Kan het dat een gemeen persoon zo gemeen is omdat hij/zij een laag iq heeft en dit hierdoor niet inziet?

Ik bedoel hier geen zwaar geestelijk gehandicapte mensen mee. Maar iemand die niet inziet dat het bij hem/haar ligt dat er niks goed gaat in zijn of haar leven? En dus veelal de ander de schuld geeft als het uitkomt.
Met name in relaties met een partner.

Toegevoegd na 14 minuten:
Bedoel ter verduidelijking dat het in sommige gevallen zo zou kunnen zijn, dus niet dat elk gemeen persoon een laag iq zou hebben natuurlijk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uit deze vraag maak ik op dat je nog nooit met verstandelijk gehandicapten hebt gewerkt, schatten van mensen heb ik in dat werk ontmoet, sommigen verschrikkelijk lief met geen enkele gemene vezel in hun lijf.
Nee, als je het mij vraagt is er geen verband.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie mijn toevoeging Annigje.
Ik vind gehandicapten ook schatten van mensen, heb ik ook niet gezegd.
Bedoelde daar mee te zeggen dat sommige gehandicapten bv agressief kunnen zijn door het gebrek aan geestelijke balans en dit hierdoor niet inzien omdat zij er de middelen niet voor hebben en vaak een lager iq hebben, althans de groep die ik bedoel.
Dus mijn vraag is kan dit ook voorkomen bij een persoon die een laag iq heeft en dus de middelen niet heeft om zichzelf uit de problemen te houden in relaties met anderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En persoon daar bedoel ik dus mee iemand die verder niet in of via een instelling woont of met hulp leeft maar geheel zelfstandig is en niet werkt op een sociale werkplaats e.d.

Het beste antwoord

Het kan vanalles zijn. Ook IQ. Mensen die zwakbegaafd zijn (IQ beneden 80) reageren anders en staan anders in de wereld dan mensen met een gemiddeld IQ, omdat ze dingen anders begrijpen of interpreteren. Het is dan geen kwaadwil. Maar er kan ook iets anders aan de hand zijn. Persoonlijkheidsproblematiek. Of misschien autisme?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het heeft eerder te maken met gebrek aan inlevingsvermogen dan aan iq.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou het dan niet zomaar kunnen dat het gebrek van inlevingsvermogen ook een gevolg zou kunnen zijn van een laag iq?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het werd wel 'EQ' genoemd: de E van emotioneel. Zo iemand kan zich niet goed invoelen in anderen.
Nee dat heeft niet echt met het iq te maken. Gebruikt die persoon geen middelen waardoor hij of zij afgevlakt wordt? Mensen die bijvoorbeeld coke gebruiken kunnen hier last van hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat dit GEHEEL los staat van IQ.

Personen met een laag inlevingsvermogen kunnen zich niets voorstellen bij wat een ander doormaakt, dus het raakt ze niet. Inlevingsvermogen is net als bijv emotioneel zijn niet gekoppeld aan IQ.

Personen met een slecht ontwikkeld verantwoordelijkheidsgevoel zijn mi nog veel erger. Die hebben itt de groep hierboven WEL door wat ze iemand aandoen maar het kan ze niet schelen. Bij die groep geldt: hoe hoger het IQ hoe BETER ze in staat zijn keuzes te maken die voor HEN goed zijn (en dat dit slecht uitpakt voor iemand anders maakt ze niet veel uit)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plus dus. Die personen zitten ook vaak in hoge posities
ik zou niet zo snel zeggen dat het aan het iq ligt maar wel aan de karakter eigenschappen van die persoon.
de persoon heeft in zijn jeugd misschien iets meegemaakt dat hij zo doet zoals bijv. als hij de jongste in huis was kan het makkelijk dat hij overal de schuld van kreeg en in zijn pubertijd is dat helemaal omgedraaid en zal het ook waarschijnlijk zo blijven zolang hij zich er niet van bewust is, kan je hem niet helpen. (ik zeg even hem dat maakt het wat makkelijker)
als hij iemand een keertje laat huilen als hij dat doet, dan kan dit wel hard inslaan en is hij zich er ook bewust van waarschijnlijk. als dat niet gebeurd dan kan je het wel vergeten. ik moedig je niet aan om te gaan huilen als je dat doet maar dan kan je alles misschien wat beter begrijpen.
maar dit gedrag kan vooral liggen aan de situatie 's die thuis zich hebben afgespeeld.
je kan hem natuurlijk blijven overtuigen dat het ook bij hem ligt maar als hij het niet toegeeft en blijft ontkennen dan kan het hem beter met rust laten zodat hij het ook door heeft dat hij te ver is gegaan.

succes ermee;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klinkt mij in eerste instantie als een persoonlijkheidsstoornis, zoals bv bordeline, juist omdat je spreekt over JUIST in relatie met partner. Even een uitleg over bordeline:

De meest opvallende kenmerken van een borderline-

stoornis is dat iemands gevoelens, gedachten en gedrag

van moment tot moment sterk wisselen. Een borderliner

weet vaak niet wat ze wil, verandert snel van mening en slaat

telkens een andere weg in. Vaak hebben borderliners een

onbehaaglijk gevoel over zichzelf en weinig eigenwaarde.

Zij zijn bang om in de steek gelaten te worden, of voelen

zich eenzaam. Ook zijn ze vaak bang dat anderen hen niet

accepteren of zullen afwijzen. Terwijl de buitenwereld daar

meestal niets van merkt, kunnen zij zich van binnen leeg voelen.

Borderline is een ingrijpende aandoening. Niet iedereen heeft

echter evenveel last van borderline. Naarmate de verschijnselen

heftiger zijn, zijn de gevolgen ingrijpender.

Toch ervaren sommige mensen niet uitsluitend negatieve kanten

van borderline. Het leven met borderline is zelden saai.

Voor andere kan iemand met borderline vrolijk en spontaan

gezelschap zijn. (Bron; folder Trimbos-Instituut)

En in dit geval heeft het gemeen zijn niks met iq te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat heeft niks met IQ te maken, wel met veel van jezelf houden..
Hierdoor cijfer je anderen weg voor jezelf, en maakt het niet uit hoe een ander zich voelt, omdat je je je zelf beter voelt. Ook kan degene waarvan je het meest houd (jezelf dus) geen fouten maken, want die is gewoon perfect.
Dit verschijnsel heet narcisme. Het is vernoemd naar Narcissus, een persoon uit mythologie, geloof ik, die verdronk in een meer omdat hij verliefd werd op zijn eigen spiegelbeeld, in dat meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn heel veel mensen die het moeilijk hebben met deze wereld en maatschappij.

Ik denk niet dat het iq er iets toe doet, maar wel hoe de mensen zijn opgevoed, wat ze al allemaal hebben meegemaakt, en hoe ze zelf door anderen behandeld worden.

Zowel bij zeer intelligente als vreselijk domme mensen zijn gemene mensen.

Goede ervaringen maken hen vrolijker en minder gemeen, slechte ervaringen frustreert hen en maakt ze nog gemener.

Ook het massale gebruik van drugs, alcohol en anti-depressiva vlakken veel mensen hun emoties af.