Het is onzin dat kinderen te moe zijn om lang te eten. Is hij/zij ook nog te moe als er een toetje ten tonele verschijnt? Ik heb er een van 3 en een van 1. En die van 1 eet altijd even snel. Die van 3 heeft de laatste weken een periode van heeeel langzaam eten. Ik heb vastgesteld dat ze officieel 6x zo langzaam eet dan de rest van het huis (inclusief haar zus van 1). En dat komt neer op ongeveer 1 boterham per uur.
Meestal als ik mijn bord leeg heb (en dat is meestal gelijktijdig met de rest), dan heeft zij pas 4 happen genomen of zo. Dan krijgt ze van mij nog 5 minuten en dan verdwijnt het bord gewoon. Dan eet ze tijdens de volgende maaltijd maar een boterham meer. Vanmorgen heeft ze ook 25 minuten gedaan om een half boterhammetje (niet eens een grote) weg te werken!!!
De andere helft wilde ze ook hebben. "Dan eet je maar sneller de volgende keer". Dat kan ze ook, want ze kan ook in 10 minuten een hele boterham opeten.
Meestal geven we dan ook geen toetje. In tegenstelling tot veel pedagogen vind ik het erg handig om een toetje achter de hand te hebben om haar beter te laten eten. Het heeft al vaak gewerkt. Anders krijg je van die zeurende ouders: "Eet nou eens doohoor", "Niet met erwtjes schietuh.", "Ik zeg het nog één keer...!". En dan kun je ze enkel de gang opsturen, zodat ze helemaal niks eten.
En als ze geen eetlust heeft, dan zie ik ook niet in waarom ze dan wel een toetje (wat ineens wèl sneller op is als dat van mij!) zou moeten krijgen. Zo geef ik haar meestal ook eerst de aardappelen en groente, en dan pas (als ze er al goed van heeft gegeten) het vlees. Ik zeg altijd: als er geen plaats is voor groente en zo, dan is er ook geen plaats voor vlees en toetjes. Zo duidelijk als wat. Ze eet dan ook alles, maar de laatste weken dus erg langzaam. Nou ja, dan heeft ze weinig eetlust. Mijn ervaring leert ook dat dit na verloop van tijd ook weer verdwijnt.
Maar het is natuurlijk nooit goed, dat een kind, als ze weinig eet, dan ook nog eens slecht (lees: enkel snoep, toetjes en vlees) eet.
Maar... ik denk dat het bovenstaande wellicht op het nodige verzet zal stuiten van 'zachte aanpak'-minnend Nederland. :-(