Mijn dochter (over 3 weken 5jr) is nog steeds niet zindelijk? Alles geprobeerd, iemand de gouden tip?

Zoals beschreven, (bijna) alles geprobeerd: positief stimuleren, stickers, cadeaus, medisch onderzocht (alles is oke!), plasklas via ziekenhuis, fysiotherapie, negeren, plashorloge etc etc. Maar niets helpt. Ze plast (gelukkig alleen plassen) nog steeds compleet en veelvuldig in haar broek. ('s nachts wel droog overigens, vanaf dag 1 :S) Ze vind het niet vies en het boeit haar geen biet. Na 2+ jaar ben ik die zeikgeur letterlijk en figuurlijk zat (laat ik/laten we niet aan haar merken). En de abnormale stapel onderbroeken (lees 60+ stuks) ook. Jonger zusje begint nu ook interesse te tonen maar dat durf ik door dit hele debacle niet aan.
Dus kortom is er iemand die dit ook heeft gehad en heeft nog een goeie tip? Of iemand die er nog steeds in zit en wel de gok aandurfde met een jonger broertje/zusje?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.9K
Pieterke
4 jaar geleden
Hoe ging dat op school (voor de coronacrisis)? Ging ze toen naar de wc of hield ze het op?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Waarom doe je haar geen luierbroekje aan?
Dat scheelt veel frustratie, werk.......
Sommige dingen kun je niet afdwingen. Dat kan zelfs leiden tot stress, waardoor het plassen in de broek in stand wordt gehouden.
Trouwens, veel kinderen zijn op die leeftijd nog niet zindelijk. De meeste kids in de nacht niet, maar uitzonderingen bestaan.
Ik zie het probleem niet. Mijn dochter was pas met 6 jaar dag en nacht zindelijk.
Het kind van mijn zus is 8 jaar en dat gaat ook nog heel vaak fout.
Mijn moeder had tot een jaar of 13 nog vaak ongelukjes. Wie weet is het genetisch.
En op de scholen waar ik gewerkt heb, gaat het bij veel kleuters mis. Genoeg ook nog in groep 3......

Het beste antwoord

Toch een antwoord!
Iemand attendeerde mij op deze oplossing:
De bekkenbodemfysiotherapie.
Een kind dat structureel in de broek plast, kan een enorme stempel drukken op het gezin en op zichzelf.
Een bekkenbodemfysiotherapeut is een fysiotherapeut die zich gespecialiseerd heeft in de bekkenbodem.
Het mooie is dat de therapeut het probleem eerst uitvoerig in kaart brengt. Er volgen gesprekken met de ouder(s), het kind wordt uitvoerig bekeken (dus niet alleen het probleem, maar de gehele ontwikkeling van het kind).
Vervolgens wordt met therapie geprobeerd het probleem op te lossen.
De resultaten zijn heel goed, ook omdat het probleem benaderd wordt vanuit een andere hoek. Bijna 70% komt volledig af van het in de broek plassen. Bijna 20% heeft een vermindering van de klachten.

Ik zal een link toevoegen.
Maar zoek gerust op Google: bekkenbodemfysiotherapie en zindelijkheid.

Bedankt mister chocolatier om mij te wijzen op deze oplossing.

En succes Duvea!
O ja, er zijn ook kinderbekkenfysiotherapeuten.
Toegevoegd op 25 maart 2020 23:00: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Let wel op dat je naar een geregistreerd kinderbekkenfysiotherapeute gaat. Iedereen mag zich bekkenfysio noemen, maar alleen degene die jaren opleiding hebben gedaan mogen zich geregistreerd bekkenfysio noemen (de anderen mogen het in feite ook, maar liegen als ze zich geregistreerd noemen).
Succes!

Andere antwoorden (1)

Dat is een beetje zoeken. Niet elk kind is droog op zijn 4de. Dat kan erg variëren. De dingen die de meeste ouders toepassen vond ik wel het beste...
Ik ben ook geen arts of zo.

Deze bedacht ik me bij het lezen van je vraag.
Elke keer als jij gaat, laat je haar ook op het potje gaan zitten.
Vaste tijdstippen (zoals op school, daar gaan ze ook voor en na elke speeltijd) en dan moet je een zekere tijd echt erop zitten. Als dat i wat je met dat horloge deed... sorry dan.
Misschien is het goed dat je zusje helpt. Die heeft interesse. Als die het kan, gaat ze misschien wat jaloers worden en het nadoen.
Terug luiers... maar niet te snel veranderen. Dat het wat ongemakkelijk is, begint ze het misschien wel te willen doen. Dat is waarom in China van die kruisloze broeken worden gebruikt meende ik me te herinneren.