Waarom worden kinderen Hyper actief van kleurstof en chocola?

Mijn kind heeft ADHD, en als ik hem snoep met kleurstof en chocola geven zal, dan word hij extra actief.

Hoe kan het dat deze stoffen zoveel werking hebben dat een kind er Hyperactief van worden zal?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.6K

Het beste antwoord

In de jaren zeventig werd veel onderzoek gedaan naar de relatie tussen kleurstoffen en gedrag. Tijdens deze
onderzoeken kregen de deelnemende kinderen een bepaalde hoeveelheid kleurstof, of een placebo te eten. De rest van het dieet van het kind werd niet gewijzigd, de kinderen mochten gewoon blijven eten wat ze altijd al aten.
Uit bijna al deze onderzoeken, bleek dat er geen verband aantoonbaar was tussen het eten van kleurstoffen en ADHD.

Desondanks bleven ouders volhouden dat er iets aan de hand was met de voeding en dat hun kinderen ander gedrag vertoonden na het eten van bepaalde voedingsmiddelen. Dankzij deze volhardende ouders kwamen onderzoekers op het idee om het onderzoek naar voeding en gedrag heel anders aan te pakken.

Deze onderzoekers wijzigden het hele dieet van het kind, en maakten gebruik van het "few foods diet", een streng en zeer beperkt dieet. Dit was het begin van de dieetonderzoeken.

De basisgedachte achter de dieetonderzoeken was dat niet alleen additiva, zoals kleurstoffen, gedragsstoornissen zouden kunnen veroorzaken, maar dat in principe elk bestanddeel van de voeding dat zou kunnen doen. Bovendien zou ieder individu weer voor andere voedingsmiddelen gevoelig kunnen zijn.
Dieetonderzoeken

Uit de dieetonderzoeken bleek dat ongeveer 70% van de deelnemende kinderen, die allemaal ADHD hadden, zeer goed reageerden op het few foods diet. Bij al deze kinderen werd vervolgens door middel van provocatie en eliminatie uitgezocht welke voedingsmiddelen de oorzaak waren van de gedragsproblemen.

Hieruit bleek dat kinderen voor meer dan één voedingsmiddel gevoelig waren, meestal voor een stuk of drie. Dit waren gewone voedingsmiddelen, producten die dagelijks gegeten worden, zoals bijvoorbeeld melk, pindakaas, of sinaasappels.

De wetenschap dat kinderen op meerdere producten konden reageren, dus niet alleen op kleurstoffen, verklaart achteraf waarom de provocatie-onderzoeken, waarbij dus niet het hele dieet van het kind gewijzigd werd, niets opleverden.

Toch zijn vooral de resultaten van de kleurstofonderzoeken blijven hangen in de reguliere geneeskunde, de recentere dieetonderzoeken werden lange tijd niet echt serieus genomen. Gelukkig begint daar langzaam maar zeker, mede dankzij de onderzoeken die zijn uitgevoerd door het ADHD Research Centrum, verandering in te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is de werking van dat middel, zo wordt je dronken van alcohol en high van stuff... Zo werkt dat nu eenmaal...

Mar de één is er gevoeliger voor dan een ander... Zo kan iemand behoorlijk ziek worden of zelfs doodgaan van een enkele wespensteek... Maar de meeste mensen kunnen er wel normaal tegen...

Zo ook met kleurstoffen of chocola, er zijn mensen die er heel sterk op reageren, dus voor hen is het oppassen geblazen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dat 26 jaar geleden al vastgesteld bij mijn middelste zoon, ik werd door de huisarts uitgelachen! Mijn zoon is nu 27 jaar en heeft daar nog steeds last van. Hij is een rustig persoon, maar eet hij iets met kleurstoffen, wordt hij helemaal hyperdepieper. Hij heeft een ernstige allergie voor pinda's en in iets mindere mate voor dierlijke eiwitten. Ik had hem als peuter op een streng dieet. Hij kreeg sojamelk vleesvervangers en nooit snoepgoed met kunstmatige toevoegingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof niet dat ooit wetenschappelijk is bewezen dat kleurstoffen en/of chocolade kinderen hyperactief maken. Als jij vindt dat jouw kind er niet goed op reageert, zou ik het niet geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is wel al wetenschappelijk bewezen -1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vindplaatsen? -1