Hoe poets je het gebit van een onwillige peuter? Zie toelichting.

Mijn nichtje van bijna 2 vertikt het om haar kaken van elkaar te doen als de tandenborstel in zicht komt.
Alles is geprobeerd: electrische borstel met een muziekje, lekkere kindertandpasta, afleiden met favoriete speeltjes, liedje zingen, etc.
Ze vertikt het.
De kaken openwrikken eindigt vanzelfsprekend in een huilerige worsteling, ook niet bepaald pedagogisch verantwoord.
Verhaaltjes over de tandarts begrijpt ze nog niet echt.
Wie o wie heeft een gouden tip?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Ik kan je het boekje 'tanden poetsen'van Helga Warmels aanbevelen. In dit peuterboekje wordt op een speelse manier duidelijk gemaakt dat in je mond restanten zitten van wat je overdag gegeten hebt. De kinderen liggen bij het voorlezen in een deuk en zijn daarna gemotiveerd om te poetsen.
Zelf hebben we dit boekje voor peuters gebruikt in een project voor allochtone peuters over de verzorging van het lichaam. Het boekje was een goed hulpmiddel.

Beschrijving boek:
De mama van Puk verzint een goede manier om haar peuter aan het tandenpoetsen te krijgen. Ze doet net alsof ze niet weet dat daar een tandenborstel en tandpasta voor nodig zijn. Op een grappige manier komt een onderwerp aan bod dat voor ouders een probleem kan zijn: de dagelijkse routine van het tandenpoetsen. Het verhaaltje maakt het onderwerp bespreekbaar met peuters. De over twee pagina's lopende kleurige illustraties zijn in collagetechniek op een witte achtergrond. De hierdoor wat houterige figuren en voorwerpen hebben een grappige uitstraling. Ook hetgeen wordt afgebeeld is humoristisch, bijvoorbeeld een mond met etensresten in close-up. De tekst is eenvoudig en gedrukt in een dunne schreefloze letter. De tekstblokjes staan in de illustratie. Het bijna vierkante boekje heeft stevige bladzijden. Voor ouders en opvoeders biedt deze verzorgde uitgave een mogelijkheid om peuters op een leuke manier het tandenpoetsen te leren. Vanaf ca. 1,5 jaar.

Als je het boek gelezen hebt, kun je ook bij dit kind in de mond kijken om te zien of je tussen de tanden kunt zien wat het kind die dag gegeten heeft en het daarna wegpoetsen.
Maak er geen drama van. Houd het speels.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga het boekje kopen voor m'n nichtje, bedankt! +1

Andere antwoorden (13)

Probeer van het poetsen een spelletje te maken. Lukt ook
dat niet, maak er dan geen strijd van. Stop er even mee en probeer het na een tijdje nog eens. Een paar tips:

* zing of zeg bij het poetsen een versje op;
* poets je eigen tanden, je kind doet je graag na;
* je kind poetst eerst de tandjes van de pop of beer, en daarna de eigen tandjes;
* verzin een grappig verhaal over tandenpoetsen.

Tips:

Tandenpoetsliedje op MP3

Tikitik Tandenpoetsklok

Prentenboekjes over tandenpoetsen

de link naar del iedjes het boek en de klok vindt je op deze site:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
prima antwoord +1...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een uitstekende tip +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger was er van die speciale kindertandpasta . Die was heel lekker en de tube had een afbeelding met een diertje erin. Kijken of ik het kan vinden.
Geen strijd van maken. Maar wel iedere keer de tandenborstel in haar handen geven en zelf ook tandenpoestsen voor de spiegel. Niet meer met haar communiceren maar met het spiegelbeeld. Laten zien hoe het moet en wat je doet.

Wat ook helpt, is met andere kinderen laten poetsen. Vaak willen ze het dan wel doen. Op kinderdagverblijven waar gepoetst wordt, doen alle kinderen het.

Als niks werkt, gewoon laten! Zoals Gee ook zegt, na een tijdje opnieuw proberen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij mijn kinderen hielp het door mee te te zeggen zeg maar aaaaaaaaaaah en dan ieieieieieieh. op een gegeven moment heb ik ze de een tandenborstel gegeven om mee te spelen Wel ff opletten dat ze er niet mee gaat lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de pedaalemmer truc ;)
probeer het met een beloning of leg de tandenborstel klaar en laat dr lekker mee spelen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de tandenbrstel neer leggen of in de hand geven en zelf gaan poetsen.een beloning systeem wil ook wel es helpen,elke keer als ze zonder gezeur haar tanden poetst een sticker op een ansichtkaart plakken, en als er 5of 10 stickersgeplakt zyn mag ze bepalen wat er gegeten word of iets anders wat het kind als een privilege zal opvatten. als ze niet poetst geen sticker. en er dan ook niet teveel woorden aan vuil maken. op die manier beloon je positief gedrag.(werkt ook op andere gebieden en zelfs vaak by oudere kinderen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn broertje had een tandenborstel die geluid maakte. Dit muziekje hoorde je zodra je je tandenborstel in je mond deed. Erg leuk!

Zie ook http://www.fan.tv/digitaal/toontext.asp?id=20116
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuk hè peuters ;). Mijn dochter heeft ook tijdje niet willen poetsen. Ik heb er geen strijd van gemaakt. Heeft geen zin. Ik heb nu zoals ik noem nijntje pasta... Doet wonderen ;). En oh ja ik laat haar zélf poetsen. Beter iets gepoetst dan niets
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien help het om haar de tanden van mama of papa te laten poetsen. Ik kan me ook voorstellen dat het niet fijn is als iemand met iets in je mond zit te froeten en zou er geen drama van maken als het niet perfect gaat want dan gaat de kleine meid toch winnen ze kunnen op die leeftijd heel eigenwijs zijn.Het wordt niet voor niets de peuterpubertijd genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een elektrische tandenborstel gaat heel makkelijk. En het is fijn om te doen. En kids vinden het zelfs leuk om met een elektrische te doen...
Het lijkt net speelgoed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de toelichting op de vraag gelezen had, was je raad overbodig geweest...
Ze zeggen dat je eerst je kleine moet laten poetsen (zelluf doen)en daarna jijzelf.
Ik doe het andersom, en zeg elke keer duidelijk: 'Eerst gaat mama je tandjes poetsen en daarna mag jij je tandjes poetsen'
Ik leg haar op haar rug als we haar tandjes gaan poetsen, daarna verschonen we altijd de luier.
Als ze ligt heb ik er meer grip op als ze staat.

Als ze niet wil, haal ik de welbekende trucjes uit de kast.
Vreemde geluiden maken, of Dora nadoen (ze heeft een Dora tandenborstel) Dat vind ze dan zo grappig dat ze erg moet lachen en haar mondje vanzelf opengaat van het lachen, dan doet ze meestal ook niet meer moeilijk, omdat tandenpoetsen dan leuk word!
En dat is belangerijk, zorg dat tandenpoetsen leuk is voor je peuter.
En veel belonen als ze het zelf doet, dan voelt ze zich al een hele grote meid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tandenpoetsen moet een leuk spel zijn, en geen gevecht. Dus speel het spel, dat in ieder geval leuk eindigt en de strijd wordt minder ....

Ik doe het spelletje van A, A, A, A (binnen en bovenop, links en rechts boven en onder) gevolgd door I en I , buitenkant links en rechts, om te eindigen met de spectaculaire grote Ieee (voorkant en een beetje gek doen - daar houden peuters van ....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
spelenderwijs, het moet een leuk spelletje zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoi ik heb ook een zoontje en wanneer ik zijn tanden wil poetsen laat hij dat ook niet makkelijk toe vaak helpt het als je het ze ook zelf laat proberen of als je samen gaat tanden poetsen dan zien ze dat en vaak willlen de kleintjes alles naar doen dus mischien een opsie