Ik heb besloten dat ik wil scheiden, maar mijn man wil dit niet. Wat kan ik doen?

We zijn al jarenlang niet meer gelukkig samen. Heel veel ruzies, afsnauwen, geen interesse in elkaar. We hebben alles al geprobeerd. Relatietherapie. Samen leuke nieuwe dingen ondernemen. Meer tijd voor elkaar. Veel praten. Maar niets heeft geholpen. De ruzies en haat en nijd blijven terugkomen. Ik heb lange tijd geprobeerd te blijven voor de kinderen (7 en 4). Maar ik merk dat ze steeds meer last krijgen van de spanningen en dagelijkse ruzies. Dus heb ik eindelijk, na heel veel pijn en moeite en niet onbezonnen, het besluit genomen te scheiden. Maar hij wil het niet horen. Wil er niet over praten. Is woedend op me. Zegt dat ik zijn leven en dat van de kinderen kapot maak. Terwijl ik blijven nu veel schadelijker vind, voor ons allemaal.
Wat moet ik hiermee aan??
Daarbij komt dat we over 4 dagen op vakantie gaan. Hij wil gewoon gaan met zijn allen. En ik mag het er niet over hebben, want dan verpest ik zijn vakantie. Ik wil hem absoluut geen valse hoop geven, maar elke keer als ik gewoon vriendelijk tegen hem doe denkt hij dat het goed komt. Terwijl ik weet en voel dat het echt over is nu. Ik heb al voorgesteld dat hij alleen met de kinderen gaat, maar hij zegt dat de hele vakantie dan niet door gaat. En de kinderen hebben zich er zo op verheugd, dat wil ik ze niet aan doen. De komende tijd wordt nog zwaar genoeg voor ze.
Hij is zo boos, er is niet mee te praten. En al helemaal niet op een redelijke en volwassen manier.
Hoe moet ik verder? Hoe pak ik dit aan????

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
28.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow..ik kan je geen raad geven.
Ik wil je alleen ff sterkte wensen.
Mijn ouders zijn gescheiden en de vreselijke ruzies waren echt heel naar voor mij, mijn zus en broertje.
Onze ouders hebben ons wel goed opgevangen en met ons gepraat, en alles gaat nu veel beter.
Wij merkten voor de scheiding ook veel van de spanningen,ruzies en het afsnauwen.Kinderen merken,zien en voelen zoiets hoor.
Als het niet meer gaat, is het voor de kinderen uiteindelijk ook beter als de ouders uit elkaar gaan.
Wij hebben het ook geaccepteerd..
Veel sterkte met alles.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gezien ik jou en je man niet persoonlijk ken weet ik ook niet wat de beste manier zou zijn om dat aan te pakken.
Wat ik wel wil zeggen naar aanleiding van je vorige vraag die je stelde dat ik het een moedig en wijs besluit van je vind om deze stap te zetten. Ik wens je heel veel sterkte het zal nog een zware tijd worden met als enig lichtpuntje dat het daarna beter zal gaan voor jou en je kinderen en als je was blijven hangen in deze relatie het waarschijnlijk altijd donker zou blijven voor jullie. Succes met alles !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel veel sterkte, en je hebt gelijk, de (vele) jaren waarin mijn ouders ruzie maakten en de sfeer verschrikkelijk was, hebben een negatievere impact op mij gemaakt dan de scheiding. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel veel sterkte!
Hopelijk lijden je kinderen niet zoveel voor een kind van 4 is het toch makkelijker dan van 7 maar probeer als het zover is er wel voor te zorgen dat je man zijn kinderen ook regelmatig ziet(ik neem aan dat ze bij jou gaan wonen) succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk mag hij de kinderen net zo vaak zien als hij wil en we zullen afspreken!! Dat vind ik het allerbelangrijkste. Dat het voor hun goed geregeld wordt en ze ons allebei in hun leven hebben en houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ moneyirls vergis je niet een kind van 4 kan dan niet veilig hechten en daar enorm veel last van ondervinden in zijn verdere leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zijn allebei al heel erg goed en gezond gehecht aan ons. En we zullen ervoor zorgen dat dat zo blijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ruzies die mijn ouders voor de scheiding hadden waren vele malen minder erg dan de ruzies die mijn ouders tijdens het proces van scheiding hadden. Gezeur wie wanneer de kinderen kreeg, alimentatie etc. Daar heb ik persoonlijk meer last van gehad dan de tijd daarvoor. Ik was als kind 'mijn' thuis kwijt, ik had geen ouders meer maar een vader en een moeder.
Nu zijn beide gelukkig met een ander, en dat is ook beter voor hun, maar het blijft lastig als kind hoor, zelfs op latere leeftijd.
Sterkte, en wees lief voor je kinderen!

Het beste antwoord

Één persoon alleen is niet getrouwd. Getrouwd zijn ben je samen. Wil een van de twee niet meer, spreek je al snel over een duurzame ontwrichting. Zaak is naar de toekomst kijken. Kijk niet achterom, naar hoe het heeft kunnen komen, wie er schuld heeft, dat is nu irrelevant. Uiteindelijk verliest iedereen. De kinderen het meest, al zullen zij er wellicht nog als grootste winnaars uit kunnen komen als jullie de zaken goed regelen. Je hebt je keuze gemaakt, dat is de eerste stap. Ga zaken in gang zetten, ga kijken of je een andere woning kunt regelen voor degene die vertrekt, in of ex de kids. Ga in de tussentijd op vakantie en probeer het voor de kinderen in ieder geval een leuke vakantie te maken, maar stap niet af van je keuze. Ga erna bij een advocaat te rade wat je kunt. Er zijn er die aangesloten zijn bij de raad voor de rechtsbijstand, zij werken net zo goed, alleen wordt de rekening voor 99% door de raad betaald, mocht je minder draagkrachtig zijn. Om dit vóór je vakantie nog even te regelen... Forget it. De mijne duurde meer dan een jaar.

Sterkte de komende tijd, de mijne was 3 jaar geleden, heeft me 20 kilo gekost. De zon schijnt echt wel weer... Ooit, ergens. Sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Scheiden is nooit leuk, vooral niet als er kinderen in het spel zijn. Je mag altijd scheiden. Je hoeft. Iet de toestemming van d ander te hebben. Het maakt het proces wel lastiger en omslachtig. Als hij niet openstaat voor een gesprek enniet wil luisteren, kan je wellicht een intermediair/mediator inschakelen die ervaren is mbt relatiegesprekken. Deze is neutraal en zorgt ervoor dat er inhoudelijk en emotioneel wordt gesproken. Maar doelstelling wordt niet uit het oog verloren. Je moet echt iemand erbij hebben die afstand heeft en zakelijk is. Veel succes met deze komende periode.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een rotsituatie...! Daar kom je in je eentje nooit uit, maar (omdat je man niet meewerkt) dus ook niet met z'n tweeën. Als je hem wilt overtuigen dat een scheiding nog de enige oplossing is (én in het belang van jullie alle vier), dan zullen jij en je man toch om de tafel moeten gaan zitten.

Het is wel duidelijk dat je het in je eentje niet redt en daar hulp bij nodig hebt. Is er misschien een familielid of goede vriend die het vertrouwen heeft van jouw man (en van jou natuurlijk) die je kunt inschakelen om met z'n drieën aan een oplossing (lees: echtscheiding) te werken?
Ook zou je kunnen overwegen een mediator in te huren (http://www.echtscheiding-wijzer.nl/mediation.html), maar de kans dat hij zich daartegen verzet is natuurlijk heel groot.

Een andere mogelijkheid is om een "adempauze" in te lassen voor jullie huwelijk, door een scheiding van tafel en bed. Maar ik kan me voorstellen dat zoiets voor je man onbespreekbaar is en bovendien allerlei praktische bezwaren oplevert.

De derde mogelijkheid is dat jij, zonder dat je man daarmee akkoord gaat, een echtscheiding aanvraagt op grond van "duurzame ontwrichting" van de relatie. Als ik jouw relaas lees, is dat wellicht de beste (en in jouw situatie de meest realistische) oplossing.

Kinderen zijn altijd de dupe van een scheiding en dat zal nu niet anders zijn. Hopelijk kunnen jij en je man het opbrengen om op een normale manier contact te houden, in het belang van jullie kinderen.

Je kinderen verheugen zich op de vakantie en (hoe zwaar het ook voor je is) het zou een enorme domper voor ze zijn als jullie niet met z'n vieren weg zouden gaan. Ik hoop dat het je lukt om er voor hen een onvergetelijke tijd van te maken, want het wordt waarschijnlijk de laatste vakantie van jullie als gezin. Ik zou zeggen: probeer door de zure appel heen te bijten en máák er iets van - hoe moeilijk dat ook zal zijn. Geef de kinderen nog één keer een mooie herinnering mee aan de tijd dat jullie samen waren. Zoals je zelf al schrijft: ze zullen het nog zwaar genoeg krijgen.
Ga ruzies en conflicten tijdens je vakantie zoveel mogelijk uit de weg en doe nog even je best om er iets van te maken.

Gebruik je vakantie ook om eens goed na te denken hoe je de scheiding wilt aanpakken, zodat je de koe direct bij de hoorns kunt vatten zodra je weer thuis bent.

Ik wens je heel veel sterkte én wijsheid!
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik ga zeker mijn best doen om de vakantie voor de kinderen top te maken! Bedankt voor je antwoord!
Ik heb het in mijn omgeving meegemaakt en je kunt niet scheiden zonder de toestemming van de ander. Het is een 2 zijdig contract die alleen maar 2 zijdig kan worden opgezegd. In de praktijk gaan de meeste na een jaar of 2 dan wel scheiden omdat de partner die wil scheiden dan wel erg lastig is. Meestal zijn de financiële zaken dan ook ergens verdwenen op een buitenlandse bankrekening. Mijn advies: blijf voor de wet getrouwd en ga gewoon zelf een huis kopen. Niks aan de hand
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met welk geld ga ik dat huis kopen?? ;) Nee. Gescheiden wordt er. Kunnen we allebei verder met ons leven. Het zal even duren voor hij het accepteert. Maar uiteindelijk zal hij wel moeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent nog maar 19 en weinig ervaring hiermee, je kunt wel eenzijdig scheiden. Dus jouw antwoord klopt niet!
Jouw verhaal klinkt weloverwogen en goed doordscht. Jij hebt je beslissing genomen hoe moeilijk en triest je het ook vindt. Op www.scheiden.nl vind je tips en 'routes' om te volgen. Zoals mediation of advocaten. Kijk daar eens rustig naar.

Jouw man heeft tijd nodig om het onvermijdelijke te accepteren. Geef hem die tijd in redelijke mate en blijf consequent en rustig je boodschap herhalen 'het spijt me schat, ik hou niet meer van je, ik wil scheiden'. Niet gemakkelijk maar onthoud dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken. Blijf standvastig en voel je overtuiging dan kan hij daar niet omheen.

Juist in het belang van de kinderen is het belangrijk dat jullie straks nog door één deur kunnen.

Kijk verder op internet naar rouwverwerking. Want in dat proces zitten jullie. Jij bent echter al een aantal stappen 'verder' in het proces terwijl je man nog helemasl in het begin zit (ontkenning). Gun je man de tijd en ruimte om zijn stappen te zetten.

Organiseer steuntroepen voor jezelf om je op te laden en je rust te behouden. Bv de huisarts of een psycholoog of bedrijfsmaatschappelijk werk. Zo voorkom je hopenlijk ruzies die voor je kinderen niet goed zijn.

Ik wens je veel wijsheid en kracht toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed advies! Veel mensen hebben tijd nodig om een scheidingsmelding te verwerken. Probeer zo goed mogelijk uit te leggen waarom je wilt scheiden en schrijf je redenen op. Dat doe je om zelf een duidelijk beeld te krijgen, maar het kan je man ook helpen om rustig te kijken wat er nu mis is en de scheiding beter te accepteren. Als je de scheiding goed voorbereidt, is er minder kans op een vechtscheiding.
Ik lees in je reactie dat dit een zeer weloverwogen besluit is. Het maakt het allemaal heel erg moeilijk als hij niet mee wil werken, maar toch kan hij de scheiding stukken moeilijker maken door zijn gedrag, maar hij kan je zeker niet tegenhouden. Bel dus een advocaat.

Wat hij nu in feite doet is alles uit de kast halen om je maar te laten stoppen en dat zal hij op alle mogelijke manieren blijkbaar doen. Laat je hier niet door tegenhouden, het is heel begrijpelijk van hem, maar is natuurlijk niet echt volwassen gedrag. Waarmee ik niet aan zijn pijn voorbij wil gaan.

Misschien kan je toch proberen om op vakantie te gaan, niet voor je man, maar voor je kinderen, die hebben zich er op verheugd. Probeer alles dan even te laten rusten, niet steeds hem vertellen dat je je besluit hebt genomen, hooguit hem vertellen dat (als je nog op vakantie gaat) dat je dat voor de kinderen doet, en dat je na de vakantie weer over jullie tweeën zal spreken met hem. Vraag hem ook om het nog even leuk te houden, voor de kinderen.
Ik wens je veel sterkte toe. Het zal moeilijk worden maar als je later, na je verhuizing zal je opgelucht zijn, probeer daar maar te denken als je het moeilijk hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat een herkenning, mijn scheiding is een jaar geleden gestart, wij hebben ongeveer nog drie maanden bij elkaar op de lip gezeten......vreselijke periode. ik ben nu ongeveer 9 maanden alleen en ik kan zeggen dat het me goed bevalt(wel 10 kilo lichter) ik heb mijn ex zo ver gekregen dat hij zijn energie in de kinderen steekt i.p.v. in onze relatie en in wat geweest is. zodat de kinderen merken dat we erg ons best doen om het voor hen zo goed mogelijk te laten verlopen.
hopelijk krijg je hem zo ver dat hij kan inzien dat de uiterste houdbaarheidsdatum van jullie relatie allang verstreken is, maak hem duidelijk dat je dank baar bent voor de mooie tijden maar dat het nu tijd is om verder te gaan.
maak hem er bewust van dat hij echt niet oud wil worden met iemand die hem eigenlijk niet wil, hij verdient toch beter?
ik denk dat je het beste tijdelijk even bij iemand in kan trekken of hij. zodat iedereen weet dat het menens is.
afstand geeft wat lucht en helderheid.
hij zit in de ontkenningsfase en probeert je gewoon te manipuleren......een kat in het nauw maakt rare sprongen.
Is er niet iemand in je omgeving die met jullie om de tafel wil? of een mediator.( wij zijn in relatie therapie gegaan om zo allebei op het zelfde punt te eindigen goed of fout.)
en die vakantie?? ja super vervelende timing, maar trek je het? er komen meer vakanties hoor.......

mijn kinderen vinden mij nu veel vrolijker en dat is mij heel wat waard. blijf bij je zelf en houd de eer aan je zelf.maak nooit je ex zwart en accepteer dat hij er waarschijnlijk heel anders mee om zal gaan. dat is zijn probleem en uit eindelijk krijgt iedereen een rekening van zijn of haar gedrag.

succes en heel veel sterkte...... het komt echt goed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is overduidelijk dat je man van je houdt en de kinderen ook en als je gaat scheiden en de kids bij hem laat kan je man uit woede en verdriet als je kinderen ouder zijn negatieve dingen over je gaat zeggen en misschien gaan ze je negeren opstraat.. En dat gaat super pijn doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ik ook!! Gelukkig! Want zulke liefde hoef ik niet van mijn man nee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Houden van? Welnee. Dat is geen houden van. Dat is bij elkaar willen blijven uit egoisme.
Een man die van je houdt snauwt je niet af en maakt niet voortdurend ruzie.
Een man die van je houdt toont interesse in je.
Hij wil niet alleen wonen, alleen zijn en voor zichzelf moeten zorgen. Hij ziet het ws ook als gezichtsverlies.
Als je alles al hebt geprobeerd en je bent er toch van overtuigd dat je wilt scheiden, wie zou je dan kunnen tegenhouden? Ook al werkt je man niet mee, de advocaat regelt het wel. Mijn huidige man is ook gescheiden van een vrouw die totaal niet meewerkte. Het duurde daardoor lang (bijna 2 jaar), maar het ging wel.

Zorg dat er een duidelijke regeling komt voor de kinderen. Zeg geen negatieve dingen over elkaar tegen je (gezamenlijke) kinderen. Hoe 'gewoner' je doet over de scheiding, hoe meer de kinderen het kunnen accepteren.

Ik ben ooit ook samen met mijn bijna-ex-man en de kinderen op vakantie geweest, omdat die al geboekt was. De kinderen en ik verbleven toen in een bungalow en mijn man in een tent op het grasveldje erbij. Maar dat zal niet iedere man accepteren.

Je man denkt dus steeds als je vriendelijk bent dat het wel goed komt? Geeft niet, blijf toch zo vriendelijk mogelijk, ook al komt het niet goed. Waarschijnlijk beziet je man de relatie anders dan jij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
een man en vrouw als ze starten staat er een grote berg tussen in. Verschil in genen en opvoeding , karakter en geslacht.
Indien man en vrouw dezelfde wetten hanteren en regels is als dat ze samen de berg op wandelen naar de top. Hoe verder je omhoog gaat hoe kleiner de afstand tussen man en vrouw wordt.
En oud bijbels gezegde zegt , een touw uit drie koorden is sterker als 2 koorden.
de man is een koord , en de vrouw een koord , en om samen te verstrengelen tot sterker koord zal men dat derde koord erbij moeten hebben. Ze zeggen wel eens een schip kan niet zonder een kapitein en niet zonder een stuurman . Maar twee kapiteins , als de ene zegt links en de ander rechts gaat het schip rechtdoor en strand.
Dus man en vrouw moeten hun positie kennen in hun huwelijk. de man moet zijn vrouw liefhebben als zijn eigen lichaam en de vrouw dient een man respect te geven.
de bijbel zegt een man en vrouw vormen 1 vlees.
Zodra de 1 over de ander praat bij vrienden of kennissen vervuilen ze hun eigen vlees . In ieder huwelijk is meer geven dan nemen . geduld , liefde , en het kwade niet met kwade bestraffen .
De positieve regel is , doe voor de andere dat gij wenst dat ze voor u doen .
Dus positieve actie , en geduld leven naar de juiste norm zorgt er voor dat je een gelukkig huwelijk kan ontwikkelen .
Ik leef al 30 jaar samen met dezelfde vrouw omdat we beide een bijbelse zienswijze hanteren . En hebben een gelukkig gezin omdat we deze kennis in de praktijk hebben gebracht.
Wie eerlijk , oprecht , en liefde tentoonspreidt , en leert snel te zijn met luisteren met langzaam met antwoorden , en zich beheerst zal beloond worden.

Je man reageert kinderachtig , omdat hij geen raad weet met je mening en houding.
Wie zich nederig opstelt zal daarom werken aan zijn eigen geluk. Leer de bijbel kennen . In deze wereld is de mens ontvreemd van kennis van wetten en bijbelse regels waardoor huwelijk komen gaan als sprinkhanen .
de kunst is je huwelijk te redden , scheiden is bewijs van verlies en zal je meer problemen geven als je denkt .
Ik ken niemand die zegt gelukkig gescheiden te zijn.
behalve als je met een moordenaar , verkrachter of gewelddadig persoon bent getrouwd.
de bijbel zegt , een man is beter af met een droog brood in de woestijn als met een ruzie makende vrouw onder 1 dak.
Toen je met hem begon in de relatie was het toen goed ?
Waarom heb je schadelijke dingen in je huwelijk laten groeien .
de bijbel zegt je hebt 1 vonk nodig om een bos te ontbranden .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat mooiii!!! + :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Ik ken niemand die zegt gelukkig gescheiden te zijn" Ik ken ze wel. Een ongelukkig huwelijk kan mensen opeten. Dat hou je niet vol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt cathje, pipi en suussuus! Wij zijn al ruim 3,5 jaar aan het vechten voor ons huwelijk en gezin. We hebben het echt niet binnen gelaten, de schadelijke dingen. Maar we passen idd vreselijk slecht bij elkaar. Zijn allebei een andere kant op gegroeid helaas en dat zorgt voor veel frustratie, onbegrip en dus ruzies en ongeluk. En blijven in deze relatie vreet me idd op van binnen. Elke dag met pijn in mijn maag rondlopen, lijkt me niet bevorderlijk voor de gezondheid. En dat was het ook niet. Kreeg allerlei klachten.
Nu voel ik een rust en vrede waar ik niet van wist dat het nog mogelijk was voor mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En weer een dankje voor baghera ;) +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Robbaix: Je kent niemand die gelukkig is gescheiden? Dan "ken" je er nu 1. Ik ben zeer gelukkig gescheiden destijds. Nooit ook maar 1 minuut spijt van gehad.
En nu, alweer 9 jaar zeer gelukkig samen met mijn 2e echtgenoot. Dat was mij nooit gebeurd als ik ongelukkig getrouwd gebleven was.
Kristal
12 jaar geleden
@ Robbaix:
Je zegt:
Ik ken niemand die zegt gelukkig gescheiden te zijn. Dat kan kloppen, want je kent me niet, maar ik ben gelukkig gescheiden. Ik was niét gelukkig toen ik erachter kwam dat het niet goed ging tijdens ons huwelijk, en dan doe je alles wat je doen kan. Dat is een langdurig proces dat je niet in de koude kleren gaat zitten. Maar je gaat ermee door want je wilt alles gedaan hebben wat in je vermogen ligt om het goed te krijgen, je was immers niet zómaar getrouwd maar omdat je dacht samen oud te worden.
En dan, na jaren, weet je dat het echt klaar is, en dan vertel je hem dat (nog eens), op van de zenuwen en inderdaad 10 kilo lichter. En dan verzucht je: was ik maar vast 1 jaar verder....
Ik ben nu ruim 2 jaar verder,
ik heb werkelijk nooit één moment spijt gehad.
Ook mijn ex genoot zei me pas dat hij sterker en zelfstandiger uit de scheiding was gekomen. Dat hij zich uiteindelijk beter voelde dan tijdens de laatste 13 jaar van ons huwelijk.
(we waren 23 jaar samen).
En we glimlachten in alle rust en begrijpend naar elkaar.
Maar dat kan nu pas, ná de scheiding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk doen de meeste mensen alles om hun huwelijk te redden, maar ik denk ook dan de mentaliteit is veranderd. Vroeger (lang, lang gele) beruste met name vrouwen ook sneller in hun lot. Gelukkig zijn die tijden voorbij. Ik ben zelf (nog steeds) getrouwd en weet ook drommels goed dat het niet altijd vanzelf gaat. Ik ben van plan om getrouwd te blijven, maar niet onvoorwaardelijk!
Ik zou zeker niet op vakantie gaan. Deze machttstijd is buitengewoon naar, en de boosheid die gevoeld wordt... heeft dat invloed op het rij gedrag? is het veilig om met zulke emoties en zo'n donderbui in aantocht op pad te gaan? is dat wel goed voor de kinderen dan?

Ik vind het niet eens goed voor pa en ma in dit geval.
Als een huwelijk zo kapot is..... dan kun je niet blind doorleven en doen alsof er niets aan de hand is.

Ik zou er op staan om thuis te blijven. Met zijn allen. Er zit niets anders op dan er doorheen te werken. Huur een huisje.... zorg dat je een plek hebt. Als er echt niet te praten valt, dan zijn daden het duidelijkst.

Dit gaat iedereen pijn doen, en daar doe je niets aan. Pijn en verlies horen bij het leven... hoe je er mee omgaat echter, maakt wel verschil.

Toch zeg ik: zorg eerst voor jezelf, en de kinderen. Vakantie is geen noodzakelijk iets. Je innerlijk leven in orde krijgen wel. OOK voor de kinden, en juist voor de kinderen.

Zoals je al zei is deze situatie ook niet goed. Het is van je man ook niet eerlijk om bij jou neer te leggen dat je "zijn leven/zijn vakantie kapot maakt"....
Dat KUN je in je eentje helemaal niet. Daar is hij nog altijd bij, en als hij niet bereid is zijn 50procents aandeel er in te erkennen, dan sta je er dus inderdaad alleen voor... maar dat stond je al, anders nam je niet de beslissing om te scheiden.

Geef leiding, en verwacht niet dat hij het oplost. Je stond en staat er alleen voor. (ten opzichte van hem, niet van familie of vrienden.)
Als je niet met hem kunt praten, praat dan tégen hem, of schrijf hem wat je besloten hebt of doet of gaat doen.

Heel, heel veel sterkte met het komende veranderingsproces!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn scheiding is inmiddels 19 jaar geleden, maar als ik dit relaas lees komt het weer boven. Wat een herkenning! Ook voortdurend ruzie met een man die overal boos om was. Ook hij wilde niet scheiden en dacht dat het goed zou komen. Niet dus. Het heeft 5 jaar geduurd eer ik de knoop doorhakte. Veel te laat. Ook ik ging kort te voren nog samen op vakantie.

Zoals al eerder geschreven, je kunt natuurlijk wel scheiden als je partner niet meewerkt.
Ik zou dit ook doorzetten, juist voor de kinderen. Het is erg schadelijk voor ze om in een gespannen en ruziesfeer te leven.
Schrijf je zo snel mogelijk in als woningzoekende. Het ligt aan de stad of regio waar je woont hoe lang de wachttijd zal bedragen.
Ik weet niet of jullie een eigen woning hebben, maar dan heb je kans dat die verkocht zal moeten worden. Vandaar die inschrijving. Als je in een huurwoning woont is het gebruikelijk dat hij vertrekt, maar gezien zijn tegenwerking wordt dat misschien moeilijk.
Zoek een advocaat. Bel er een paar. Er zijn er die gespecialiseerd zijn in echtscheidingen. Leg je situatie uit. Ook je financiele situatie. Vraag naar de kosten. Er zijn advocaten die een speciaal tarief hebben voor minder vermogenden.
Ga maar wel op vakantie met elkaar. Probeer er het beste van te maken, vooral voor je kinderen. Het is zwaar, dat weet ik, maar er komt een eind aan.
Probeer met je man in gesprek te blijven. Dat is heel belangrijk. Wij hebben destijds toch samen onze inboedel en financien kunnen verdelen. Dat scheelt ook veel advocaatkosten. Laat je advocaat de alimentatie regelen. Doe dat niet zelf.
Het zal niet leuk zijn om samen 1 huis te wonen als de scheiding in gang is gezet. Ik ging destijds op zolder slapen en was de weekenden met mijn kinderen bij mijn moeder.
Maar als je eenmaal je eigen huis hebt, ben je blij dat je hebt doorgezet.
Wacht er niet mee, denk aan jezelf.
veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+++ allemaal topadviezen!
Heb me vorig jaar al ingeschreven bij woningbouwvereniging. We hebben een koopwoning. Het gaat lastig worden, maar ik begin maar gewoon bij het begin en vertrouw er maar op dat het goed komt!
Hopelijk kan ik dan ook over 19 jaar terug kijken op een moeilijke maar goed afgehandelde scheiding en weten dat ik de goede keuze heb gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hadden ook een koopwoning. Ik heb er destijds bewust voor gekozen om er niet te willen blijven wonen. Daarom had ik me laten inschrijven als woningzoekende. Na een half jaar kreeg ik een passende woning aangeboden. Die 6 maanden samen waren niet leuk, maar zijn we zonder kleerscheuren doorgekomen.
Jij hebt je ook al (vorig jaar!!) ingeschreven. Jij bent er dus ook al veel langer mee bezig. Laat je niet meer overhalen om toch te blijven. Zoals je de situatie beschrijft komt het niet meer goed. Dan maar meteen door de zure appel heenbijten.
Ik voel met je mee!
Kristal
12 jaar geleden
Ja, Ram, in zo'n periode stap voor stap je beslissingen nemen.
Mijn ex-genoot werkte ook niet mee: jij wilt toch scheiden? dan zoek je het ook zelf maar uit...
Dat heb ik gedaan en evengoed hem steeds op de hoogte gesteld van mijn acties. Zo kon hij toch meegroeien in het proces.
Wij hadden ook een koophuis, uiteindelijk worden er oplossingen gevonden. Als je het je kan veroorloven is een scheidingsmakelaar goud waard in zo'n situatie.
Ik heb er tenminste heel goede ervaringen mee en ze denken op een manier mee om alle partijen er zo goed mogelijk uit te laten komen.
Ook een fijne neutrale stem in een gecompliceerde en emotionele situatie.
Kracht en wijsheid toegewenst.
Hallo Ram76

Hierboven staan al velen waardevolle adviezen en meningen.
Ik wil je graag wat anders mee geven.
Ik weet niet of je ooit van "het verliesschema"hebt gehoord?

Heel in het kort komt het er op neer dat ieder mens bij elk verlies altijd een aantal stadia doorloopt : dat begint met :
- Ontkennen ( daar waar jou man nu zit)
dan komt meestal :
- Boosheid
gevolgd door :
- Verdriet
en uiteindelijk beland je bij de :
- Berusting

Jij - je man EN je kinderen zullen allen deze stadia doorlopen, en of hebben doorlopen.....welke nodig zijn om uiteindelijk bij de berusting aan te komen.

Vaak lopen de stadia ook door elkaar en val je soms terug van het 1 in het ander maar uiteindelijk kom je met een beetje mazzel uit op de berusting - hoewel dat voor de 1 lastiger kan/zal zijn dan voor de ander.

Als ik jou verhaal zo lees ben jij zelf al "een stuk verder" dan je man, jij lijkt al aardig bij "het verdriet" en "de berusting" te zitten terwijl hij nog volop in "de ontkenning" en "de boosheid"zit.

Het weten dat ieder mens deze stadia moet doorlopen helpt vaak om gedrag te begrijpen en er (enig) begrip voor op te brengen.....

Wellicht helpt je dit, om er ( voor je kids) toch nog een paar "dragelijke weken"van te maken, al zal dit moeilijk zijn....
Sterkte !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Ram76, waar 2 kijven hebben 2 schuld. Dat jullie huwelijk niet goed loopt ligt niet alleen aan jou maar aan jullie beiden. Dat hij niet wil stoppen dat dit huwelijk dood is is niet jouw probleem, ook niet van jullie samen maar puur zijn probleem. Wat hebben de kinderen nu aan een vakantie met zijn allen als er toch alleen tussen jullie 2 gesnauw en gebekvecht is? Helemaal niets!!!

Als hij dat dus niet wil begrijpen ondanks dat je je best voor een gesprek hebt gedaan kan je altijd nog bij je ouders of zussen/broers informeren voor een logeeradres en kan je je koffers pakken en ook die van je kinderen en een mooie brief achterlaten dat dit nog jouw enige mogelijkheid is hem aan het verstand te brengen dat jij het huwelijk wilt beëindigen. Waarschijnlijk heb jij wel vaker gedreigd en dit nooit ten uitvoer gebracht dus neemt hij het nu ook niet meer serieus.

Ga jezelf en je kinderen niet nog meer kwellen met een vakantie vol ergernissen en ruzies. Nu willen de kinderen misschien nog en zullen ze je nu iets kwalijk nemen maar later zullen ze hiervoor echt wel begrip hebben.
Zoek een pro-deo advocaat, informeer naar jouw kansen voor rechtsbijstand en vraag gewoon de scheiding aan.
Het kan ook samen bij 1 advocaat en dat is wellicht veel goedkoper.

Je kinderen zullen uiteindelijk gelukkiger zijn met gelukkig gescheiden ouders en ieder 2 slaapkamers dan ongelukkig getrouwde ouders en 1 slaapkamer!. Ze kunnen nog zulk mooi weer hebben in een appartement of caravan in het buitenland in de bergen of aan zee en schitterende zwembaden, maar als ze daarvoor de hele dag naar jullie geruzie en gescheld moeten luisteren weet ik zeker dat ze jouw keuze toch uiteindelijk zullen respecteren....is het niet nu dan over 10 jaar!

Heel veel sterkte de komende moeilijke tijd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, je kan met 1 advocaat scheiden, dat komt omdat een scheiding niet per definitie via de rechtbank hoeft, tenminste als de advocaat vooraf zelf beide partijen tevreden kan krijgen en kan laten tekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt alleen maar met 1 advocaat scheiden als je het over alles, maar dan ook over alles samen eens bent. Dat lijkt hier echt niet het geval.
1 advocaat kan bij tegengestelde belangen niet beide partijen dienen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, klopt maar er is ook nog geen advocaat tussen gekomen. Wie weet als er een advocaat belt en een afspraak met hem maakt dat hij eindelijk inziet dat het serieus is. Een advocaat zal toch wel over de vaardigheden beschikken om te kunnen bemiddelen tussen 2 partijen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kan hij het wel, maar het is vaak onmogelijk. Als een van beiden een eis stelt waar de ander het totaal mee oneens is, kan hij niet beiden vertegenwoordigen in de rechtbank. dan moet ieder toch echt een eigen advocaat hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ex-man wilde destijds ook niets van een scheiding weten. Maar toen hij de dagvaarding van de rechtbank kreeg, die altijd aangetekend wordt verzonden, zag hij dat het mij menens was. Toen heeft hij uiteindelijk toch zelf een advocaat in de arm genomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een scheiding hoeft niet via een rechtbank uitgesproken te worden. Als de partner het niet wil kan de scheiding gewoon geregeld worden als jij het perse wel wil. Pas als er schulden zijn komt er een rechter aan te pas om de betalingsregelingen uit te spreken en zijn er 2 advocaten nodig om beide partijen te vertegenwoordigen. Regelingen als kinderen is in vrijwel alle gevallen vanzelfsprekend dat ze aan de moeder worden toegewezen en vader heeft alimentatieplicht (zijn vaste bedragen voor tenzij de man niet voldoende inkomsten heeft dan kan ook dat via de rechtbank). Scheiden en alle rompslomp kan zonder rechtbank, rechter wordt alleen ingeschakeld bij uitzonderingen als schulden, problemen met alimentatie en/of problemen tussen ouder en kind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier trouwens nog een site over de vóór en nádelen van het hebben van 1 advocaat. http://www.sep.nl/juridisch/1-samen-n-advocaat-mediator/ En hier nog een site over hoe een echtscheiding over het algemeen in zijn werking gaat (tegenwoordig) De simpele: http://www.easy-echtscheiding.nl/verwachten.html De algemene: http://www.easy-echtscheiding.nl/verwachten.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dubossies, in mijn tijd, en ook nu nog, gaat scheiden WEL via de rechtbank. Staat in je eigen link.
Je hoeft er niet zelf naar toe, maar dat is wat anders.
De gemeente schrijft de scheiding pas in, in de basisadministratie na ontvangst van het vonnis van de rechtbank. In jouw link staat: "Na ondertekening zal de advocaat het verzoekschrift opstellen en de aanvraag indienen bij de rechtbank.
De echtscheidingsbeschikking van de rechtbank wordt voor u ingeschreven in het huwelijksregister. De scheiding van Ram zal (waarschijnlijk) niet eenvoudig worden. Dus van een mediater/advocaat zal waarschijnlijk geen sprake kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel inderdaad dat je er niet naartoe hoeft om de uitspraak te horen. Ik zeg het verkeerd idd.
Dag Lieverd!

Ik begrijp je 100%
Ik wil ook scheiden van mijn man maar hij wilt het ook niet.
Al van het begin van ons huwelijk stak hij altijd zijn gsm weg, hij staat nooit open om iets te doen samen (hierig).
Als ik iets koop is het een drama.
Wnr ik eens iets wil doen boeit het hem niet.
Ik kan niet deftig praten met hem.
Heb zelfs een tegenslag gehad op men vorige werk en heeft geen shit gedaan.
Een man die niet achter zijn vrouw sta mag gwn weg vertrekken van me.
Familie speelt dan ook een grote rol. Zij zijn perfect en bij jou zoeken ze altijd iets om het tegen je gezicht te shieten.
Ik weet nog toen ik zwanger was heb ik 4dagen een zware crisis gehad ik trilde en kon niet ademen.
Ik heb gezegt tegen men man dat ik niet meer dan 3kansen geef.. En ik was ook altijd de enige die de eerste stappen zette om het goed te maken. Ik ben moe mentaal kapot ik kan het niet meer aan. We hebben paar maanden geleden een huis gekocht en we hebben een zoontje van 1,5jaar. Ik ben opgegroeid in een gezien dat niet goed was. Huwelijk van men ouder’s waren kapot ieder dag was een hel en opgroeien zo was heftig en ik wil mijn kind dit niet aan doen. Alles is makkelijk te zeggen voor mensen die het hebben mee gemaakt. Ik zet zelf geen stap meer gedaan is gedaan voor me.
Geloof me in een ongelukkige huwelijk zullen je kinderen nooit gelukkig zijn ze gaan mentaal kapot gaan kan zelfs lijden tot zelfmoord heb ik zelf meerdere keren geprobeerd om men 11jaar.
Het is u beslissing je zal het beter weten wat je mee maakt.

Hou je sterk meid!