinekosten" als hij ging tanken, of gaf hem een cadeautje, of betaalde eens in het restaurant of dergelijke. Omdat ik ook wel weet dat een auto meer is dan benzine.Mijn ex had echter zoiets van "het is voor mij ook gewoon leuk met je weg te gaan, als je de helft van de benzine betaalt ben ik zeker tevreden maar zelfs dat hoeft niet"(wat ik nu ook weer niet correct vond)
Maar nu, met mijn huidige vriend, moet alles dus naadje draadje uitgerekend worden blijkbaar. Dat is helemaal mijn aard niet (ik redeneer ook zo niet mbt tot hem) maar nu is het dus zoeken naar een eerlijke regel. De helft van alles betalen (zoals hij suggereert) doe ik niet, het is slechts zelden dat ik meerijd (meestal gebruikt hij zijn auto voor zijn woon/werkverplaatsingen). Dit is immers niet te vergelijken met een mobilehome, die je gebruikt om samen op vakantie te gaan. Maar wat dan wel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.6K

Antwoorden (9)

Laat hem zijn tank volgooien als jullie samen weggaan, als jullie terugkomen weer, dan weet je hoeveel benzine er gebruikt is, dat bedrag deel je. Wegenbelasting en afschrijving en verzekering moet hij toch betalen, dus doe daar niet aan mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk is na over jou relatie.

Echter als je ver een eerlijke gelijke verdeling wilt spreken is het heel simpel.

Belastingdienst rekent 18cent per kilometer als zijnde kosten om je te verplaatsen met een auto.

Deel de kilometers van een uitje door twee en betaal hem 18cent voor de ene helft van de kilometers, eerlijker kan niet.

Toegevoegd na 17 minuten:
Ik krijg zojuist een reactie met de mededeling dat de belastingdienst 19cent per kilometer rekent, een centje meer dus.

Bedankt Ronron1212
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
0.19
Als je vriend (partner?) de auto ook voor woon-werkverkeer gebruik en dat ding ook per se daar voor heeft aangeschaft, dan lijkt het me toch het eerlijkste dat hij voor die kosten opdraait.
De benzinekosten kun je delen, dat lijkt me fair genoeg, maar absoluut niet nodig.
De houding van je vriend (partner?) dat álles gedeeld moet worden, is geen vriendelijke maar een puur zakelijke houding, en absoluut niet van toepassing in een (vriendschaps)relatie.

Oh, en heeft hij het al gehad over de slijtage van de banden, en de schoonmaakkosten van de auto na zo'n ritje, en het verversen van de olie, en het bijvullen van het water, en het aanvullen van het droptrommeltje?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaal wordt in de zakelijke wereld daadwerkelijk 19 eurocent gerekend per kilometer ( enkel ). Aangezien jullie beiden in de auto zitten is dat dus nog eens de helft. Dus jullie gaan samen weg... Rijden 100 km x 0.19 / 2 = 19/2= € 9.50...
Dit is een zakelijk geaccepteerde berekening en je vriend neemt dit ook erg zakelijk op ... Dus ook zakelijk zijn.. Berekening is voor jouw voordeliger als tanken!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verzekeringen en belasting en onderhoud:
Bedrag per jaar nemen en omrekenen naar de verhouding die jij met hem samen op reis bent.
Dus ga je 3 weken op reis = 21 dagen.
Neem je 365/ 21ste.
En daarvan betaal jij dan de helft.

Plus de helft van de benzine van die dagen.

Lekker moeilijk.
Maar als hij die moeite wil doen, laat het hem dan maar lekker per dag uitrekenen.

En verder?
Gaat dat ook zo met consumpties?
Terrasje?
Entrees?

Is hij echt zo op de penning?
Denk er zelf maar eens over na of dat nog
wel zo gezellig is...

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh ja:
Als hij dat allemaal naadje draadje wil hebben,
dan zorgt hij ook maar voor alle rekeningen van al zijn onkosten, zodat jij dat naadje draadje kan nakijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ten eerste ben jij zijn ex niet dus het lijkt me handig als hij dit zich gaat realiseren.

maar meneer is op de centjes begrijp ik?
voor jullie op pad gaan kan ie de auto aftanken. helemaal tot het nokkie toe vol op ZIJN rekening.

dan lekker toeren, en vlak voor je/jullie weer thuis zijn weer tanken. dit bedrag kan je door de helft delen. 1 voor jou, en 1 voor hem. (tot op de CENT.... zucht)

verder zou ik ook alles door de helft gaan delen (voor een tijdje) wat je voor hem doet en hier zo moeilijk over doen. eens kijken of ie het zo prettig vind.
maar dan ook ECHT alles!

persoonlijk ben ik ook totaal niet voor deze manier van doen hoor. heb het nooit zo gedaan ook de ene keer kan de andere wat meer missen en andersom. je matst elkaar over en weer zonder gedoe, maar helaas is dit niet bij iedereen haalbaar.

dat 50/50 geemmer is heel lastig, dus hoop dat je en oplossing kan vinden maar ben bang dat het niet alleen over de benzine van de auto gaat....

en helemaal met uitjes! het is geen declaratie van benzine bij de baas omdat je aan het werk bent toch?
waar is dan het flexibele naar elkaar, en het ontspannen idee wat hier achter hoort te zitten.

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn auto is mijn auto en dus mijn verantwoordelijkheid met alles. Ik betaal dus alles wat mijn auto betreft.
Als je echt ver gaat kun je hooguit de benzine delen maar ik vind het belachelijk als je je vriendin mee laat betalen voor iets wat echt jouw ding is.
Daar hebben ze ook gewoon een woord voor: gierigheid.

Mijn vrouw, toen nog vriendin, heeft wel eens een stukkie benzine betaald voor me maar dat ging spontaan omdat ik normaal alles betaal.
Hij heeft je zeker met de eerste date ook mee laten betalen?

Huisdingen doen we samen maar de upc bv valt altijd veel hoger uit dan de standaard afgesproken prijs door films e.d. te bestellen. Zij blijft gewoon haar deel betalen en ik neem mijn deel plus de extra kosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag mij echt af "is dit wel je vriend" als hij zo denkt. Maar 50/50 is redelijk in de kosten. Maar of dit houden van is, is een andere vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kunnen lastige onderwerpen zijn.

Toen mijn man nog niet mijn man was, maar mijn vriend met wie ik ook nog niet samenwoonde berekenden we het heel eenvoudig.
Moet er wel bij vermelden dat we beiden een auto hadden, maar met de zijne + zijn caravan op vakantie gingen.Nog steeds overigens.
We vertrokken met een volle tank. We hadden een gezamenlijke vakantiepot waar we steeds in geld instortten als ie bijna leeg was en betaalden daaruit ook de benzine. We tankten weer af bij thuiskomst.

De kleine tussendoorritjes verrekenden we niet, als we ver weg gingen, dan weer de benzinekosten.

De auto slijt wel meer met verre ritten, dus kun je aanbieden om de helft van de grote beurt mee te betalen.
En dat is (meer dan) genoeg.
Je kunt ook aanbieden af en toe een tank benzine te betalen.
Ik deed dat zelf niet, omdat ik ook autokosten had, en wij ook wel eens met mijn auto op stap gingen.

Maar dat jij mee moet zou moeten betalen aan verzekering, motorrijtuigenbelasting en afschrijving is onzin. Die kosten heeft hij toch, met of zonder jou.

En ja, als hij daar niet tevreden mee is, dan kun je maar beter eens goed nadenken over je relatie met deze man.