Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

als je 16 bent en je wil een weekend naar je pa gaan maar je mag niet van je moeder maar je doet het toch, kan je moeder daar iets tegen iets doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (7)

Natuurlijk kan ze je wat maken, het is je moeder!

Ik denk niet zozeer dat het uitmaakt of je nou naar je vader wil of naar een vriendje , maar het feit dat zij om welke reden dan ook wilt dat je thuis blijft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moeder of je vader waar je ook woont kunnen je niet tegen houden als je naar de ander wil. Vanaf je 12 mag je mee bepalen bij wie je woont. De rechter kan je daarbij helpen. Maar als jij naar je vader wil dan kan je moeder je niet altijd tegen houden.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zelf al zou ze de politie gebruiken... ze is daar toe in staat
ronron1212
14 jaar geleden
Nee zelfs dan niet of je vader moet een verbod hebben je te zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oke dankje! want de regeling is dat ik maar een zaterdag mag gaan... maar eerlijk gezegd vind ik dat te weinig en verlang ik eens om een weekend bij mijn vader te zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is inderdaad vanaf 12 jaar, of er moeten redenen vast gelegd zijn waarom kind maar 1 ouder mag ontmoeten.
Willen ze dan toch naar die ander, dan gaat dat onder begeleiding.
Dacht dat dit onder jeugdzorg valt, maar weet dit niet voor 100% zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jeugdzorg heeft hier niets mee te maken. Als je 12 bent mag je niet meebepalen bij wie je woont, je mag alleen je mening geven volgens de wet.
Je moeder kan niet tegen houden dat je naar je vader gaat. Ze mag je bijvoorbeeld wel tegenhouden als je het een goed plan vindt om midden in de nacht met de fiets door een achterbuurt te gaan rijden om je vader te bereiken.

Als je minderjarig bent en leerplicht hebt zou ze om een reden als school er iets van kunnen zeggen. Maar als je ook huiswerk bij je pa kan maken houdt het behoorlijk op voor haar.

Ik lees wat reacties van mensen die denken dat ze je tegen kan houden omdat je minderjarig bent en zij je voogd is. Dat is deels waar als je een vriend wilt bezoeken. Maar voor het bezoeken van je vader ligt het anders. En daarbij ben je dan nog niet volwassen, maar 16jaar en ouder geeft je ook al een hoop rechten als kind in Nederland hoor.
Ik ken de details niet, maar vertel je vader rustig wat er aan de hand is. Als je moeder dit doet om te pesten doet ze zoiets waarschijnlijk vaker en weet je pa inmiddels precies wat zijn en jouw rechten zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag niet de dupe worden van iets wat tussen jou ouders speelt .
Dat gebeurd maar al te vaak.
Praat met je moeder hierover.
Een vader is net zo belangrijk als een moeder.
Succes er mee.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook van mij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
luisteren is niet haar sterkste kant... bij haar blijven is de boodschap, daarmee gedaan... en verder komt er geen woord uit
Allereerst zou ik met mijn moeder gaan praten en vragen Waarom je niet een weekend naar je vader mag. Misschien heeft zij een gegronde reden, die jij niet kent, om dat niet te willen.
Als ze eigenlijk geen goede reden heeft om je dat te verbieden, mag en kan ze jou niet tegenhouden. Je bent vrij om te gaan op jouw leeftijd.
Of ze moet je opsluiten...
Wat ik me afvraag: Is het contact altijd zo moeizaam geweest? Was er een goede omgangsregeling toen je nog kleiner was?
Sommige moeders houden kinderen om onduidelijke redenen bij de vader weg, en dat vind ik volkomen verkeerd. De ruzie van de ouders hoort niet te worden uitgevochten over de hoofden van de kinderen heen. Kinderen hebben hun moeder en hun vader nodig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze geeft geen gegronde reden.. ze verzint het meestal ter plaatse, zoals ze altijd doet. ja hoor het contact is moeizaam, ze verbied mij meer dan dat een kind van 10 word verboden. de regel was 1 zaterdag in de twee weken naar mijn vader, maar die regel werd niet eens nagevolgd door mijn moeder. mijn vader daar natuurlijk niet mee eens, maar hij heeft niet echt te middelen om daar iets tegen te doen...jammer genoeg :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat is heel jammer. Als jij graag naar je vader wilt heb je daar het volste recht toe. Je bent oud genoeg om dat te doen, en ik hoop ook sterk genoeg om tegen je moeder in te gaan. Want dat valt niet altijd mee. Je moet per slot ook nog met haar verder.
Je moeder heeft tot je 18e jaar de volledige zeggenschap over je. Maar je mag vanaf je 12e jaar wel zelf uitmaken bij welke ouder je wilt wonen, bij je moeder of je vader. Afgezien hiervan vind ik het van je moeder heel verkeerd en heel dom om je te verbieden naar je vader te gaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Praten met je moeder en je vader is de eerste stap. Wil je vader jou ook vaker zien? hebben jouw ouder gezamenlijk gezag? (sinds zeker 10 jaar heb je beide gezamenlijk gezag als je gaat scheiden maar mischien zijn zij langer gescheiden en is je vader toeziend voogd? of waren ze nooit getrouwd misschien??) als zij dus beide gezamenlijk gezag hebben dan heeft jouw vader net zo veel recht om jou te zien wanneer hij wil als jouw moeder. Kijk of, eventueel met behulp van een advocaat, of er een nieuwe omgangsregeling om papier gezet kan worden. En weet je wat sowieso het recht van het kind is? om haar vader te kunnen zien! jouw moeder magt dit niet belemmeren. Succes!!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing