Hoe vertel ik iemand aardig dat die persoon niet kan zingen?

Mn zus is de hele tijd aan het zingen en ze denkt zelf dat ze heel goed kan zingen maar dat kan ze niet!
En dat is nu al een jaar zo-_- heel erg irritant.

Toegevoegd na 27 minuten:
Het ergste is nog dat er veel mensen zijn die wel vinden dat ze kan zingen (toondoof)
Het is ook heel erg schandelijk als ze ineens in de bus of auto of andere openbare plek begint te zingen.

Toegevoegd na 7 uur:
Ok. T is ook weer niet dat ze super vals zingt maar er zitten wel veel valse noten tussen.

Laag kan ze goed maar hoog niet.
Maar zij denkt dat ze het wel kan en dan gaat ze halo van beyonce zingen met zo een 'kopstem'

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zus? Ik zou tegen mn zusje van 13 gewoon zeggen: Kappen nu 't klinkt voor geen meter. :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar mijn zus is 17
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha :P Ben ik dan de enige die altijd ruziet met zn zusje? :O
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
He dat is precies wat ik nu aant doen ben xD
Zingen terwijl ik alleen thuis ben.
Ceeve
12 jaar geleden
oefening baart kunst hoe langer en meer ze zingt hoe beter het zal gaan moet je maar denken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zingt vast beter dan Assurancetourix :) Vraag de volgende keer als ze zingt wat ze zei... En anders is er altijd idols... niet subtiel maar dan komt het iig eens van een ander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk wel uit dat je haar zelfvertrouwen niet naar beneden haalt zodat ze onzeker word..
rose
12 jaar geleden
Wel komisch, dat je vindt dat iedereen die er anders over denkt dan jij toondoof is. Daarnaast is het zo dan een profeet zelden in zijn eigen dorp wordt geëerd...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zing zo vals dat ik het zelf niet eens wil horen...
Dus zing ik niet xD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn broer heeft het zelfde met mij. Alleen weet ik dat ik niet kan zingen, maar ik vind het gewoon leuk xD
Maar ik ben 13. Het is wel zo als het je zus is, dan kun je alles tegen haar zeggen, je krijgt wel ff ruzie maar het komt wel goed. Of je doet het juist positief; - Je complimenteerd haar over haar lage stem dat ze dat echt heel mooi doet.
- Je verteld haar rustig dat het valser word, wanneer ze hoog gaat zingen en zeg dat ze daar aan moet werken
- Bij die openbare plekken kun je gewoon zeggen(thuis), dat je, je er voor schaamd als ze dat doet en het dus gewoon beter thuis kan doen. Zeg haar dat als ze THUIS nog goed oefent vooral met laag, dat ze er dan nog iets mee kan bereiken. Ik hoop dat het werkt, maar als mijn broer zoiets tegen me zou zeggen dan zou ik heel blij worden^^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn mensen die Jim heel goed vinden zingen.......helaas deze jongen kan totaal niet zingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt...

Antwoorden (27)

Neem het op als extra bewijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeg op een vriendelijke manier dat ze niet zo heel goed kan zingen.Of overweeg om helemaal niets te zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan moet je vragen of de ramen verzekerd zijn.. Haha!
Nee hoor grapje,

Ik zou zeggen tegen haar, ik weet dat je het leuk vind om te zingen, maar ik probeer hier dingen te doen, (huiswerk maken, boek lezen, ik noem maar wat) dus het stoort me een beetje.
Ik kan me niet goed concentreren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vertel het haar gewoon. neem haar op met je mobieltje en laat het haar horen. en ren snel weg voordat ze gaat slaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snel wegrennen!!! xD +1
Geef haar op voor talenten show dan verteld de jury het tegen haar hoef je het zelf niet te doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan weet wel meteen half Nederland dat ze heel vals zingt!! :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Dit antwoord wilde ik ook geven.
Het is hard als ze met echte kenners wordt geconfronteerd die dan ook zeggen dat ze er niets van bakt,maar wel de waarheid en misschien stopt ze er dan mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn buurvrouw is daar ooit ook eens gelijk weggestuurd met de mededeling dat ze vals zong, maar ze geeft niet op.........................De karaokeset draait nog steeds overuren :(
Oei dat is pijnlijk, maar als ze zelf plezier heeft in het zingen, is het ook vervelend om dat af te nemen. Ik weet niet of ze ook express voor andere zingt? Beperk je anders tot het zeggen dat je er last/hoofdpijn van krijgt.
Als ze echt naar buiten toe wil (op)treden, moet je haar eens in contact brengen met iemand, die kennis van zaken heeft en die zij gerespecteerd (misschien een locale muzikant, of zang leraar) en laat die persoon zijn mening geven. Zelf zeggen dat ze niet kan zingen, blijft natuurlijk een mening en je kan er ruzie van krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ jij snapt me tenminste!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thx
Stel haar voor om zangles te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maybe gaat ze dan juist denken dat ze niet vals zingt. Of ze moet zeggen: 'Sommige stukjes zing je vals, als je op zangles ga kan je die valse stukjes eruit halen.' Het probleem kan dan wel zijn dat ze de hele dag door thuis gaat oefenen.. En dan is ze nog niet van het gezang af.
Je moet het gewoon zeggen, zodat andere mensen niet achter haar rug gaan praten, over haar slechte gezang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn zus kan wel zingen, maar ik vindt het niet mooi.
veel te pieperig naar mijn mening. toch zingt ze zuiver...

ik snap je probleem als ik dit opmerk dan ben ik jaloers!!
nou, echt niet.
denk dat je het inderdaad door iemand anders moet laten zeggen.

maar vraag je wel af met welk doel: omdat je gelijk wilt hebben / omdat je er last van hebt / omdat je je schaamt?
schamen hoeft niet, jij zingt niet in het openbaar.
afspraken kun je maken als je er last van hebt.

maar aan de andere kant als zij het mooi vindt en met haar nog veel mensen, waarom het plezier bederven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet zeggen:
Ik ben erg trots dat jij mijn zusje bent, en je bent erg aardig..
Maar je kan totaal niet zingen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij geneert je dus voor je zus. En dat komt doordat jij zelf een goed muzikaal gehoor hebt. Dat kan ik uitstekend begrijpen, maar hoe los je zo'n probleem op. Misschien is het mogelijk om voor haar een proefles bij een erkende zangleraar te regelen. Zodat iemand die dat werkelijk kan beoordelen haar zal vertellen wat de (on)mogelijkheden van haar zangstem zijn. Want van haar broertje zal ze het niet accepteren, en het is natuurlijk beter dat jullie verstandhouding goed blijft. Of als je een filmpje van haar maakt wanneer ze optreedt en dat op Youtube zet, niet stiekem natuurlijk maar gewoon afspreken. Dan zullen jullie beide zien welke reacties daarop komen. Het is niet ondenkbaar dat zij best wel zangtalent heeft, maar dat het gewoon nog ontwikkeld moet worden. Echter als ze werkelijk toondoof is dan zullen de commentaren haar dat pijnlijk duidelijk maken.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vind het een hele goede tip. +
Geef haar voor haar volgende verjaardag 3 zanglessen kado. Dat kun je dan brengen als het ondersteunen van iets wat ze leuk vindt! Positief dus!

Die zanglerares kan haar dan vertellen dat ze echt niet kan zingen... óf haar leren om wel goed te zingen! Want iedereen kan leren zuiver te zingen.

Hoe dan ook, ben jij dan van je probleem af!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed antwoord! lekker praktisch en uitvoerbaar =)
Dus jij wil zeggen dat heel veel mensen vinden dat zij kan zingen maar dat jij de enige bent die niet toondoof is (in tegenstelling tot al die anderen) en dus gelijk hebt......

Ik zeg altijd IEDEREEN kan zingen (OK, een enkele uitzondering daargelaten), de een kan alleen beter zingen dan de ander. Het belangrijkste is dat zij er kennelijk plezier in heeft en dat kan en mag jij niet voor haar verpesten.

Stel haar idd voor om zangles te nemen zo van 'goh, je ben er zo veel mee bezig, zou je het niet leuk vinden om zangles te nemen', als ze dat niet wilt dan moet je het laten rusten... het is haar stem, haar leven en als ze het je vraagt dan kun je eerlijk zijn, anders niet mee bemoeien...

Toegevoegd na 3 uur:
Als ik het zo hoor dan begin je al bij te draaien, denk je niet dat her aardiger zou zijn om haar inderdaad richting lessen te duwen (met zachte hand). Ze is pas een jaar bezig, ze kan niet meteen Beyonce zijn en moet zich ontwikkelen. Ik weet niet of ze ouder of jonger is dan jij maar ze probeer eens samen muziek te maken, dan kan je haar hints geven en zeggen 'goh, als we nou eens zangles nemen'...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lol, ik snap je punt maar toch zijn het met name ouders, grootouders en andere familie die heel snel zeggen dat je zooooo mooi kunt zingen... dat zie je ook vaak in programma;s als idols en xfactor. Mijn moeder bijvoorbeld, die zij onlangs dat mn zusje eens mee moest doen aan idols (op n serieuze manier), terwijl mijn zusje geen noot zuiver zingt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weet ik Prix maar dat geeft hij niet in zijn vraag aan. Hij heeft het over veel anderen. Als het de ouders zijn dan moet hij gewoon tegen hun zeggen dat het niet zo goed is als ze denken, dan is zijn probleem ook opgelost.
"Lieve zus, het spijt me om te zeggen maar je zingt vreselijk vals. Maar je kunt wel vreselijk goed .... (koken, schilderen, volleyballen, et cetera)". Of woorden van gelijke strekking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stel voor de tijden te verdelen, zodat zij haar ding in huis kan doen en jij ook. Zangoefeningen verbeteren haar zangkwaliteiten, maar ik weet als zangeres zijnde dat het voor mijn huisgenoten soms vervelend is dat aan te moeten horen, ook al zing je wel goed. Andermans kabaal is niet altijd even fijn, zeker niet als je altijd hetzelfde moet horen. Zij kan zingen wanneer je niet thuis bent, bijvoorbeeld, of ze geeft aan dat ze gaat zingen dan kun je zelf bsluiten op je kamer te gaan ziten met je koptelefoon op met eigen harde muziek of iets dergelijks.
Zingen is een uitlaatklep en ook heel belangrijk om te doen als dat in je zit, maar een compromis moet toch lukken. het idee om het op te nemen en het haar terug te laten horen wanneer ze van die irritante hoge noten haalt is een goed idee. Vertel haar ook gelijk het volgende:

Als zij hoge noten forceert, net niet redt, is ze haar stemkbanden daarmee aan het forceren. Als ze een beter stembereik wil krijgen, zal ze de toonladders moeten zingen en steeds zo dat ze precies de noten zingt die voor haar makkelijk haalbaar zijn. Als ze dat elke dag oefent, dan rekt het vanzelf uit en kan ze later die noten makkelijker halen. Een zangpedagoog kan haar daar meer over vertellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan niet aardig, alleen eerlijk gezegt worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom vindt je het per se nodig om dit tegen haar te zeggen?
Zij heeft er overduidelijk plezier in alleen JIJ vindt het irritant. Dan moet JIJ misschien iets leren inplaats van dat je haar iets wil verbieden.
Je kan misschien proberen er plezier in te krijgen dat zij het zo leuk vindt of even iets anders gaan doen of zelf een MP3speler opzetten.
Anderen hoeven niet te doen wat volgens JOU moet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij zou t ook echt heel erg irritant vinden als iemand de hele dag aan t zingen was. Ik ben ondertussen mn muziek ookal zat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je snapt niet wat ik bedoel. Het gaat er niet om wie wat irritant vindt. Als JIJ het irritant vindt dan moet JIJ er een oplossing voor vinden. En dat is dan niet een ander verbieden te doen wat 'ie graag doet. Je kunt niet de hele wereld inrichten zoals JIJ dat graag wilt.
Je kunt je dan beter afvragen WAAROM je het irritant vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben het niet met je eens, 1. wil je iemand toch beschermen die zich publiekelijk een beetje voor schut zet door in een bus ineens te gaan "zingen". Ten tweede is het ontzettendergerlijk als iemand denkt ergens heel goed in te zijn terwijl dit niet zo is. En ten derde, ik kan me voorstellen dat het oervervelend is als iemand constant zingt. Als wij samen in een huis zouden wonen en ik zou de hele dag ramstein (of iets anders wat je niet leuk vind) luid opzetten zou je er ook moe van worden. En dan zou het ook niet fair zijn als ik tegen jou zou zeggen dat je van jouw probleem niet mijn probleem moet maken.
Ik ben ht eens met iemand die hier ook schreef... Als ze weer is zingt neem je het op en zeg je tegen haar hè zus zullen we ff naar je gezang luisteren, gwn heel subtiel en dan als ze zichzelf hoort denkt ze misschien van hè dit is niet zo mooi
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, het is een optie om haar een voorstel voor zangles te nemen.

Want: Je zegt zelf dat er valse noten tussen zitten, dit kan door ''proffesionele'' (mensen met veel ervaring) zangers verholpen worden.

Oefening baart kunst.

En als ze je irriteert, moet je dat gewoon zeggen. Lukt dat niet, je ouders erbij. En wil ze nog steeds niet lusiteren?
Dan pak je de aanpak van sommige reacties voor mij :P

Succes vriend! (ik heb hetzelfde met mijn moeder ;))

Toegevoegd na 49 seconden:
Alleen is je moeder laten stoppen met zingen een verloren zaak..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ken ik. Meestal probeer ik gewoon te doen alsof ik het mooi vind, maar een jaar zou ik het nu ook niet volhouden.
Ik vind dat er 2 goede manieren zijn. Of je zegt het meteen, leidt het in en zegt het rustig aan.
Als je het meteen zegt heb je wel meer kans dat de persoon boos zal worden.
Als je het rustig aan doet, raad ik je aan om te wachten tot ze zingt en dan af en toe wat commentaar te geven, zowel goede als slechte. Probeer dit regelmatig te doen, en ze zal zelf wel merken dat je dus ook slechte commentaar geeft. Misschien beseft ze dan. Als ze het nog niet door heeft, probeer het dan rustig een aardig te zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is lastig, vooral als je iemand niet wilt kwetsen. Persoonlijk zou ik er niet zo'n probleem van maken dat ze in het openbaar zingt, liever een gelukkige valszinger dan tien van die chagerijnen. En als mensen er chagerijnig van worden zou ik daar heel hard om lachen. Maar dat terzijde...ik denk dat je heel goed kunt zeggen dat het leuk is dat ze er zo'n plezier in heeft, maar dat jij het niet zo goed vindt als dat veel mensen zeggen. Op die manier val je haar niet direct aan, en houdt je het bij jezelf, want je praat uit jezelf.
Je zou haar ook een auditie voor X factor kunnen laten doen, maar ik denk dat haar ego dan harder gebroken wordt dan wanneer jij zelf eerlijk verteld wat je ervan vindt. Wat trouwens bij die programma's vaak aangeraden wordt is dat mensen zichzelf opnemen op een bandje en dat zelf naluisteren.

Ben het trouwens met je eens dat veel mensen een erg slecht gehoor hebben wat muziek betreft. Ook heel vervelend als er weer zo'n halve gaar de muziek apperatuur in een cafe heeft ingesteld en de tonen zeer doen aan je oren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vertel haar gewoon dat ze het zingen aan anderen moet overlaten. maar som dan wel een hele waslijst op wat ze wel goed kan. dat maakt het dan alweer een stuk minder erg :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik meen dat het de zangleraar van koning Hendrik XIII was die zei: als uw hoge tonen het timbre hadden dat de lage tonen zo jammerlijk missen, zou u een fantastische zanger zijn.
12 jaar geleden
Ik zou er helemaal niet van zeggen!

Je zus vindt het zingen kennelijk prachtig om te doen en ze heeft er heel veel plezier in. Daarin kan zij heel goed haar ei in kwijt. Dus waarom zou je haar dat plezier willen afnemen?

En voor wie is het nu schandelijk als zij in het openbaar zingt? Voor haar kennelijk niet en voor jou zou dat ook niet moeten zijn, want het gaat immers om je zus en niet om jouw. Jij wordt daar niet op aangekeken, dus jij hoeft jij je ook niet te schamen.
En anderen vinden het ook altijd leuk om te zien als iemand erg veel plezier heeft. Dat maakt hun zelf ook vaak vrolijker.

En mocht je iets willen zeggen omdat die drang daar te groot is geworden. Dan kan je zeggen dat die ene hoge noot niet helemaal gepakt was. Want je zegt zelf dat de lagere noten heel goed zijn!
Dat zal haar ook meer stimuleren om op die hoge noten te gaan werken. Zo kan ze nog steeds wel haar grootste passie beoefenen. Het is niet aardig als die passie haar ontnomen wordt, doordat een ander zich schaamt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef haar 10 zanglessen kado van een echte leraar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan vertel je het beste wat je in je toevoeging verteld .

dat is opbouwende kritiek .
daar kan je zus iets mee doen , als ze wil en jou kritiek aan kan horen .
t ligt wel gevoelig vaak .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Opnemen en afspelen zonder dat ze zelf weet wie het is. Je eigen stem klinkt altijd anders voor je eigen oren, dus zal ze het niet direct herkennen.

Als ze er een (negatieve) opmerking over maakt, kun je zeggen dat ze het zelf is en stopt ze misschien vanzelf.