Waarom is mijn zoontje van 5 hysterisch als papa weg gaat in de avond om te sporten?

Afgelopen maanden poes, opa en oma overleden

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou het een vorm van verlatingsangst zijn? Wellicht is hij bang dat papa niet meer terugkomt
tinus1969
9 jaar geleden
Hoe reageer je als je zoontje zo doet?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind het geen vreemde reactie. Poes weg, opa weg, oma weg en dan papa weg?? Het kan ook zijn dat je zoon voelt dat jullie verdrietig en/of gespannen zijn. Er is heel wat gebeurd de laatste paar maanden. Praat veel met hem en vertel van tevoren wat er gaat gebeuren zonder er iets groots van te maken. Sterkte.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gecondoleerd!

Antwoorden (4)

het kunnen de volgende dingen zijn :

* ADHD
* het kan zijn dat hij hem lang niet gezien heeft.

doe anders een test met hem !
succes !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ADHD alleen als het een reden heeft?
Een kind van 5 kan moeilijk over de dood van een dierbare heen komen, vooral niet snel achter elkaar. Redenen waarom hij het niet leuk vind als papa weggaat kunnen zijn:
Hij is verdrietig en wilt getroost worden
Hij denkt dat hij heel eenzaam is zonder papa.

Uw zoontje kan ook getraumatiseerd zijn, als hij zijn kat of grootouders heeft zien overlijden, aan te raden is om naar een huisarts of psycholoog te gaan als het uit de had loopt, maar waarschijnlijk ebt et weg.

Als uw zoontje ook echt boos word, of heel erg, dan kunnen dingen als ADHD of een andere stoornis de oorzaak zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is een normale reactie van je kind op de gebeurtenissen van de afgelopen tijd. Als er geen andere aanwijzingen voor ADHD zijn zou ik daar niet vanuit gaan.

Een kind van 5 begint net verstandelijk te begrijpen wat "dood gaan" en "dood zijn" betekend. Alleen is hij nog niet ver dat hij ook kan begrijpen dat de kans dat iemand dood gaat niet zo heel groot is.

Daarbij, in jullie omgeving, zijn onlangs een aantal sterfgevallen geweest. Opa, oma en poes die hij mogelijk vlak daarvoor nog had gezien waren "ineens" dood. Eventuele ziekte of ouderdom zijn abstracte begrippen die een kind van 5 nog niet goed met elkaar in verband kan brengen.

Ik denk dat je zoontje bang is dat als papa weg gaat dat het dan zomaar kan dat papa ook ineens dood is. Ik denk dat als zijn vader terug komt hij al in bed ligt? Hij krijgt dus niet de bevestiging dat zijn vader echt terug komt en niet dood is.

Omdat je kind nu in de leeftijd is dat hij met verstand gaat redeneren wat dood is denk ik dat het verstandig is om hem iedere keer op voorhand al uit te leggen waarom opa, oma en poes dood zijn en dat dat bij zijn vader niet het geval is. Eventueel zou je met je man kunnen afspreken dat hij wat eerder van het sporten terug komt (of pas gaat als je zoontje al in bed ligt) en na thuiskomst even bij je zoontje laat zien dat hij er weer is.

Net als de rest van opvoeden is het vooral een kwestie van herhalen. Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad: een hele normale reactie. Misschien kan zijn vader een paar keer eerder gaan sporten. Dan ligt zijn zoon nog niet te slapen als hij terug komt. Zo raakt hij er aan gewend dat papa altijd weer terug komt. Verder zou ik zelf proberen zo ontspannen mogelijk te zijn als papa weg gaat. Ga vooral op je zoon af wat betreft het bespreken van het begrip dood zijn. Kinderen geven meestal zelf aan waar ze aan toe zijn. Praat er wel over en stop het niet weg.
Hij voelt zich momenteel waarschijnlijk bedonderd en verdrietig door het 'opeens wegblijven' van mensen en dieren die hij als 'vaste punten' in zijn leven beschouwde (de kat, opa en oma). Hij kan bang zijn dat pa ook opeens verdwijnt en dat geeft een hoop onzekerheid.
Wat doe je er aan? Laat pa iedere keer als hij gaat sporten, heel duidelijk aan de kleine jongen uitleggen wat hij gaat doen en dat hij weer terug komt. En dat hij, als hij terug komt, nog een kusje komt geven (ook al slaapt de kleine kruimel dan al lang). Als hij na een paar keer nog steeds in paniek raakt, ga dan een keertje met je zoon mee naar de sportschool zodat hij ziet wat zijn vader daar doet.