Zijn er wettelijke bepalingen waar een MDO in jeugdzorg aan moet voldoen?

In jeugdzorg worden allerlei beslissingen genomen in een zogenaamd MDO: MultiDisciplinair Overleg.
Dat schijnt wettelijk verplicht te zijn.

Dat is intern heel simpel te regelen:
- gezinsvoogd
- teamleider
- collega met diploma gedragswetenschap
Een wekelijks koffie-uurtje en we hebben een gezellig MDO waarin het lot van kinderen wordt beslist.

Zijn er wettelijke voorwaarden waar dit overleg aan moet voldoen? Zijn die ergens op een officiële (!) site te vinden?

Is het bijv. verplicht om ouders toe te laten tot dit MDO of moeten ze er zelfs aktief bij betrokken worden?

Nu geef je je wensen aan.... Dan mag je gemiddeld 1 a 2 weken wachten op het volgende 'MDO' en vervolgens krijg je de onwrikbare beslissing te horen.

Toegevoegd na 1 week:
Graag wil ik nogmaals aandacht vragen voor mijn vraag.
Wie weet waar een MDO aan moet voldoen?
Heb je als ouders recht om bij het MDO betrokken te zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kunnen er svp nog wat meer mensen reageren?
Is er niemand die verdere info heeft?
Of zijn er misschien meer mensen die een zelfde ervaring hebben als PD ?

Het beste antwoord

Nee, op wat rapportageveplichtingen na (die zijn bedoeld om de geldstromen te organiseren), wordt Jeugdzorg niet gecontroleerd. Ze leggen sancties op die heftiger zijn dan een gevangenisstraf (bijvoorbeeld je kind moeten missen), maar je hebt geen recht op verdediging door een advocaat of inzage in het volledige dossier. Dat laatste zou wel moeten, maar er worden vaak toch ook nog verborgen aantekeningen opgeslagen, die het contact met de ouders zouden "frustreren". Ik heb een paar jaar op de IT afdeling van Jeugdzorg gewerkt en deze verborgen aantekeningen gezien, wij regelden dat dat technisch kon en niet op de afrduk voor ouders op zou duiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is te gek voor woorden dat dit zomaar kan! ik dacht altijd dat er nog een wet op de privacy was die ervoor moet zorgen dat je ten alle tijden op de hoogte moet zijn wat hulpverleners onderling aan elkaar doorgeven over jou of je kinderen!
jeugdzorg heeft een beetje teveel macht gekregen hier!
het wordt tijd dat er een onafhankelijk iets/iemand komt die jeugdzorg eens écht gaat controleren.
ik denk dat er een beerput zal opengaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou vele ouders en kinderen helpen. Het gaat om duizenden.... :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi,
Je hebt een heel moedig antwoord gegeven. Het is niet het antwoord wat ik zocht. Maar je verdient het om de 10 punten te krijgen.
Greetz, Joly
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet het antwoord wat ik zocht....
Helaas het enige antwoord....
Een triest maar eerlijk antwoord...
De inhoud is even onbegrijpelijk als onverteerbaar....
Vertwijfelt vragen we of dit echt over Nederland gaat....
Wanneer durft iemand deze doofpot te openen? Bedankt voor je zeer moedige antwoord!
Daarom beter dan het beste antwoord!