Waarom en waardoor verandert de haar- en oogkleur van baby's nog na de geboorte?

De meeste baby's hebben (als ze überhaupt haar hebben) zwart haar als ze geboren worden, vaak valt dit haar daarna uit en dan krijgen ze er soms een andere kleur voor terug (mijn man had bij geboorte zwart haar, daarna super blond).
Ook de oogkleur staat nog niet vast en verandert nog na de geboorte.

Waarom worden ze niet gelijk met de uiteindelijke kleur haar en ogen geboren? Heeft dat een functie? Deze kleuren staan al vast in het DNA dus hoe kan het dat het niet gelijk die kleur is bij de geboorte?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Ongeacht welke kleur de ogen uiteindelijk zullen krijgen, zijn bij blanke baby's de ogen aanvankelijk blauw. Het pigmentatieproces in de iris zal pas voltooid zijn als de ogen van de baby na de geboorte een paar weken lang worden blootgesteld aan licht. De uiteindelijke oogkleur kan nog jarenlang onduidelijk zijn.

Studies hebben aangetoond dat de kleur van de ogen ook in de loop van de tijd nog kan veranderen.

Als kinderen worden geboren met weinig gepigmenteerde (blauwe) ogen, produceren de kleurcellen in de iris (melanocyten) weinig pigment. Als het kind zich ontwikkelt kunnen de melanocyten in de iris meer melanine gaan produceren en worden de ogen donkerder.

Veranderingen (verlichting of verdonkering) van de ogen kleuren gebeurt in de vroege kinderjaren, tijdens de puberteit, tijdens de zwangerschap, en soms na ernstige trauma's.

Met haarkleur is het ook ongeveer zo. Ook dat is afhankelijk van de hoeveelheid pigment in je lichaam en dat kan per periode verschillen.

Ten slotte staat de kleurvorming van haar ook onder invloed van voedingstoestand, schadelijke stoffen (roken bv!) en uiteraard hoe ouder, hoe minder pigment.

Hoe dan ook, gelukkig worden we niet al grijs geboren! ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik geloof dat dat te maken heeft met licht de kleuren komen pas tot stand als ze lang met licht te maken hebben gehad
Dit weet ik niet exact maar het had daarmee te maken