Hoe beëindig ik mijn relatie?

Mijn vriend en ik zijn al meer dan 2 jaar bij elkaar en ik ben hem heel dankbaar voor de bijzondere tijd. Maar de laatste tijd merk ik gewoon dat ik er om verschillende redenen geen zin meer in heb, ben er beetje klaar mee.
Een paar van mijn redenen zijn dat ik het leeftijdsverschil (ik +/- 2 jaar ouder) begin te merken, hij is ontzettend lomp en ik kan hem nooit meenemen naar mijn vrienden, hij moet altijd en met alles zijn zin krijgen, hij is hypocriet, liegt en is te aanhankelijk (en ik vind niet snel dat iemand aanhankelijk is) en zo maar door.

Toch ben ik hem dankbaar voor de afgelopen 2 jaar, hij is mijn eerste echte relatie geweest en ik zal altijd van hem houden. Hoe kan ik het beste het met hem uitmaken? Natuurlijk ga ik het hem vertellen (en niet per sms o.i.d), maar hoe doe ik dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Je zou een geschikt moment kunnen afwachten maar die doen zich dan juist niet zo gauw voor. Dan is het waarschijnlijk beter om bij de eerstvolgende keer dat jullie iets gaan doen: een wandeling of fietstocht maken of ergens iets drinken in een rustige zaak het hem te zeggen

Het beste is om het zo simpel mogelijk te houden en hem gewoon eerlijk te vertellen dat je van mening bent dat jullie te ver uit elkaar zijn gegroeid om jullie relatie vruchtbaar voort te zetten. Je kunt daarbij aangeven dat je het ook niet eerlijk zou vinden ten opzichte van hem om er nog een tijdje mee door te gaan omdat je toch steeds meer bent gaan ervaren dat jullie uiteindelijk toch niet genoeg bij elkaar passen.

Desondanks zal hij altijd een bijzonder plekje in je hart blijven innemen en zul je hem altijd dankbaar blijven voor wat jullie samen hebben gehad.

Dan laat je hem in zijn waarde en zal hij het vrij snel accepteren of hij zal komen met allerlei tegenargumenten. Belangrijk hierbij is of dat je zeker weet dat je de relatie echt wilt beëindigen en dat je zeker weet dat zijn tegenargumenten je niet van gedachte zullen doen veranderen, of dat je hem toch nog een kans wilt geven.

In het eerste geval is het van belang dat je voet bij stuk houdt en in het tweede geval zou ik goed overwegen dat de kans dan groot zal zijn dat je over enige tijd toch weer met hetzelfde probleem te maken zult krijgen

Hoe dan ook ik wens je veel sterkte, want zoiets is nooit gemakkelijk want 2 jaar is toch een hele tijd, maar uiteindelijk zul je je opgelucht voelen als je de knoop hebt doorgehakt.
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Mooi en respectvol.
+1

Andere antwoorden (6)

'We zijn al twee jaar bij elkaar en ik ben je heel dankbaar voor de bijzondere tijd die we gehad hebben, maar de laatste tijd merk ik dat ht niet meer gaat. Ondanks dat onze twee jaar leeftijdsverschil niet heel groot is merk ik het toch. Ik begin de laatste tijd te merken dat er dingen in onze relatie zijn waar ik niet over uit kom.Ik wil graag vooruit en dat is helaas niet met jou. Daarom wil ik deze relatie beeindigen, maar ik zal altijd van je blijven houden, omdat je toch heel bijzonder voor me bent en je mijn eerste echte vriendje bent en altijd blijven zal."

Zo een ideetje. Hoop dat je er wat aan hebt.
PS. Echt goeie momenten om het uit te maken zijn er niet dus wacht niet te lang en zeg wat je voelt.
Elk einde is een nieuw begin, voor jullie beiden.
Heel veel sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan, maar dit is wat je zelf hierboven al schreef...meestal heb jezelf het beste antwoord al op dit soort vragen, alleen door alle emotie kom je er niet altijd op. Terwijl als je het opschrijft of uitlegt aan een ander, je het antwoord al geeft.
Kristal
12 jaar geleden
Heel mooi gezegd Jenesy, je houdt het prachtig bij jezelf en gaat niet hem zitten verwijten. Misschien één klein iets zou ik nog anders zeggen: citaat: "maar ik zal altijd van je blijven houden" wordt: "maar je zal altijd een speciaal plekje in mijn hart hebben".
Omdat hij in het eerste geval misschien kan denken dat hij toch nog wel een kans bij je maakt, je houdt van hem. Dikke +1 !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ kristel Ja dat is inderdaad waar, klinkt ook minder overdreven. Gelukkig ben ik zelden degene die het uitmaakt..haha...maar voor de vraagsteller.. maar iig bedankt voor alle plusjes..
Probeer zo oprecht en eerlijk mogelijk te blijven. Probeer geen verwijten te maken. Soms is iets over en kan niemand er iets aan doen. Als je vriendelijk blijft en er niet te lang mee blijft rond lopen dan komt het allemaal wel goed. Doe het idd bij hem thuis of in het park (openbare plek) dat zorgt ervoor dat iedereen netjes blijft en je kan zo weg als je wilt.

Heel veel sterkte en succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Ja, is het beste, en elegant een relatie uitmaken: gaat gewoon niet....
Je eerste liefde is vaak de meest bijzonder wellicht ook op sexgebied. Je zegt helaas niet hoe oud je bent, want die 2,5 jaar vind ik helemaal niet zo'n groot verschil tenzij je beiden nog erg jong bent. Ik zelf heb een lat relatie gehad met een leeftijdsverschil van 15 jaar. Dat lijkt gigantisch veel maar was het niet, omdat zij nogal ontwikkeld was voor haar leeftijd. Dat brengt dan beter in evenwicht. Afijn als ik het zo lees zijn er toch wel veel eigenschappen die je gewoon niet fijn vindt. Toevallig zat ik vanavond te kijken naar De Loverboys (BNN) en daar zag ik een jongen die zijn meisje terug wilde, maar zij was er helemaal klaar mee.

Jij dus ook dus ik zou het gewoon eerlijk zeggen en wellicht heeft hij al wat kleine dingetjes van jou gemerkt, kan haast niet anders. Ik denk niet dat je er een heel verhaal van hoeft te maken, maar "gewoon" zeggen dat je geen liefde compassie en vooral geen wederzijdse gemeenschappen meer voelt. De leeftijd zou ik niet aanhalen. Zeg ook vooral dat je geen ander hebt. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat bedoelde ik, met 18 jaar kan dat wel een groot verschil zijn. Dan klinken die dingen wat puberaal wat jij noemt van je vriend. About myself ze woonde ook nog in het buitenland, dus het al met al heel lastig. Maar ik hoop dat je het op een goede manier aan hem kunt duidelijk maken. Gelukkig zijn jullie nog lekker jong. Je zit nergens aan vast.
Eerlijk zijn en niet kwetsend ( niet te veel ) aangeven dat jullie toch niet zo goed bij elkaar passen, maar dat het beter is om nu te stoppen omdat je twijfelt over de relatie en misschien niet genoeg voor hem voelt.. Iets in die aard... Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maakt eens tijd voor elkaar en ga rond de tafel zitten (of op de bank, of maak een wandeling of wat dan ook)

vertel dat je het gevoel hebt dat het een strijd is om gelijk, dat je hem niet meer kan vertrouwen vanwege zijn leugens, dat ie van de ene kant heel afhankelijk is, maar van de andere kant zijn eigen weg wil gaan als het om vrienden gaat.
en dat je het al een tijd hebt aangezien en niet wil dat hij gaat veranderen voor jou maar moet blijven zoals ie is.

zeg dat je wel heel veel van hem houdt en hem dankbaar bent voor alles, maar dat je een toekomst met hem niet meer ziet zitten en dat dit de reden is dat jij je eigen weg wil gaan.

gezien zijn kenmerken kan het zijn dat ie voorbeelden vraagt en in de verdediging schiet, maar laat hem maar even hierbij. zeg dat niets je standpunt kan veranderen en dat het niet uitmaakt wie er schuldig is en wie niet.
je ziet het niet meer zitten samen en daar veranderd hij niets aan en jij ook niet.

probeer ruzie te voorkomen, hij zal het moeten verwerken dat je het uit wil maken. ik hoop dat je op deze manier op een volwassen manier uit elkaar kan gaan en elkaar blijft respecteren als persoon.

succes en voor beiden sterkte gewenst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ohw sh##t.... vragen voor mannen zie ik nu. wrong gender om hier te beantwoorden dus :O/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het uitmaken van een relatie net zo moeilijk is voor een man als voor een vrouw. En het rekening houden dat je misschien de ander zijn / haar hart breekt. Het is moeilijk en je dient het heel voorzichtig aan te pakken. Vraag advies aan iemand die dit al een keer heeft moeten doen @Bodiltje
Kristal
12 jaar geleden
Ach Eucje, dat maakt toch niet uit,
net wat GoldEnten zegt, 't is gewoon voor iedereen moeilijk.. Bij jouw antwoord zie ik hetzelfde als bij Jenesy, daar heb ik op gereageerd. Kan je je in mijn reactie vinden? Of niet? +1
Zodra er sprake is van duurzame irritaties, zit er iets niet goed (meer) met een relatie.

Toch kun je best een fijne nasmaak hebben en behouden aan de tijd die je samen met hem hebt doorgebracht.

Een meisje ontwikkelt geestelijk wat sneller dan een jongen en wellicht voel je je nu wat te 'oud' voor zijn 'kinderachtig' gedrag en gepraat.

Zodra de irritaties dan zijn geboren..ga je je ook storen aan ander gedrag, andere uitspraken enz.

Maar goed..je wilt je relatie met hem nu beëindigen...maar met welke woorden..weet je even niet.

Ik zal proberen je een voorbeeld van zo'n 'spreekbeurt' te geven: Ik stel mij maar even voor dat hij Jan heet.

Jan, we moeten eens heel ernstig met elkaar praten er zijn namelijk een aantal dingen aan jouw gedrag en woorden waar ik mij erg aan stoor.

Daarna noem je je grieven op en kijkt hoe hij daarop reageert.

Als hij namelijk boos wordt is dat het bewijs dat jij het bij het rechte eind hebt..wordt hij dat echter niet, dan kun je wellicht aangeven dat jouw woorden hem aangrijpen/raken.

Niettemin kun je daarna tòch de conclusie trekken dat:

1 Jullie zo langzamerhand uit elkaar gegroeid zijn.

2 Jullie kennelijk toch niet bij elkaar passen.

3 Jij je wat te 'oud' voelt voor hem en dat

4 Hij zich wat volwassener zou moeten gedragen.

5 Jij het beter vindt dat jullie uit elkaar gaan.

Dank hem tenslotte voor de fijne periode die jullie samen mochten doorbrengen.

En als laatste nog even deze tip:

Schrijf alle punten die je wilt opnoemen op een briefje en handel die puntsgewijs af.

Sterkte en groet,

Ton