Kan het kwaad als een peuter meerdere oppassen heeft?

Mijn ex en ik hebben een discussie over een oppas erbij nemen. Onze zoon (2.5) gaat 3x per week naar het kdv, daarnaast passen haar moeder en zus weleens op. Wij doen aan co-ouderschap en het argument van mijn ex om geen oppas erbij te nemen is: "dan moet hij wéér aan iemand wennen". Ikzelf wil een oppas (paar uurtjes per week) omdat ik anders geen tijd voor mezelf heb. Mijn vraag is: kan het kwaad als een kind meerdere oppassen heeft en waar ligt de limiet?

Toegevoegd na 3 dagen:
Wat veel reacties, bedankt! Idd de helft van de week dat ik mijn zoon niet heb dan werk ik. En ook 9 uur per dag (=nodig om mijn huur te betalen) +1.5 uur reistijd dus die avonden zijn kort en echt tijd en fut om dingen te doen heb je dan niet. Ik sport overigens wel op een van die avonden. Het gaat om een paar uurtjes dat ik zaterdagavond ook eens weg kan, vandaar.

Toegevoegd na 3 dagen:
Een kind is toch ook gebaat bij een ouder die goed in z´n vel zit. En dat zit je alleen als je ook een beetje aan jezelf toe komt. Dat dilemma heb ik ook, ik geniet met volle teugen van hem en tegelijk mis je een sociaal leven voor jezelf, niet te vergeten zelfontwikkeling (daarnaast moet je ook poetsen en boodschappen). Dat dilemma blijft denk ik. Alleen probeer ik een goede weg te vinden die voor beiden optimaal is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

Nee, het kan geen kwaad als een kind meerdere oppassen in zijn leventje heeft.
Peuters zijn heel flexibel hoor.
Hij gaat 3 dagen per week naar het KDV en ziet daar waarschijnlijk 3 leidsters. Als hij daar gewend is, is het voor hem heel gewoon om 3 verschillende gezichten per week te zien. Plus andere leidsters van andere groepen. Die horen er voor hem ook gewoon bij. Af en toe een inval. Nog niets aan de hand, want een van de vaste "juffen" is er toch ook.

Oma's en de tante? Die horen toch gewoon bij de omgeving van een kind? Die ziet hij tussendoor toch ook? Ook al hoeft er niet opgepast te worden? Die behoren tot zijn familie, zijn wereld, zijn leven, en als ze soms eens oppassen zeg je toch niet ineens dat dat een vreemd gezicht voor hem is waar hij aan moet wennen? Want die zijn gewoon al vertrouwd!
Voor de moeder is het gemakkelijk dat ze in de buurt zijn als ze eens weg wil.

Het gaat dus eigenlijk om maar om 1 extra oppas. En dat is echt geen probleem, Daar hoeft helemaal niet zo moeilijk over gedaan te worden.
Probeer wel een vaste oppas te vinden, want dat is wel zo prettig. En neem die paar uurtjes lekker voor jezelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je voor je antwoord!

Andere antwoorden (11)

Het lijkt mij juist goed dat het kind meerdere mensen ontmoet. Zal in de rest van zijn leven echt niet anders zijn. Prima voor zijn sociale ontwikkeling.

Maar goed, ik kan er naast zitten. Voor zover ik weet heb ik geen kinderen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mij staat bij dat een kind zich aan maximaal 5 mensen kan hechten, maar ik weet even niet of dat alleen voor baby's of ook voor peuters geldt. Ik denk wel dat er een punt in zit, dat je kindje op het kdv natuurlijk ook al meerdere gezichten ziet (2-3 vaste krachten op de groep,met soms een vakantie-inval, dan weer een stagiaire, dan weer een vervanging voor een zwangerschapsverlof...). Dus ik vind het niet vergezocht van je ex.

Maar ik heb ook een co-ouderschap en als ik een oppas heb, in mijn week, dan is dat onderdeel van mijn opvoeding. Mijn ex maakt keuzes waar ik niet blij mee ben (na 3 mnd al gaan samenwonen met zijn nieuwe vriendin en zo) en ik maak er ongetwijfeld die hij niet tof vindt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
van mij een - want ik begrijp niet dat je bij een co-ouderschap dus naast die 50% ouder zijn ook nog tijd voor jezelf nodig hebt, dat kun je in de ander 50% plannen. En nee, een extra oppas is geen onderdeel van de opvoeding, dat zou nog eens makkelijk zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ben ik met je eens, dat schrijf ik ook in het eerste stukje: het zou wel erg veel zijn voor zo'n kleintje. De ex heeft een punt. Wat ik met dat tweede stukje bedoel, is dat als ik keuzes maak in mijn tijd, dat dat mijn keuzes zijn. En niet die van mijn ex. Dus de ex heeft een punt, maar de vraagstelster mag dan nog steeds haar eigen keuzes maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ook: ik heb mijn kinderen week-op week-af. Eens per week heb ik dansles. Dus in de week dat ze bij mij zijn, heb ik oppas, ja. Omdat dansles nou eenmaal niet eens in de twee weken gegeven wordt. Mijn kinderen zijn al wel wat ouder, maar ze vinden het helemaal geweldig als de oppas komt. Dat is een klein feestje voor ze. Ik denk dat je wel erg makkelijk oordeelt, kriz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor pindadopje. In deze vraag heeft de moeder een oppas als ze naar haar clubje gaat of wat dan ook. (haar moeder en haar zus)
Dus de vader kan ook best een oppas hebben als hij zijn wekelijkse sportavond heeft.
Een vaste oppas erbij kan best.
Ik vind dat naast het co-ouderschap, het KDV (waar ook vast wel wisseling van leidsters is) en moeder en zus ook wel genoeg. Dat zijn al zoveel gezichten waar zo'n jonge peuter zich aan moet kunnen hechten.

Ik gun jou de tijd voor jezelf, maar wat doe je dan als het kind bij de vader is? dan is het toch tijd voor jezelf? en als het kind bij jou is, neem dan de tijd voor je kind!

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik zie dat jij de vader bent. Jij hebt dus de helft van de week je kind om voor te zorgen en lief te hebben. De andere helft heb je heerlijk tijd voor jezelf!
Misschien moet je je tijd anders plannen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een +,maar het gaat in dit geval al om de vader die deze topic is gestart.;-)
rose
12 jaar geleden
Geheel mee eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzin.
De moeder heeft een oppas als ze naar haar clubje gaat of wat dan ook. (haar moeder en haar zus)
Dus de vader kan ook best een oppas hebben als hij zijn wekelijkse sportavond heeft. Een vaste oppas erbij kan best.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik lees nergens dat ze een oppas heeft als ze naar haar clubje gaat. En pappa kan zijn sportavond toch verzetten naar de dag dat hij geen co-ouder is?
Kun jij in het hoofd van die dreumis kijken? Pak zelf eens elke week een tas om, om de week op een ander adres te wonen. Co-ouderschap is een goed ding, maar om daarnaast nog "tijd voor jezelf" te willen gaat mij een stap tever.
rose
12 jaar geleden
Ik ben het wederom met kriz eens. Dat hele idee dat je leven wel gewoon door moet kunnen draaien als je kinderen hebt... En helemaal in dit soort situaties, waarbij de vader maar part-time ouder is.
rose
12 jaar geleden
Het zijn jouw kinderen, dus tijd met je kinderen IS tijd voor jezelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er van uitgaande dat vader een baan heeft, mag hij best, ook in de tijd dat zijn zoon bij hem is, even tijd voor zich zelf hebben. Waarom zou dat niet mogen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens, Bessy hij moet dat gewoon doen. Het is zijn week, hij zorgt voor het kind op de manier die bij hem past en zijn ex moet zich daar niet mee bemoeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kriz, zijn tijd anders plannen, waarom zou hij? Zijn ex doet dat toch ook niet? Rose, tijd met je kinderen IS tijd voor jezelf, dat meen je toch niet? Als ervaren vader van 3 inmiddels volwassen kinderen weet ik hoe heerlijk het is als ze 's avonds lekker in bed liggen te slapen en je komt even aan jezelf toe.
rose
12 jaar geleden
Ach, daar zit ook wat in, Frans.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat veel reacties, bedankt! Idd de helft van de week dat ik mijn zoon niet heb dan werk ik. En ook 9 uur per dag (=nodig om mijn huur te betalen) +1.5 uur reistijd dus die avonden zijn kort en echt tijd en fut om dingen te doen heb je dan niet. Ik sport overigens wel op een van die avonden. Het gaat om een paar uurtjes dat ik zaterdagavond ook eens weg kan, vandaar.
Het kan geen kwaad als een peuter meerdere oppassen heeft.
Onze kleinkinderen zijn opgevangen door 4 verschillende huisgezinnen (grootouders en familie) Als baby was het in het allerbegin een beetje aanpassen als ze telkens nieuwe gezichten zagen. Maar daar zijn ze vlug over gegroeid. Ze pasten zich perfect aan in ieder gezin en onthielden vlug de verschillende huisregels. Nu zijn ze 6 en 9 jaar en worden nog steeds op dezelfde manier opgevangen na schooltijd. Er zijn nooit problemen geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het met je eens hoor Ciska, maar ik vind bij een co-ouderschap "tijd voor jezelf" wel erg overdreven. Dan heb je al meer "tijd voor jezelf" dan bij een voltijd ouderschap. Ik heb 2 kinderen een van 8 en een van 13. Tijd voor mezelf? Hopelijk als ze 20 zijn......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kriz:
Het is heel belangrijk voor ouders om tijd voor zichzelf te hebben.
Dat jij jou die tijd niet gunt, dat is jouw keuze.
Mij lijkt het niet gezond als je niet eens een keer per week kunt gaan sporten. Natuurlijk plan je extra dingen in, in de week dat je je kind niet hebt, zoals met een vriend(in) een paar dagen op vakantie.
Maar dat je met een kind van 8 en een van 13 geen tijd voor jezelf zou hebben......nee niet goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kriz: Ik heb geantwoord op de vraag: Kan het kwaad als een peuter meerdere oppassen heeft? Nee, vanuit mijn ondervinding niet dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Siska, helemaal met je eens hoor. Zoals ik al aangaf in mijn reactie, wat is er mis met contacten leggen. Al die zogenaamde regeltjes wat wel en niet kan, hooguit 5 verschillende mensen... pff hoe deden ze het dan vroeger toen ze nog met 15 mensen in huis woonden? Daar kwamen mijn ouders vandaan, en die hebben het prima gered hoor. Uitstekend zelfs.
het kan helemaal geen kwaad hoe eerder je iets leert hoe beter het is zo zit het met dit ook want als je zoontje nu al leert met verschillende mensen om te gaan is het alleen maar beter voor later want als je zoontje straks naar de basisschool gaat krijgt hij ook ieder jaar een andere leraar dus moet hij ook leren met verschillende mensen om kunnen te gaan nog veel succes ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dan heeft hij geleerd dat zijn vader de tijd die hij met zijn kind kan besteden liever een oppas neemt zodat pappa tijd voor zichzelf heeft. En een keer per jaar een andere leerkracht is anders dan 7 a 8 keer per week en andere verzorger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overdrijf niet zo Kriz. Het gaat maar om een paar uur, en misschien ook nog wel 's avonds als zoonlief in bed ligt.
In deze vraag heeft de moeder een oppas als ze naar haar clubje gaat of wat dan ook. (haar moeder en haar zus)
Dus de vader kan ook best een oppas hebben als hij zijn wekelijkse - vaste - sportavond heeft.
Een vaste oppas erbij kan best.

Waar de limiet ligt weet ik niet.
Maar wat veel belangrijker is,
is dat als het kind bij jou is, dat het dan ook echt
VAN en BIJ jou is.
Dat je voldoende tijd samen doorbrengt, qualitytime, noemen ze dat tegenwoordig.

Tijd voor jezelf heb je genoeg als het kind bij de moeder is, dus dat is geen argument.
Wel dat je een wekelijkse clubavond hebt, van wat dan ook, en dat je nu eenmaal niet alles kan opgeven voor een kind.
Jouw ex heeft toch ook een oppas?
Dan klopt haar argument niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is heel juist, wat je schrijft over 'qualitytime'. Wij hebben onze kleinkinderen moeten delen met de andere oppassen. (zie mijn antwoord) Maar de dagen die we met hen doorbrachten waren telkens een feest, en dat weten ze nu nog!
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal met je eens Momo, een +
Ik zie hier verschillende meningen, ieder doet het op zijn/haar eigen manier..zelf vind ik het behoorlijk onrustig al die oppassen en kdv, zelf zou ik het absoluut niet zo doen, je mist zelf ook nog eens hartstikke veel op deze leeftijd! Toen ik zwanger was wist ik dat tijd voor mezelf geen nummer één prioriteit meer was, ik wilde graag kinderen dus tja.. Helemaal omdat jullie Co.-ouderschap doen kan jij jouw ding doen als de kleine bij je ex is! Dat is een privilege wat je kan benutten! Verder zou ik vooral kijken naar je kind, is hij vrolijk..of juist onrustig?? Veel stress bij kinderen komt s'nachts tot uiting in dromen, of slecht slapen. Een scheiding, zelfs op jonge leeftijd, hakt er wel in.. Maar nogmaals, ieder mens is anders..en dit soort beslissingen kunnen alleen ouders nemen, wij niet! Ik wens je succes met alles!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3 x kdv, oma, zus, vader, moeder, oppas...wat een heen-en-weer geslinger met dit kind. Ik begrijp je ex in deze.
Een rustige basis is ver te zoeken. Het zou mijn keuze niet zijn. Rust en regelmaat voor zo'n kleintje..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welnee, het lijkt veel, maar vader, moeder, oma, tante, die horen allemaal tot de gewone leefwereld van een kind.
En KDV is heel gewoon in deze eeuw.
Uit dit verhaal begrijp ik dat je ex het normaal vindt om er zelf meerdere oppassen op na te houden (moeder, zus), maar dat ze het niet kan accepteren dat jij ook wel eens een avondje weg wilt in "jouw" week en dus een oppas neerzet. Los van de vraag of het kwaad voor je kind kan, wat ik zelf niet zo heel erg geloof, vind ik dat jij in jouw week je eigen regels en gewoonten moet handhaven en dat je ex zich daar niet mee moet bemoeien. Anders zou ik erover gaan zeuren dat zij wel regelmatig een oppas voor het kind regelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat hier niet echt richtlijnen voor zijn.Je kan dit zelf indelen denk ikMaar als je zoontje al 3 dagen naar het kvd gaat vindt ik al heel wat.Veel indrukken doen ze dan op en vaak moeten ze er van bij komen.Geen tijd voor jezelf jullie doen toch aan co ouderschap dan heb je dus wel tijd voor jezelf! Bovendien heb je een zoon daar heb je toch voor gekozen?Geniet er dan van ! Later kun je wel weer dingen voor je zelf doen.
Voor de gemoedstand van je kind lijkt het mij niet goed dat je veel opassen hebt.Jij zou het ook niet leuk vinden als je bijvoorbeeld meerder leidinggevende mensen zou hebben in je werk.Zelf had ik als regel dat ik mijn kinderen niet meer dan 3 dagen in de week naar de oppas wilde brengen.Meestal probeerde ik het zo te regelen dat onze kinderen maar 2 dagen per week naar de oppas gingen.
Je bent ouder en je hebt ook je verantwoordlijkheden naar je kind(eren) toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
't Is een lastig probleem. Want ja, het is prettig als je kind niet al teveel verschillende gezichten ziet, maar aan de andere kant, je hebt co-ouderschap, en dus is de situatie nou eenmaal zo.
Ik heb een dochter van bijna 4 en die heeft haar hele baby- en peutertijd twee geweldige oppassen gehad. Maar de laatste weken heeft een van beiden haar voet in het gips, en is mijn dochter dus van de ene naar de andere inspringoppas gegaan. Ik merk dat dat niet prettig is voor haar, al gaat het verder prima. Maar ze is opgelucht als ze hoort dat ze naar de oppas zonder gips gaat, of als ze thuis mag blijven omdat ik er ben.
Ik snap de redenering van je ex, maar zij moet ook begrijpen dat dit nou eenmaal de situatie is. Ik denk wel dat het belangrijk is dat jij zorgt dat je zelf veel goede tijd met je zoon doorbrengt, dat je er bent voor hem als je samen thuis bent (ik heb een hekel aan de term quality time).
En verder denk ik dat het wel heel belangrijk is dat je niet elke keer een andere oppas regelt, maar dat de oppas die erbij komt een vast, vertrouwd iemand is. Op het kdv waar mijn oudste heeft gezeten, wilden de stagiaires vaak ook wel thuis oppassen, dat is dan al een vertrouwd iemand. En anders iemand die je zoon ook al kent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Haivon,
Is het niet ook zo dat als een kind iets minder met een bepaalde oppas heeft, dat hij dan ook minder aandacht van die persoon wil en misschien meer zelf gaat spelen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, misschien wel, als het kind dat al kan. Maar ik denk dat een kind veel gelukkiger wordt van een oppas waar het wel iets mee heeft, die hij/zij kent en vertrouwt. En zeker in een situatie als die van jullie, die al niet ideaal is, zou ik me er toch echt voor inzetten om het voor het kind zo prettig mogelijk te maken. Een kind is flexibel en kan veel aan, maar het zijn de volwassenen die verantwoordelijk zijn voor zijn welzijn.