Mijn dochter van net 15 wil af en toe uit. Volgens haar wordt het pas om 1 uur 's nachts leuk. Ze wil dus om 4 uur/half 5 thuis zijn. Wat is wijsheid?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.2K

Het beste antwoord

4uur half 5 vind ik wel een laat uur.ik persoonlijk zou het zo aanpakken: Ik zou het toelaten MAAR... het schoolrapport zou goed moeten zijn bijvoorbeeld verlangen dat er minstens een 70% aan vastplakt anders word het thuis om bijvoorbeeld 2uur.Persoonlijk heb ik dit toegepast en moet zeggen dat dit een prima regeling was.Veelal is het zo dat de schoolresultaten iets afzwakken als de jongeren beginnen "uit te gaan" omdat er andere interesses komen en studeren op de 2de plaats beland en geloof me het is bij veel ouders zo te horen.dus een compromi sluiten lijkt mij dan wel leuk voor beide partijen en je natuurlijk aan de afspraken houden.Pubers houden daar ook wel van
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (50)

uit ervaring weet ik dat het indd pas om een uurtje of 1 a 2 een beetje gezellig word in een discotheek/kroeg, toen ik 15 was moest ik tussen 03:00 en 04:00 thuis zijn, maar ik mocht alleen gaan stappen als ik samen met iemand heen en terug kon fietsen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon nee zeggen. Dan ben je maar ouderwets oid maar 4 uur half vijf is echt veels te laat voor iemand van net 15. Er zijn genoeg gezinnen waar je pas met je zestiende uit mag en dan tot 3 uur.

Toegevoegd na 57 seconden:
En als je dan toch wil dat ze gaat alleen samen met iemand laten gaan. En zeker niet elke week.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies! Dan maar ouderwets. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yay voor ouderwets. Je hoeft heus niet altijd maar mee te gaan met wat anderen doen. Als jij het te laat vindt, dan is het te laat, punt uit. Als je het niet per se te laat vindt, maar je gewoon zorgen maakt over hoe dat moet zo laat in de nacht nog over straat, dan kun je eisen dat ze samen met anderen gaat. Of dat ze belt en dat je haar dan komt halen.
Niet doen, dit zou niet zo goed zijn.
Iemand van 15 is niet gemaakt om tot zo laat op te blijven. Van de mensen die ik ken mogen hun dochter van 14-15 maximaal tot half 2 uitgaan. En dan ook maar een paar keer per jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeg niet dat ze het niet kan. Ik suggereer alleen dat dit niet goed is voor de ontwikkeling
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Biologisch kan ik het niet verklaren. Ik ben namelijk geen bioloog. Maar ik heb al genoeg artikels gelezen dan kinderen nood hebben aan structuur. Als ze dan 1x zolang opblijft is het mogelijk dat het lang duurt voordat ze dat "tekort" verwerkt heeft. Je slaapt immers de dag nadien geen 5 uur langer. Ik bedoel als je normaal om 10u opstaat ga je niet ineens om 15 uur opstaan. Zeker kinderen niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
o maar ik ben geen ouder hoor ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jongeren in de puberteit maken pas na 1 uur melatonine aan (en worden dan slaperig), vandaar het bijzondere slaapritme en het ochtendhumeur van veel pubers. het 'biologische' in je verhaal gaat dus niet helemaal op.
De tijd dat het 'leuk' is/word verschuift dan met de dag.
En is het einde zo zoek.
Laat haar uit gaan als jij het daar mee eens bent
tot een bepaalde tijd en niet later.
Als ze die dag wel later thuis komt
mag ze de volgende keer niet uit van jou.
Zo kan jij en zij het leren.

Als 15 jarige is 4 uur tot half 5 aan de late kant of juist heel vroeg in de morgen.
Net hoe je het ziet.
Hier moet je als ouder heel strikt en duidelijk in zijn.
15 jaar is best jong en zeker voor een meid.
Ga daar dus voorzichtig mee om.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou, ik ben een jongen. en ik mocht pas op mijn 16e zo laat thuiskomen. (eenmalig op mijn examenfeest). nu ik 18 ben doen ze niet zo moeilijk meer.

maar, mijn zusje nu net 16. die moet echt voor 01:00 thuis zijn. en dat lijkt mij redelijk normaal voor iemand van die leeftijd. ik weet ook niet wat voor feesten er tot die tijd doorgaan, voor die leeftijdscategorie.

vroeger was dat niet, of klink ik nu oud ;) voor mijn leeftijd.

maar mijn advies is gewoon, dat ze nog maar even moet wachten met uitgaan (tot zo'n tijd). het is ook veel gezonder, om niet een hele nacht door te gaan op die leeftijd. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15 jaar is nog te jong om zo laat nog buiten te zijn. De smoes is niet verandert de tijd wel. Vroeger werd het om 11 uur pas leuk. nu is het dus al 1 uur. 12 uur thuis is laat zat voor 15
13 jaar geleden
Er zijn genoeg cafe's waar het in het weekend al om 9 uur lekker druk en gezellig is. Als ze daar naar toe gaat, kan ze rond 12 uur, max 1 uur weer thuis zijn.

Als ze dat niet ziet zitten, dan moet ze nog maar even wachten met uitgaan. Persoonlijk vind ik 15 nog erg jong, om je te begeven in de horeca, zeker in de nachtelijke uren. Komt vaak ellende van.

Zorg er voor dat als ze uitgaat altijd met iemand kan meefietsen. Zou een absolute voorwaarde zijn voor mij als ouder.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een beetje vreemd dat je beweerd dat er vaak ellende van komt in de horeca in de nachtelijke uurtjes.
Dat is wel erg overdreven, als je naar de leuke uitgaansplekken gaat waar geen geeikel is heb je gegarandeerd een leuke avond.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
zie tijdens mijn werk te vaak dat te jonge mensen zich in de nesten hebben gewerkt, door op een laat tijdstip in de horeca en daarna op straat te hangen. Jonge mensen kunnen over het algemeen hun grenzen minder makkelijk trekken dan ouderen. zodra je naar een cafe gaat, wordt er toch ook al snel geexperimenteerd met drinken en roken. vind ik op 15 jarige leeftijd eigenlijk ook nog niet goed. Je hebt gelijk dat stappen heel erg leuk kan zijn. vind ik zelf ook. alleen kan ik door leeftijd en ervaring inmiddels beter inschatten waar ik wel en waar ik niet moet zijn. toen ik nog tiener was kon ik dat in elk geval minder goed.
Als het af en toe is en jij haar zelf brengt en haalt, moet het kunnen.
Ik heb nu grote volwassen dochter en ik heb wat strijd geleverd met ze en uiteindelijk bleek dat heel veel vriendinnen het ook mochten.
Het blijft lastig maar inderdaad na 12u. schijnt het pas leuk te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat haal ik niet weg, om de simpele reden dat ik het uit hun verhalen heb gehoord en er zelf nooit bij was.
Maar bedankt voor de min, je zult je reden wel gehad hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel voor deze reactie, ik baal altijd van minnen zonder uitleg, ik geef ook zo goed als nooit een min, doe ik dat wel dan verklaar ik dat ook.
Mijn excuus dan ook voor de valse aanneming dat jij het was.
Niet doen, ze is te jong op papier.

Misschien is ze heel volwassen voor haar leeftijd en verantwoordelijk maar daar moet je zelf maar over bepalen.

Op papier 15 moet je ze gewoon niet tot zo laat laten gaan. Er is sowieso weinig wat ze mag doen dus dan zal het niet goed zijn als ze ergens toch naar binnen mag (slechte bewaking) of ze gaat in een schuur aan de zuip.

Een goede manier om het te controleren is ze bij jou thuis / tuin te krijgen of een apart schuurtje waar ze zo laat als ze willen kunnen blijven. Zo hou je er toezicht op en kan je ook opletten hoeveel drank er binnenkomt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij hoge uitzondering zou je dat bijvoorbeeld goed kunnen vinden.

Je moet denk ik ook goed kijken met wie ze op stap gaat. Alleen moet je niet zeggen tegen je dochter dat je dat mee laat wegen, dat werkt namelijk averechts. Ik weet dat uit eigen ervaring. Als je dat namelijk hardop zegt dan gaat ze de volgende keer gewoon liegen, of ze vertelt de halve waarheid. ik voelde mij door de vragen van mijn ouders gedwongen te gan liegen. Zelf denk je dan het zit goed, terwijl het tegendeel waar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn ogen veel te laat .
Om een uur thuis,vind ik al aan de late kant voor iemand van 15 jaar.
Maar het hele uitgaansleven is aan het verschuiven,maar de jeugd doet dit zichzelf aan.
Want iedereen gaat later,maar om het gezellig te maken heb je elkaar nodig.
Een mooie danstent of discotheek,is prachtig maar wel met publiek erin.
En ten tweede is het voor de moeders ook niet bevorderlijk.
Want zolang een dochter niet thuis is,slaapt een moeder niet rustig.
Dat was mijn ervaring vroeger bij ons thuis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus ze moet op tijd thuis zijn omwille van jouw gemoedsrust..?? Dat vind ik echt een vreemde redenatie!
Ha, die Dannis;

Ik vind iemand van die leeftijd nog te jong om zo laat op pad te zijn. Het is ook een kwestie van creatief zijn. Mijn dochter is nog geen zestien, maar zou ook wel eens zo laat nog op stap willen. Als wij dat niet goed vinden (ik vind om één uur thuis zijn al laat genoeg) blijken er uiteindelijk toch altijd weer genoeg lotgenoten te zijn met net zulke 'bekrompen' ouders waarmee ze toch nog iets leuks kunnen gaan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uit ervaring weet ik dat er feesten zijn voor kids van 14 tot 16 jaar die om 8 uur beginnen en om 12-1 uur eindigen.

Denk dat ze even moeten kijken naar wat voor locatie ze willen en of de locatie waar ze heen willen wel toegestaan is voor kids onder de 16. Zeker omdat het blijkbaar een locatie is die zo laat open is, betwijfel ik het dat deze leeftijdsgrens er niet is.

Dus een goede motivatie om nee te zeggen dan lijkt mij.

Toegevoegd na 1 minuut:
en er bestaan feesten die dus niet pas om 1 uur gezellig kunnen worden, omdat ze wel gericht zijn op kids en dus dan al dicht gaan.

Bovendien wordt er op deze feesten geen alcohol geschonken :D
13 jaar geleden
ik heb een dochter en ik vind half vijf wel een beetje aan de late kant maar soms kan het wel..... als ze zich goed aan de regels houd en altijd wel begeleid wordt door verantwoordelijke en betrouwbare mensen. en als je het niet helemaal vertrouwt, vraag haar dan of ze je sms't als ze het feest verlaat zodat je haar kan opwachten en kunt controleren of ze ook echt wordt thuisgebracht zo niet dan gaat het de volgende keer niet door
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onzin dat het om 1 uur 's nachts pas leuk wordt.Volgens mij wordt het dan pas gevaarlijk, zeker voor een meisje van 15. Een kind van 15 hoort om 1.00 uur in haar bed te liggen. Ik zou haar pas uit laten gaan als ze 16 is en dan met haar afspreken dat ze uiterlijk om 1.00 thuis is. Er zijn genoeg plekken te bedenken waar het om 20.00 al gezellig is.

Toegevoegd na 23 seconden:
Of ben ik nu heel ouderwets?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook ik heb een dochter van 15 en die komt niet tot half 5 op stap. Nog veel te jong. (en te beinvloedbaar)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onbegrijpelijk. Sinds wanneer is 'leuk' gerelateerd aan een bepaald tijdstip? Ik ben blij dat ik omwille van nachtdiensten mijn dag/nachtritme niet meer om hoef te draaien. Zo gezond is dat niet en dat geldt absoluut ook voor pubers. Kinderen van 14 à 15 mag je best limieten opleggen. Om middernacht thuis zijn lijkt mij al rijkelijk laat. Daar is niets ouderwets aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja! Tegenwoordig is het blijkbaar enorm stoer om zo laat nog op stap te gaan.
Veel te laat. Ik wil je absoluut niet bang maken, maar als ze het doet kan ze beter met iemand anders gaan die wat ouder is. Er kan veel schooi zitten ( dat is natuurlijk niet overal en altijd!).

Toegevoegd na 5 minuten:
En dat schooi bedoel ik niet alleen met de jeugd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou haar zeker niet om 4 uur thuis laten komen naamate ze ouder wordt is het hek van de dam. 2 uur lijkt mij een mooie tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben nu 23, op mijn 15e moest ik echt wel zorgen dat ik voor middernacht weer thuis was. Vanaf mijn 16e werd mijn moeder er wel wat makkelijker in, maar dat kwam ook vooral omdat ik niet elk weekend de hort op ging. Als ik dan ging, dan mocht ik ook wel wat langer blijven.

Maar goed, waar ik heen ging was het rond 10 uur al gezellig....

Ikzelf vind het wat te overdreven en zou er niet mee akkoord gaan. Volg ook je eigen hart, als jij twijfelt... dan is het nee. Of je moet er volledig zeker van zijn, of anders niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem uw verantwoording als ouder.
Schat even in wat er kan gebeuren met een jong
meisje van 15 wat er bij wil horen.

Tegenwoordig ligt de sterke drank, drugs, soa, en
zwangerschap op de loer, los van het feit dat ze nog over straat moet.

Wijs uw dochter er op in een goed gesprek en bouw het
langzaam op naarmate ze ouder wordt om later thuis te komen.

Ze zal u later dankbaar zijn en het doorgeven aan haar kinderen.

Wijsheid in deze is: Niet toelaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze is net 15 schrijf je. Dat is echt heel jong om nu al tot half 5 weg te blijven. Die verantwoordelijkheid kunnen ze vaak niet aan. Het is niet voor niets dat kinderen tot 16 geen alcohol mogen drinken. Dan hoor je dus ook nog niet tot diep in de nacht op stap te gaan.
Klinkt misschien ouderwets maar met de drugs en loverboys tegenwoordig zou ik in ieder geval iets voorzichtiger zijn met mijn dochter.
Ze heeft nog tijd genoeg om de beest uit te hangen en tot zo laat uit te gaan. Wat is nou NET 15 jaar?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had toen ik 15 was hetzelfde probleem want ik mocht zoveel ik mocht dat Gelluk had ik wel maar ik ging niet vaak want ik
moest altijd thuis zijn als het leuk werd en iedereen mocht blijven want rond 1 uur ontmoet je pas echt mensen van buiten je groep. Dus dit vond ik wel echt jammer misschien kan jij als ouder dit je dochter besparen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag pas op je 16de een discotheek binnen, ener wordt grondig gecontroleerd op leeftijd. En daarbij moet je er goed mee rekening houden dat hoe later ze thuis komen hoe eerder ze drugs nemen. Want ook dat doet bijna iedereen. Als ouder heb jij de verantwoordelijkheid op je tiener, en op deze manier kies jij ervoor dat je kind verboden dingen gaat doen omdat je 16 jaar of ouder moet zijn voor naar de disco,alcohol drinken,roken en er wordt veel drugs gebruikt in het uitgaansleven en ook dat gaan ze allemaal proberen, vooral als ze s'morgens pas thuis hoeven te komen.
Je gaat als ouder een strafbaar feit en ze kunnen nog heel hun leven stappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er vanuit gaan dat ze drugs e.d. gaan uitproberen getuigd in mijn ogen niet van veel vertrouwen in je kinderen, je kan er natuurlijk ook met ze overpraten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Drank is ook harddrugs!!!
En je kinderen komen toch nergens binnen want onder de 16 jaar mag je geen enkel disco binnen, dus als je zelf je kinderen al de wet laat overtreden,dan kun zoveel lullen over drugs maar het is de ouders die ze er zelf aan toe zetten
Als ze net 15 is, vindt ze zichzelf waarschijnlijk een hele dame. Wel met een opgroeiend lijf, en het is hartstikke ongezond om regelmatig het bioritme te verstoren.

Op vrijdag en zaterdag laat uit, zondag overdag de slaap inhalen, en dan op maandag en dinsdag bijkomen van het weekend. Paar dagen naar school, en je begint gewoon weer vooraan.

De tijd tot middernacht, voordat ze naar de kroeg gaan, wordt ook doorgebracht met vrienden, uiteraard. Je moet toch ook kunnen praten, zonder de (schadelijke) decibels die je in de disco te verduren krijgt... Dat stuk van de avond kan ze toch meemaken?

Ik mocht zelf (15 jaar geleden) ook niet tot laat op stap. Al mijn vriendinnen mochten veel later. Dat was niet altijd leuk, maar het was wel het beste voor me. Omdat we ver achteraf woonden, moesten ze ons komen halen. En wij wilden het niet op ons geweten hebben dat een van onze ouders de halve nacht op was omdat wij zonodig plezier moesten maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze is nog niet volwassen zeg dat ze gewoon om twaalf uur thuis moet komen en dat als ze 18 of op haar zelf woont dan wel kan beslissen waneer ze thuis komt maar 15 vindt ik wel jong om zo laat thuis te komen je moet het gewoon zegen twaalf uur thuis anders kom ik je hallen staat ze voor schut voor de vrienden doet ze het nooit meer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor 1 of twee keer in het jaar mag het toch wel?
En dan wel haar ophalen of laten ophalen en ieder uur ff bellen naar huis? zoiets?
Of 1 keer in de drie maanden, anders blijft ze idd ergens slapen(logeren ) en doet ze het toch..
Zou haar wel op zondagen vaak mee nemen naar musea etc.; om te laten zien dat je ook andere dingen kunt doen op zondag dan in je nest liggen na een nacht radbraken..

sterkte..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja het begint wel echt pas rond 1u ! Ik mocht tot 4 uur weg blijven maar dan moest ze wel weten wie mij thuisbracht ,

Toegevoegd na 6 minuten:
Maar het was wel niet elke week en niet naar discotheken. Een fuif die 1 a 2 keer per jaar was. Daar is ook meestal iedereen rond die leeftijd. Echt naar de discotheken mocht ik pas vanaf 17.

Toegevoegd na 8 minuten:
En ik mocht ook niet drinken! Mijn mama zei altijd als ge zat thuis komt vergeet het maar dat je nog mag gaan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind dit echt veel te laat ik zou zeggen tussen 1:00 en 1:30 thuis zijn.. maar ik vind het raar want je word pas met je 16de een kroeg binnen gelaten.. mits waar ze gaat stappen niet controleren en zich aan de regels houden.
hopelijk kan ze verstandig met alcohol omgaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iemand van 15 die claimt dat ze pas om 4 à 5 uur thuis hoeft te zijn is er duidelijk nog niet aan toe. inderdaad komt gaan stappen pas erg laat op stap, maar als alle ouders voet bij stuk houden en hun kinderen op die leeftijd voor 01.00 thuis laten zijn, dan zal dat probleem uiteindelijk ook oplossen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet het is een andere tijd dan toen ik 16 was (40 jaar geleden) maar al was het minder gevaarlijk dan nu, ouders blijven ongerust vooral bij dochters. Hoe later het wordt, hoe meer dronken de stappers worden en hoe meer gevaar je loopt, vooral als meisje. Tegen een dronken groep jongens ben je dan weerloos! Ik woon zelf in Zandvoort, de uitgaansgelegenheden zijn `s zomers tot 5 uur open en de overlast is enorm op het moment. Het ergste zijn de jongeren van 12! tot 16 jaar die nergens meer in mogen. Er zitten vooral veel meisjes tussen!
Die hangen rond in de wijken en zijn een open gelegenheid voor dealers! Als bewoners, die niet kunnen slapen, de politie bellen smeren ze hem natuurlijk zodra ze die zien en zijn ze weer weg dan komen ze terug om ruiten te bekloppen, te schreeuwen of zelf ramen in te gooien bij de bewoners om wraak te nemen.Je dochter zal er maar tussen geraken! Ze zijn zo vaak opgenomen in zo`n groep, ze hoeft alleen maar één jongen ervan leuk te vinden! Toen ik 15-16 was moest ik 0.00 uur thuis zijn, was ik dat niet dan mocht ik het volgend weekend de deur niet uit.Mijn moeder was daar erg consequent in. Ik probeerde het ook hoor,precies zo, want middernacht werd het ook bij mij pas gezellig en mijn vriendin mocht ook en ik mocht nooit wat! Soms lukte het, dan ging ik naar mijn moeder als ze een goede bui had en dan zei zij:"dat moet je je vader maar vragen". Ging ik naar mijn vader ( op zijn liefst) en vroeg;"ach, papa, mag het wat later, van mama mag het (slijm, slijm,) en omdat ze altijd op één lijn zaten, mocht ik dan tot 1 uur. Dochters kunnen zo geraffineerd zijn! Als ik zo zie wat hier `s nachts voor kinderen rondzwalken ( want ze drinken niet maar zuipen) zou ik zeggen: "niet doen! ook al vertrouw je je dochter nog zo goed, de rest eromheen is niet te vertrouwen".
13 jaar geleden
bij ons is het al veel eerder gezellig in de kroeg / discotheek, en 4 uur is erg laat voor een meisje van (net) 15 jaar, ik zou zeggen op zn laatst 2 uur ofzo, dat was bij mij ook toen ik nog 15 was en dat was goed genoeg voor mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben nu 22. Mijn ouders waren over het algemeen niet zo moeilijk, maar mijn vrienden/vriendinnen die ik toen had rond die leeftijd mochten niet later dan 01:00 thuis zijn. Sommigen zelfs niet later dan 24:00.

Ik vind 15 jaar echt te jong om zo laat op te blijven. Als ze nooit dronken thuis komt en ze belooft dat ze zich 's nachts door iemand thuis laat brengen dan zou ik zeggen dat het ook wel 1 of 2 uur later mag. Een teveel aan drank is schadelijker dan laat opblijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi.
Ik ben zelf 17 jaar en mag sinds kort zelf de tijd bepalen. Voor die tijd moest ik altijd half 3/3uur thuis zijn en dat is een prima tijd aangezien de clubs om 3uur dichtgaan. Voor de narigheid ben je dus thuis.
Groetjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou nee zeggen wat moet een meisje van 15 jaar in een discotheek/kroeg met allemaal "volwassen"pubers die aan het drank zitten en "geile"op jonge meiden..? Heb je niks aan toch denk niet dat je wil dat je dochter iets overkomt.. en in deze wereld weet je niks meer zeker.. ik zou wacht tot ze 17 is.. dat is ook de leeftijd dat je tenminste iets van de wereld weet(met wat uitlegt van de ouders) en dat ze in en kroeg/ discotheek mag komen..wees verstandig.. voor als nog is het uw keuze..

Hoop dat het is heeft geholpen samen met veel meer mensen die de zelfde instelling hebben als mij die het AL wel hebben neer gezet

Good Luck
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe later ‘t wordt in de nacht, hoe dronkener men wordt in en rondom uitgaansgelegenheden. En hoe groter waarschijnlijk dan de kans op geweld. Het gaat niet om ‘t missen van slaap (vind ik persoonlijk), maar meer om gevaar.

Als je besluit dat ze laat thuis mag zijn: stel keiharde eisen:
1. Altijd ‘t mobieltje opnemen (ongeacht hoe luid de muziek staat / uitgeleend - dat zijn smoesjes). Indien er niet wordt opgenomen na bijv. 3x binnen 10 minuten bellen, wordt ze direct opgehaald (en daar _geen_ uitzondering op maken) - want dan ga je er van uit dat er iets gebeurd is.
2. Altijd met een hele goede vriend(in) gaan. Is die niet beschikbaar? Dan het uitgaan overslaan. Vraag ook het telefoonnummer van die vriend(in).
3. Te laat thuis? Voor elk half kwartier te laat: 1 week overslaan met uitgaan. Maar liever zelf ophalen op een afgesproken tijd, natuurlijk.
4. Neem achteraf bloed af om te kijken of ze geen drugs (incl. alcohol) heeft genomen. (Dat is uiteraard ten strengste verboden.)

Het hoeft niet letterlijk precies zo als hierboven, natuurlijk - vul de (extra) eisen in naar eigen wens. Pas op de 18e en als ze niet meer thuis woont kan ze haar eigen gang gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik mocht op die leeftijd niet eens uit ja naar een buurthuis maar echt niet naar een kroeg of discotheek en daarbij meeste discotheken is vanaf 21 jaar en als het goed is komt ze niet eens een kroeg in want dat is vanaf 18 er zijn maar een paar kroegen en barren waar je in komt als je 16 bent.
ook is het zo dat je met 15 jaar nog echt wel je slaap nodig hebt dus dan zou ze dus de volgende dag de hele dag op bed liggen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15 is echt te jong. Ik begrijp echt niet dat er mensen zijn die dit goed vinden.
Over 10 jaar gaan meisjes al met hun 12 uit en zijn ze met hun 13 ontmaagd... :O
Gaat toch nergens meer over, ze zijn net klaar met barbie spelen en dan moeten ze al uit...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
wat? hoezo gaat jou reactie alleen over meisjes? wat met jongens die op hun 13de ontmaagd zijn?
Nee, dat is veel te laat en waarschijnlijk overdrijft ze het ook gewoon een beetje. Toen mijn zus 17 was kwam ze altijd rond een uur of 2 thuis, en zij vond dat gewoon normaal! Als je dochter gaat klagen of wat dan ook omdat ze het allemaal zo 'oneerlijk vind', zeg dan gewoon dat er oudere mensen zijn die eerder thuis moeten komen en dat ook gewoon accepteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom begint het om 1 uur pas leuk te worden?
Wel apart want discotheken mogen volgens mij na 2 uur geen mensen meer binnenlaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is 4 uur een klein beetje aan de late kant, maar als ze verantwoordelijk en verstandig is, dan kan het best voor een keertje. Zorg ervoor dat ze niet in haar eentje naar huis fietst, en maak goede afspraken over waar ze heen gaat, over alchohol enzovoort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat ga je ze geven als ze 18 is?
Anyway veel goede antwoorden hier gelezen.
Lavender, sxiopo, etc.. +1
mogen jullie in Nederland al vanaf 15 een discotheek binnen?
ze is nog maar 15 die al heel groot wil doen... laat ze nog even kind zijn... (helaas) later pas zal ze er je dankbaar voor zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze is net 15. Ik vind het veel en veel te laat om op dat tijdstip haar thuis te laten komen. Dan ben ik maar ouderwets en streng maar ik vind eigenlijk dat dit geen tijden zijn. Ook niet als ze 16 zijn. Bij mij geldt de afspraak dat ze om half 12 thuis moet zijn. Soms bij hoge uitzondering om 12 uur en dan ook met afspraken dat ze niet alleen over straat mogen op dat tijdstip. Dan heb ik liever dat ze blijven logeren, leuk voor je dochter en haar vriendinnen maar ook voor wederzijdse ouders een veilig gevoel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15 jaar is veel te jong. 23:30 zou een betere tijd zijn, op die leeftijd mag ze nog niet eens legaal alcohol nuttigen. Ik zou het tussen 16-18 jaar rustig opbouwen tot 5 uur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het rijkelijk jong om al in de nacht te gaan stappen. En is ze eenmaal gewend aan zulk doorhalen, vindt ze iets rustigers waarschijnlijk binnen de kortste keren niks meer.
Anderzijds is het verstandig te kijken naar de persoonlijkheid van het kind. Is ze erg makkelijk te beinvloeden? Of heeft ze een sterk karakter en een uitgesproken mening over wat ze wel en niet wil. Dat doet ook mee. En stelt ze zich tevreden met een non-alcoholisch drankje? (Ze is te jong voor alcohol)
Wat de thuiskomtijd betreft: hoewel mijn hele wezen in opstand komt, als een kind van deze leeftijd uitstapjes van dit kaliber maakt, i.p.v. de nacht lekker in het eigen bed doorbrengen, begrijp ik maar al te goed dat die jongeren reikhalzend uitzien naar dit stapwerk!
En vanuit dit perspectief vind ik het niet meer zo giga veel uitmaken, of ze half 3 of half 5 thuiskomen. Wel of ze alleen door de nacht fietsen. Mijn motto was altijd: Liever om 5 uur met anderen (verre vrienden/vriendinnen kunnen blijven slapen) dan om 1 uur in je uppie. Het kan loeilink zijn om alleen door de nacht te moeten fietsen. Als je dat kunt voorkomen, is het al heel mooi.
Ik wens je er sterkte mee. Ik vond het de lastigste tijd van het ouderschap en heb heel wat nachten doorgebracht bij het venster..opverend bij ieder naderend geluid.. Niet alleen stappende kinderen maar ook degene die 's nachts terug moesten komen van optredens in den lande. Niet altijd in even solide auto's maar evengoed door mist en gladheid..
En er is ook genoeg gebeurd. Het nachtelijk verkeer evenals beschonken volk op de weg, geven beide vaak terecht aanleiding tot zorg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het klopt dat het vaak na 1 uur pas gezellig word.. ik denk dat het niet heel veel kwaad kan, maar meteen vier uur of half vijf thuiskomen is misschien een beetje overdreven. maak er eerst eens twee uur van en kijk gewoon hoe het gaat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou je dochter wel een kans geven op bepaalde afspraken na.
B.v. met het ophalen.

Meestal gaan die leeftijds genoten wel eens tot 12 uur uit, zelfde geval als je dochter.
Na 12e zullen alle jongeren weer weg gaan en zal ze het toch maar niet leuk vinden om langer te blijven.

Maar ga je eigen gevoel na, ga eens stiekem langs op die plek waar ze heen zal gaan. Zo geef je je zelf wat meer zekerheid.

Suc6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het je dochter niet toestaat, zal haar argument zijn: "Iedereen mag het wèl en ik natuurlijk weer niet, wat ben je toch een ouderwetse moeder"

En dé argumentatie van de jeugd..die vaak ook nog lukt:

"Nu word ik natuurlijk weer uitgelachen en gepest door iedereen op school"

En dàn ga jij natuurlijk door de knietjes..want wie wil haar/zijn dochter nu zoiets aandoen, hè?

Je vraagt om wijsheid. Mij lijkt het dat je haar voorstelt dat je akkoord gaat met haar wens, maar..dat het bijvoorbeeld slechts eenmaal per maand mag en..mèt een vertrouwd iemand die jij kent die haar veilig thuis brengt.

Eenmaal per maand want tenslotte heeft een meisje van vijftien haar nachtrust nog heel hard nodig daar haar hersenen nog volop bezig zijn te ontwikkelen.

Houd aan je standpunt vast, want na een paar keer zal ze proberen het tot tweemaal per maand uit te breiden.

En..als dàt gelukt is..tot driemaal. Daarna is de stap naar elke keer tot een nog maar klein stapje gedegradeerd.

Want denk erom dat die meiden veel slimmer zijn dan jij wellicht vermoedt.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat wijsheid is? Je gezond verstand gebruiken.
Voor volwassenen is het al geen normale tijd om thuis te komen laat staan voor een kind.
Zotte wereld in de tijd dat alles moet kunnen. Alsof er 's nachts goede dingen gebeuren... iedereen schrijft hier al let op dit, let op dat.. 01.00 uur is laat zat. Waarom zou je eventuele ellende op je hals halen voor die paar uur 'plezier'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken je dochter niet dus weet niet wat ze aan kan maar ook al is ze zo goed te vetrouwen, er lopen heel wat figuren rond die dat absoluut niet zijn en jagen op meisjes van die leeftijd.
M.i. hangt het van een aantal zaken af; heeft ze een vriend die haar thuis kan brengen (op een veilige manier)
Laat haar eerst maar eens op een voor haarf leeftijd normaal tijdstip thuis komen en als het plaatsten betreft waar het pas na 1.00 uur gezellig wordt dan betwijfel ik of dat wel een goede plek is voor een meisje van 15.
In veel wijken zijn genoeg dingen te doen voor kinderen van die leeftijd.
Of het op een plek leuk is hangt meer af van dr mensen die er zijn dan van het tijdstip.
Verder ga je eigen gevoel af en bij twijfel peuter haar maar aan het verstand dat je je zorgen maakt en daarom niet wil dat ze zo laat thuis is. Daarbij is alcohol tot 16 jaar verboden dus dat kun je ook meenemen is je besluit.