Hoe leg je aan een kindje van bijna 4 jaar het feit "dood" uit ? Onze hond is al vrij oud, en ik wil me voorbereiden ... :-(

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (6)

Moeilijke vraag hoor!
Ik denk dat je een kind van 4 er niet op kan voorbereiden. Die heeft nog maar een beperkte denkwereld en kan het begrip 'dood' nog niet plaatsen is zijn/haar gedachten. Als het zover is zal ze er op een voor jou verrassende manier mee omgaan w.s en plaatst het ook dan in haar belevingswereld.
het is vreselijk goed bedoeld maar je kind kan dit niet begrijpen. Mocht je hond dood gaan en je gaat het aan je kind vertellen dan heb je gegarandeerd de goede woorden paraat
Sterkte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo Nynke54,
Bedankt voor jouw reaktie. Ik krijg allerlei tips van vrienden, maar weet niet wat het beste is. Sommigen vertellen tegen hun kindje dat ze slapen, sommigen dat ze nu op de maan zijn enz. Tja, ik weet het niet ;-)
gr,
Er zijn vast wel geschikte kinderboekjes te vinden waarin een huisdier of opa/oma komt te overlijden om zo het onderwerp 'dood' ter sprake te brengen op een manier die aansluit bij de leeftijd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb zelf gen kinderen, maar zeggen dat iets wat dood is 'slaapt' lijkt mij niet verstandig. Het is toch niet de bedoeling dat het kindje bang wordt om te gaan slapen en niet meer wakker te worden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee inderdaad, ik vind het ook geen goede oplossing. Ik zal inderdaad misschien best ergens op zoek gaan naar een kinderboekje hieromtrent, bedankt allemaal !
In kindertaal kun je al wel uitleggen dat een dier al héél oud is, eigenlijk al een opa'tje of een oma'tje, en dat dan een keer het hartje stopt met kloppen als het dier klaar is met leven. En dat noemen we dan dood. Dat je dan voor altijd afscheid moet nemen en dat hij niet meer terug komt.

Maar kinderen reageren er toch altijd anders op dan je denkt.

Er is trouwens een mooi prentenboek van Kikker over de dood: Kikker en het vogeltje. Daarin wordt het voor een drie-jarige 'heel duidelijk' uitgelegd.

Het ligt er aan of je zelf religieus bent of niet, of je ook iets wil vertellen over een hondjeshemel of 'n sterretje in de lucht of...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het beste is een kind uit te leggen dat doodgaan betekent dat je niet meer terug komt, en dat dat niet erg is omdat het uiteindelijk gebeurd met alles wat leeft, zodat er ruimte komt voor nieuw leven. Maak ze niets wijs, het eerlijke verhaal maakt niet bang, kinderen hebben alleen aangeleerde angsten. Vertel over de kringloop van het leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast uitleggen zoals al beschreven staat in de antwoorden, laat je kind vragen stellen. Het kan je soms verbazen waar kinderen mee bezig zijn. Bv "wat moeten we dan met de hondenmand"
Dus vraag duidelijk of ze nog iets willen weten of iets nog niet snappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het in december meegemaakt. Nou zijn kinderen gelukkig heel nuchter. Ik heb uitgelegd dat onze hond heel ziek was en veel pijn heeft. Nu is ie in de hondenhemel en nu heeft ie geen pijn meer. En als er dan sterren zijn zwaaien we ff samen. En zijn reactie was: Oh is ie nu samen met Rex. Dan heeft Rex een gele bal en Kane een rode. en nu kunnen ze samen spelen. Laatst was wel lief hoor zegt ie: Als Michael veel centjes heeft ga ik een vliegtuig kopen ga ik heel hoog vliegen en Kane halen dan heeft mama weer een hond!! Zo lief die kinderlogica. Ik ga hier ook neit tegen in. Zeg gewoon! Ok dat vind mama heel lief nou goed sparen he!

Je moet er gewoon nuchter in blijven. Maar denk niet dat kinderen het snel vergeten want mijn zoontje heeft het er heel af en toe nog over uit het niets. En dan hebben we het weer over de hondenhemel. Sterkte met alles!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo iedereen,
Heel erg bedankt voor jullie hulp, nu weet ik toch al beter hoe ik het moet aanpakken.
Veel liefs,
Peggy