Hoe laat jij je kind(eren) weten dat je eigenlijk ergens geen geld voor hebt zonder ze teveel te betrekken in je financiele zaken?

Als je kinderen iets willen, of willen hebben waar eigenlijk geen geld voor is, hoe los jij dat dan op zonder hun teveel te belasten met de 'grote-mensen-dingen'? En hoe doe je dit met oudere/puberende kids?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (6)

Gewoon eerlijk vertellen, dat er geen geld voor is..
zo leren ze gelijk dat je niet alles kunt kopen wat ze leuk vinden.
Daar zullen ze echt geen schade van oplopen hoor;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als ze iets specifieks vragen kan je indd gewoon zeggen dat er geen geld voor is, als je tegerlijkertijd over kan brengen dat veel van de fijnste en leukste dingen in het leven niks kosten, is dat een waardevolle les.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helaas kun je neit vermijden om je kinderen bij financiele problemen te betrekken. omdat er nu eenmaal niet overal geld voor is. soms is het heel moeilijk en verdrietig, maar er zitten ook voordelen aan. mijn zoontje is gauw tevreden, omdat hij weet er is geen geld voor meer. hij leert kleine dingen waarderen.
als ik koste wat het kost mijn financiele problemen voor hem verborgen zou houden, en hem toch noodgedwongen geven wat hij hebben wil (ten koste van een rekening die blijft liggen dan of een goede maaltijd), zal hij als hij over een paar jaar gaat puberen, en ook in zijn latere leven, de waarde van geld echt niet inzien.
eerlijk zijn is het beste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 helemaal mee eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
juist +1,
Het is eigenlijk te gek voor woorden dat je deze vraag moet stellen op gv.Totaal niet persoonlijk bedoelt ,maar gewoon dat het van deze tijd is dat je niet meer aan je kinderen durft te vertellen dat ze iets niet meer kunnen krijgen .
Vroeger was het heel gewoon dat je geen luxe te geven had en waren kinderen nog met alles blij.Een ballon met een touwtje was groot feest een kleurentv dat was luxe en dan ging de hele buurt (als het mocht)op een adres kijken want er was niemand die dat had.

Kinderen kun je alleen iets leren door eerlijk te zijn en jezelf ook niet te schamen voor zoiets stoms als dit.

Ouders moeten werken voor geld en hard ook dat zijn geen grote mensen dingen dat is de realiteit.En pubers moeten leren dat geld niet uit de lucht komt vallen .Laten ze zelf maar werken dan leren ze ermee om te gaan en ook leren ze dan op is op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist om problemen te voorkomen met puberende kinderen straks, moet je ze wel duidelijk maken, dat niet alles kan. Maak een sport van om ze te laten sparen voor iets, wat ze graag willen hebben. Als ze wat ouder zijn, laat ze een klusje voor geld doen, hoef niet veel te zijn, en laat ze opsparen. Je kan vast een systeem bedenken, wat niet al te belastend is voor je eigen budget.
Succes :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je kinderen iets willen, of willen hebben waar eigenlijk WEL geld voor is, maar wat jij niet wilt geven om wat voor reden dan ook, dan is dat net zo moeilijk, of misschien wel moeilijker, uit te leggen.

Bijvoorbeeld gewoon omdat je niet nodig vindt, of omdat je vindt dat ze er zelf voor moeten sparen. Zo moeten ze ook de waarde van geld, en de moeite die je ervoor moet doen, gaan inzien.

Uitleggen dat ze iets niet kunnen of kunnen krijgen omdat er geen geld voor is, dat begrijpen kinderen makkelijker dan wanneer er wel geld voor is.

In beide gevallen moet je gewoon eerlijk zijn en zeggen waar het op staat.