Is de twijfel psychologisch te verklaren?

Heb gisteren heel fijn gewerkt met mijn collega en het over haar verbroken relatie gehad. We zitten in ongeveer hetzelfde schuitje. Om haar wat afleiding te geven, had ik een sms gestuurd om te vragen of ze zin had om iets leuks te doen als vrienden.

Eerst kreeg ik hier een reactie op dat dat goed was en wat ik in gedachte had. Heb geantwoord dat ik niet wist wat zij leuk zou vinden. Hierop kreeg ik de reactie dat ze het een dubbel gevoel vond, omdat ze me nog niet zo goed kende.

Na nog een sms van mij, vroeg ze wanneer ik zou kunnen en daarna kreeg ik dat ze het (nog) niet wilde. Ze wilde eerst wat vaker samen met me werken.

Is er een psychologische verklaring voor deze twijfel van haar kant te vinden? Ik vraag niet naar meningen, maar naar een psychologische verklaring voor haar twijfel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik ben absoluut geen psycholoog, maar ik denk, dat ze bang is voor teleurstelling (voor haar), en huiverig is voor te hoge verwachtingen, die ze nog niet waar kan maken, in jouw richting.
Ze zit misschien nog middenin het verwerkingsproces van haar verbroken relatie, en weet nog niet zo goed wat ze aan jou heeft.
Er is een goed begin gemaakt met het vertrouwen dat ze je gegeven heeft door over haar verbroken relatie te praten. Maar vertrouwen moet langzaam kunnen groeien, en vriendschap ook.
Dus in de 'veiligheid' van de werksituatie voelt ze zich nu het gemakkelijkste : complicaties is iets, wat ze nu zo veel mogelijk uit de weg gaat.

Dus geef de vriendschap een kans om te groeien, en kijk, of de openheid die tussen jullie ontstaan is zo blijft, of ze zich zo op haar gemak blijft voelen bij jou, en met een meer geregeld contact komen leuke dingen doen dan min of meer vanzelf.

Pas als ze zich veilig bij je voelt, zal ze onbevangen kunnen genieten van de afleiding, die jullie allebei nu zo goed kunnen gebruiken : je kan pas nieuwe herinneringen gaan opbouwen, als je de herinnering aan wat geweest is een beetje op een rijtje hebt, en je kunt pas gaan genieten van nieuwe, leuke dingen als de allerscherpste kanten van verdriet een beetje weggesleten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om haar vertrouwen verder te winnen, kan ik dan nog een sms sturen om te zeggen dat ze alsnog altijd bij me terecht kan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor mij zou dat al een straatje te ver gaan, en gaan in de richting van Mooie Woorden die zo Fijn Klinken.... Ik zou het iets neutraler houden, en bijv. zeggen, dat je heel goede herinneringen hebt aan het fijne gesprek, dat je het geweldig vindt, dat ze haar vertrouwen aan je gegeven heeft, en dat je je verheugt op de dag, dat jullie weer samen werken en hopelijk samen praten, ....meer zoiets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze had gisteren overigens wel tegen me gezegd dat 'haar moeder' het leuk zou vinden als ik langs zou komen. Vreemd, want ik ken haar moeder niet en zij mij ook niet. Dus ik denk dat ze bedoelde dat zij dat leuk zou vinden. Het vertrouwen is dus volgens mij wel al goed op dreef. Ik zal haar zo een neutraal smsje sturen of anders morgen even langsgaan in de winkel waar we samen werken.

Andere antwoorden (2)

angst dat je iets van haar wil waar ze niet aan toe is (weet niet wat jullie geslacht en voorkeur is)

of angst dat er iets wordt verwacht/ dat ze wordt verplicht tot iets

en laten we eerlijk zijn.....je kent elkaar toch ook nog niet echt....mensen worden tegenwoordig toch vaker/ sneller achterdochtig van vriendelijke gebaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vast wel.

zeg mag je graag maar vind dit toch te direct als ze erover nadenkt

ze wil wel maar is bang voor teleurstelling

ze wil wel maar denkt dat jij meer wil

ze wil wel maar is bang dat het op een geforceerde avond uitloopt en is bang dat de samenwerking tussen jullie anders zal zijn

ze wil je echt beter leren kennen voor ze uitgaat

ze had willen horen dat je wat in gedachten had op een neutraal terrein. (dus niet als ze bij jou komt dat je besluit om op de bank te hangen met een glas wijn bijvoorbeeld)

ze vind het moeilijk om aan te geven wat ze leuk vind om samen te doen omdat ze je nog niet goed kent (kent de andere raakvlakken niet)

ze zit nog met haar ex in haar hoofd

ze heeft teveel dingen in haar hoofd en wil dit eerst op een rijtje hebben voor ze kan ontspannen en zichzelf kan toestaan om er eens gezellig uit te gaan.

het is dus geen afwijzing op jou als persoon, maar twijfel van haar kant. wil je echt weten wat de reden is vraag haar er dan naar, maar uiteraard niet te direct. je kan je goede bedoeling nog een keer aangeven eventueel (heb geen bijbedoelingen, ik begrijp en respecteer dat je me beter wil leren kennen)
vraag haar of je het over een paar weken nog een keer mag vragen. leg er geen druk op, het is immers een voorstel, geen verplichting :)

succes!