Zit er een verband tussen de lengte van een relatie, en de lengte van het "rouw"?

Ik had laatst en relatie van 5 maanden en het duurde ook ongeveer zo lang voordat ik er overheen was. Zit hier een verband tussen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb met iemand 2 maanden gehad en dat heeft me nog 2 jaar daarna dwars gezeten. Dus nee er is geen verband.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had eergister een meisje ontmoet, en ik was helemaal in de wolken, tot ik er achter kwam dat ze al iemand had, maar die dag er na was ik er al overheen.. Dus ik vroeg me af

Het beste antwoord

Dat zit meer in de intensiteit van een relatie, dan in de duur er van.
En, wat heel belangrijk is, om welk soort relatie gaat het precies, een zeg maar verkering die uitraakt of een overlijden van een geliefd persoon, waarbij de relatie wordt verbroken door het noodlot en niet door één van de partners.
Resumerende kan je zeggen dat de lengte niet relevant is voor de duur van de rouw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

In principe houdt dit verband ja. Als er een einde komt aan een relatie van lange duur dan is het normaal dat je hier langer verdriet om hebt, dan bijvoorbeeld een relatie van enkele weken.

Maar: iedereen is verschillen, relaties kunnen vaak erg verschillen en de band met je partner kan ook erg verschillend zijn. Daarom is er, strikt genomen, geen verband tussen de lengte van een relatie en van de rouwperiode.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee zo kan je het niet stellen, na een 'korte' relatie kan je best heel lang nog van slag zijn. Maar ook kan je na een lange relatie er snel over heen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het ook te maken heeft de manier waarop het uit is gegaan. Maak je het zelf uit omdat je het niet ziet zitten, ben je eerder opgelucht en blij dat het dan over is. Maar is het uit gegaan als hij het uitmaakt en jij het niet heb zien aankomen of doordat je er achter bent gekomen dat hij vreemd is geweest of andere omstandigheden, dan duurt het proces veel langer. Dan heb je een proces van gekwetstheid te verwerken en onbegrip.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist +1
Nee, ik denk niet dat er een verband is.
Je kan jarenlang in een relatie zitten waar sleur op gekomen is of waar voortdurend ruzie is. Als die relatie dan afspringt zal de verwerking niet zo lang duren.
Maar soms kan een relatie kort maar heel intens zijn. Als daar abrupt een einde aan komt door één of andere reden, kan de 'rouw' veel langer zijn dan de relatie geduurd heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee daar zit geen verband in. Iedereen gaat daar anders mee om. Kort of lang de verwerking laat zich niet beinvloeden door die tijd.
12 jaar geleden
De lengte van de rouw is afhankelijk in hoeverre je zelf 'klaar' bent met de relatie. Als een relatie eindigt omdat je tijdens de relatie er achter komt dat het niets meer is, dan is de rouw snel voorbij.
Maar als je een paar maanden een relatie hebt, je hebt nog vele dromen om met je partner iets moois van je leven te maken, en het gaat plotseling uit vanwege een of andere reden, dan moet je nog helemaal gaan verwerken dat die dromen niet uit kunnen komen.
Dus de relatie ligt niet zozeer met de lengte van de relatie die je hebt gehad, maar de lengte van de relatie die je nog voor ogen had om met deze persoon te hebben.
12 jaar geleden
dat ligt er voornamelijk aan hoe je uit elkaar gaat.
Is het een gezamelijke keuze ,dan ben je er sneller over heen dan als je partner het plots uitmaakt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij niet. Ik heb twee relaties gehad, die over gingen. Eén van vier jaar en één van een maand. De eerste was mijn eerste relatie en eigenlijk voelde ik altijd wel dat die niet voor altijd zou zijn. Toen die over ging was ik misschien drie maanden kapot van, waarvan de eerste twee weken het meest. De tweede relatie voelde juist heel goed. Ik dacht dat die voor altijd wou zijn, maar hij dumpte mij na een maand zonder enige uitleg. Ik heb er drie jaar over gedaan om daar bovenop te komen. Nu heb ik weer een heel leuk vriendje en gaat het goed hoor :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wou= zou :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké thanks voor je antwoord!
Ik heb me weleens laten vertellen dat het de helft van de tijd van je relatie kost om er overheen te komen. Toendestijds had ik zoiets van ik hoop het niet - kwam net uit een 5 jarige relatie. Nu, ongeveer 2.5 jaar verder, kan ik zeggen dat het maar hééél langzaam gaat. Nu hebben mijn ex en ik ook twee kinderen, hebben dus ook nog veel contact, en zien elkaar regelmatig. Iemand die na een lange relatie direct weer een relatie begint, beduvelt zichzelf maar weet het niet. Puin ruimen, gras er over heen laten groeien voor je weer een fundering kunt gaan graven en leggen... Ik ben dus nog steeds single.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enige juiste antwoord is nee, bij echte rouw.

gewoon het uitgaan van een relatie van bepaalde tijd,
dat heeft wat tijd nodig en zal van de persoon afhangen.