Hoe ga ik om met een dominante vriendin( en schoonmoeder)?

Mijn vriendin lijkt steeds meer op haar moeder die ik totaal niet mag. Ze zijn dominant en kunnen niet tegen commentaar. Ik ben erg onzeker en geef mezelf vaak de schuld. Mijn vriendin heeft commentaar op andermans levensstijl terwijl zij daarna precies hetzelfde kan doen en als ik er dan wat van zeg is het niet waar of ligt het anders. Ik heb hulp voor mijn onzekerheid maar ik merk dat ik mezelf niet ben de laatste tijd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe je daar mee om moet gaan?
Helemaal niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou ook zeggen: Wegwezen. Je hoeft niet je hele identiteit op te geven voor je vriendin. Trouwens, als ze nu al aardig op haar moeder begint te lijken is de kans groot dat dat naarmate ze ouder wordt steeds meer wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede reactie Kaylee, kan je helaas geen + geven hier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mozz heeft je vriendin niet altijd al op haar moeder geleken en valt het je nu misschien pas op?
Je zegt dat je er wel wat van zegt, doe je dat dan op een aanvallende manier of heb je haar tijdens een gesprek serieus gevraagd waarom ze zo doet?
Misschien is er een communicatieprobleem waar jullie nog uit kunnen komen.
Ik weet niet hoe je haar deze dingen zegt, het kan ook zijn dat zij vindt dat ze onterecht behandeld wordt en dit niet goed kan uitten bij jou op de een of andere manier.
Ik heb zelf ook een zeer dominante schoonmoeder en dit heb ik eerder ook kenbaar aan mijn vriend en schoonmoeder gemaakt.
Ik merk dat sinds ik het een beetje luchtiger opneem, het beter tussen mijn vriend, mijn schoonmoeder en mij gaat.
Hoe feller ik in het verldeden over mijn schoonmoeder was, hoe geiriteerder mijn vriend werd.
Ook al heb ik gelijk over het feit dat het een vreselijk onredelijk moeilijk mens is, mijn vriend help ik er niet mee om dit steeds te laten merken.
Tuurlijk laat ik niet over me heen lopen enzo maar een beetje afstand houden hielp bij mij wel.
Welicht wordt je vriendin dan ook milder tegen jou en ziet ze in dat ze ook niet erg leuk tegen je geweest is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denken jullie dat ze het bewust doet "het dominant" zijn of dat het gewoon een karakter trek is. Door mijn onzekerheid geef ik mezelf dan weer vaak de schuld als ik ergens commentaar op krijg. Daarbij kan zij heel slecht tegen kritiek.

Antwoorden (17)

Scheiden doet niet altijd lijden...
12 jaar geleden
Als jij dit een persoonstrek vind waarbij je niet tegen kunt kun je je afvragen of jullie wel bij elkaar passen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk zijn jullie uit elkaar aan het groeien. Je zegt dat je hulp hebt voor je onzekerheid, het zou best kunnen dat het daardoor is dat je nu begint in te zien dat je vriendin helemaal niet zo'n leuk mens is als je altijd dacht. Misschien is het wel tijd om een beetje meer afstand te nemen en op zoek te gaan naar nieuwe vrienden.

Je kunt natuurlijk ook goed 'oefenen' op haar met alles wat je leert over hoe je om kunt gaan met je onzekerheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Ik heb hulp voor mijn onzekerheid maar ik merk dat ik mezelf niet ben de laatste tijd." > Misschien ben je, nu je wat zekerder bent van jezelf, juist meer jezelf aan het worden. En durf je daardoor ook meer je eigen mening te hebben en je eigen keuzes te maken.
En misschien ben je langzaam tot de ontdekking aan het komen dat zij niet zo goed bij je past.
Onthou: liefde hoort goed te voelen. Als dat niet het geval is dan is er iets mis.
Stel duidelijk je grenzen en als daar consequent overheen gewalst word vraag jezelf dan af of je niet beter voor jezelf kunt kiezen in plaats van in een destructieve relatie te blijven hangen. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klinkt alsof zij niet de ware voor je is.... dus dan is uitmaken misschien de beste optie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bekend gezegde is: kijk naar de moeder dan weet je hoe de dochter wordt. Mijn advies: zoek een vriendin met een aardige schoonmoeder waar je wel mee om kunt gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een bekende uitspraak, maar klopt toch niet helemaal. Je kunt ook een dominante moeder hebben, terwijl je zelf een zachtaardig karakter hebt.
kijk voortaan naar de moeder van je toekomstige vriendin voor je wat neemt.. grote kans dat toekomstige vriendin er na x jaar zo uitziet/doet.. let wel dat er bij oudere vrouwen ook medische factoren en over bescherming van het kind meespelen..

btw.. zoek een andere vriendin
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is zij waarschijnlijk niet de ware voor jouw.Je vriendin heeft een ( vervelende) karaktertrek waar jij last van hebt. En je schoonmoeder doet gezellig mee, in een gelijkwaardige relatie respecteer je elkaar en laat je elkaar in je eigen waarde. Je moet als je bij elkaar bent elkaar blindelings kunnen vertrouwen en van elkaar genieten. Het is niet de bedoeling (mijn inziens) dat je er onzeker van word of een rot gevoel aan over houd. De of jullie moeten je aan elkaar gaan aanpassen of anders opsplitsen lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms kiezen wij onbewust voor ervaringen die we in het verleden hebben meegemaakt , opnieuw mee te maken in het heden.

Waarschijnlijk heb je ervaring met een dominante vrouw persoon in je leven gehad, bijvoorbeeld je eigen moeder , of een eerdere vriendin. Onbewust wil je de situatie opnieuw uitspelen. Om er van te leren of om te ervaren.

Als je dit doorhebt en als dit waar is , kun je groeien door * zelf * de situatie te veranderen door je vriendin te laten blijken dat jij veranderd bent en dat haar mentaliteit niet meer bij je past. Je hoeft niets uit te maken , geen hart te breken , gewoon praten zoals twee personen die elkaar goed kennen en vertrouwen met elkaar kunnen praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dumpen de bitch, ben je gelijk van d,r moeder ook verlost.
je gaat een leven tegemoet dat jij zeker niet wilt.
je bent nu al jezelf niet zoals je zelf zegt, wees een vent en hak de knoop door, en jij hebt een zacht karakter maak ik hierop uit.
daar vallen veel vrouwen op, laat je leven niet vergallen door zulke personen.
suc6.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
...ik merk dat mezelf niet ben de laatste tijd .....

misschien is dit een teken dat u het niet meer accepteerd
omdat je toch zekerder bent geworden inmiddels .

Wanneer jejezelf de schuld blijft geven hou je de situatie instand .en kan vriendin doorgaan met haar maniervandoen en zienswijze .
Denk dat vriendin eigenlijk erg onzeker is ze uit dit anders dan jij/U.

succes ermee .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zeggen, lees het artikel in onderstaande link eens. Kijk of je dingen herkent. Zo ja, dan weet je genoeg. Zo nee, dan moet je wat meer duidelijkheid zien te krijgen.

Het is denk ik wel zo, dat jij als onzeker en afhankelijk persoon op haar gericht bent, en zij ook. Dus dat komt mooi uit. Zo lang het duurt, dan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak is het zo dat dominante personen meteen de onzekere personen er uit pikken om iets mee te beginnen. En onzekere mensen zoeken dikwijls iemand die sterk in zijn schoenen staat, waar ze naar op kunnen kijken.
Ik ken verschillende koppels waarvan hun relatie op die manier al jaren stand houdt.
Maar als jij je ongelukkig voelt met je bazige vriendin en vooral met haar moeder, dan is het tijd om op te stappen.
Je hebt hulp voor je onzekerheid, dat is positief. Als je weg bent bij die dominante vrouw is het goed mogelijk dat je helemaal openbloeit en na verloop van tijd klaar bent voor een andere en betere relatie.
Sterk zijn nu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grappig Siska, jij zegt hetzelfde als ik. En toch gebeurt het wel vaker, dat iemand uit een gelijkwaardige relatie stapt en kiest voor een dominante partner.
Stop in iedergeval met het vergelijken van je vriendin met haar moeder. En het ook zeker niet gaan benoemen. Hier bereik je niks mee en je zaait alleen maar meer haat van hun samen tegen jou.
Een relatie MOET altijd een aanvulling zijn voor beide partijen en MAG nooit als resultaat hebben dat je jezelf verliest of ongelukkig word. Het is joun leven en jij moet keuzes maken, niet wij kunnen dat doen voor jou.
Probeer het, en je zult zien, als jij je eigen keuzes maakt, nadat jij joun eigen opties hebt afgewogen, je dit zelfvertrouwen zal geven.
sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan als een gek werken aan je probleem maar als het gedrag van je vriendin er voor zorgt dat je ondergesneeuwd wordt en ook nog eens een schoonmoeder heeft die hetzelfde gedrag vertoont dan is het dweilen met de kraan open ben ik bang....

een partner hoort voor je op te komen juist, zodat je ook echt aan de probleem kan werken en je hierin kan steunen.
zelf geven ze wel commentaar maar kunnen er niet mee om gaan als het hun betreft. empatisch lijken ze mij dus niet echt als ik eerlijk moet zijn.

ik denk dat jij voor jezelf moet kiezen en aan je toekomst moet gaan denken waar je wel de mogelijkheid hebt om voor jezelf op te komen voor je je dit eigen kan maken, zonder dat je opmerking afgedaan gaat worden als iets wat je niet goed ziet. hiermee ontkennen ze niet je opmerking, maar ook je gedachtengang, mening en dus jou als persoon zelf. (dit zal je waarschijnlijk ook wel zo voelen waardoor het makkelijker is om dicht te klappen dan om nog eens te zeggen wat je denkt)

allereerst moet je steviger in je schoenen staan voor je hiereen in leert je draai te vinden en dit je eigen te maken als een 2e natuur. met een vriendin en schoonmoeder zoals je omschrijft is dat een hele zware klus waarbij je tegengewerkt wordt.

bij dit soort mensen is er niet veel snel goed zoals je gemerkt hebt, dus hier valt gewoon niets tegenin te brengen zonder dat het op een strijd uit gaat lopen.

jezelf de schuld geven werkt natuurlijk niet, (sterker nog het werkt averechts in jouw geval gezien je onzekerheid)

dus ik zou er echt over nadenken hoe je verder wil en het gevoel krijgt om een volwaardige partner te zijn die niet op de achtgrond verdwijnt als moeder en/of dochter weer eens een mening over iedereen klaar hebben.
(is het ook het type dat graag duidelijk aanwezig is toevallig?)

blijf voor jezelf opkomen hoor want je bent goed bezig aangezien je de eerste en belangrijkste stap al hebt gezet. gaat het niet vanzelf, dan maar knopen doorhakken!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een een schop geven en wel direct! Ben je gelijk van je onzekerheid af!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag haar als je weer dominant is haar het zelfde tegen zich zelf te zeggen als ze in een spiegel kijkt en hoe ze dat vind zoals zij het nu zegt.