Hoe kan mijn vriend mij vergeven?

Ik heb een geweldige vriend maar ben stom genoeg een jaar geleden vreemdgegaan. Hij heeft mij een zgn 'tweede kans gegeven', maar staat er niet achter.
Ik doe alles om te laten zien dat ik het waard ben en ik zal nooit nog een keer vreemdgaan, maar hij is zo veranderd. Ik ben zijn 'alles' niet meer.
Ik ben van mening dat zijn vertrouwen in mij met de tijd terug moet groeien, maar vraag me soms af of ik niet beter verdien. Ik doe nu zo hard mijn best voor hem maar hij lijkt mij niet te kunnen vergeven.

Ik wil graag weten hoe ik hem kan helpen mij beter te vertrouwen en hoe wij onze relatie weer zo mooi kunnen krijgen als 'ie was.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7K

Het beste antwoord

Het probleem is dat er GEVOELSMATIG een enorm verschil is tussen willen en kunnen.

Je vriend WIL je wel vergeven maar hij is wel gekwetst, dus hij zal nog vaak TOCH aan je twijfelen al verdien je dat nu misschien niet.

Vergelijk het maar met een schommel waar je graag op zat, als je ooit heel hoog ging en het touw brak, zul je daarna altijd wat huiverig blijven en die touwen goed inspecteren en als je toch weer hoog gaat, zal er toch een stemmetje in je achterhoofd zijn dat zegt: o je als het maar niet weer mis gaat.

Er is maar één manier voor jullie allebei om hier definitief vanaf te komen en dat is de relatie verbreken. Durf je het toch aan om verder te gaan zullen jullie allebei moeten accepteren dat er toch een lidteken is dat hopelijk met de tijd klein wordt. Ergens geeft dat ook niet hoor, geen enkele relatie is 100% ideaal. als jullie het hiermee redden heb je wel een erge eerste hobbel genomen en ban je daarna veel sterker.

Volgens mij moet JIJ vooral stoppen met hopen dat het zo mooi wordt als het ooit was, ten eerste (nu ben ik even lullig) vond je het toen ook niet altijd even mooi want anders was je niet vreemdgegaan en ten tweede, hoe mooi een foto ook was, als je hem scheurt krijg je hem nooit helemaal onzichtbaar gerepareerd.

Dus leer hier mee leven, het hoeft ook niet perfect te zijn. en realiseer je dat hij nog een (lange) tijd af en toe wantrouwig kan zijn

ik wens jullie nog VEEL goede momenten
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1 !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ 1

Andere antwoorden (14)

door hem te laten zien "dat" jij ook veranderd bent...
ik vind wel dat je vriend je eigenlijk vergeven heeft, en er niet meer op terug mag blijven vallen, daardoor word jij alleen maar onzeker..
fouten maken is menselijk, vergeven ook, misschien moet jou vriend veranderen , jij hebt je best gedaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
denk dat die vriend ook zijn best doet. hij geeft haar niet voor niets een 2e kans toch?
hij kan wel willen, maar wantrouwen is niet 1,2,3 weer even recht te breien door spijt.
snap dan ook niet waar die vriend in zou moeten veranderen.
Kristal
12 jaar geleden
Dit is wel heel symplistisch gesteld Marion.
Als hij denkt dat hij je niet meer kan vertrouwen zal jij voortdurend je best doen om te bewijzen dat je wel te vertrouwen bent. Heel vermoeiend en totaal niet ontspannen. Daar worden jullie beiden waarschijnlijk heel ongelukkig van!

Als hij kiest voor een relatie met jou, en moet hij ook kiezen om jou weer te vertrouwen. Net als dat jij moet kiezen voor een relatie met hem, en alle risico's die met een relatie komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij hebt de keuze gemaakt om vreemd te gaan daarmee heb jij hem zeer ernstig gekwetst , je mag blij zijn dat hij je een tweede kans geeft hij had het ook kunnen uitmaken. Op de vraag of jij niet beter verdient is mijn antwoord: nee , hij geeft je een tweede kans , geef jij hem maar tijd. Wie zijn billen brand moet op de blaren zitten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vraag hem te kijken naar de posietieve dingen die jullie hebben gehad(laat hem dan effe alleen), laat zien dat het je spijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap wel dat je vriend moeite heeft met het geschonden vertrouwen.

Misschien helpt het als je hem de eerste tijd steeds laat weten waar je bent en wat je doet. Dat kun je een tijd doen, maar op een gegeven moment lijkt me dat voor jou ook niet meer te doen.

Geschonden vertrouwen blijft altijd erg moeilijk voor mensen. Ik weet niet hoe lang het geleden is. Ik bedoel is het een paar weken of een paar maanden of een jaar geleden?

Want dat speelt ook een rol vind ik. Je zal hem flink de tijd moeten gunnen om je weer te vertrouwen en dat gaat niet van de een op de andere dag.

Ook kun je hem dat zeggen dat je heel best weet dat woorden van ik zal het nooit meer doen niet genoeg zijn.

Hij wil eerst zien (een tijdlang je gedrag en dan geloven) en dat kan een tijd duren en je kunt zeggen dat je daar heel best begrip voor hebt.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik zie nu dat het een jaar geleden is. Sjonge ik houd er maar even mee op, want ik lees niet goed meer.

Maar hopelijk heb je wat aan de antwoorden hier. Ik wens je veel geluk toe en ga er maar van uit dat je een goede levensles hebt gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tja het is een moeilijke situatie, ik kan me wel voorstellen hoe het is om iemand wat minder te vetrouwen als het om zulke dingen gaat, ik zelf ben een jonge dus ik weet wel hoe hij zich voelt. tja hij heeft je een 2e kans gegeven dus als je hem ook echt laat zien dat je hem leuk vind begrijp ik niet wat er is, alleen kan zijn dat hij minder voor jouw is gaan voelen nadat je vreemd bent gegaan, meer kan ik niet bedenken. maar ik ga je wel proberen te helpen.

kijk je moet liefde tussen 2 personen als een vuurtje zien, voor dat jij vreemd ging was het gewoon een lekker warm vuurtje, maar toen jij vreemd ging kreeg het zuurstof tekort waardoor het bijna uit ging! maar het bleef natuurlijk gloeien, dat is overal zo. maar wat het is dat het vuurtje niet meer zo makkelijk aan gaat. dus moet je het meer zuurstof geven, dat kan je natuurlijk doen door gwoon heel lief 's avonds bij hem in de armen te liggen en daar gwoon de hele avond blijven liggen dan een beetje neusje wrijven, of wat anders jullie leuk vinden.
dit kan lijden dat het vuurtje misschien weer aan wakkert. en dat je vriendje ook het vuurtje wil laten branden, want als je teveel zuurstof geeft krijg je een soort van een vuurtje maken met wind, dat werkt niet! maar je vriendje kan er ook water over heen gooien als hij het wil en is het vuurtje uit en het hout nat, en dan kun je geen vuurtje meer maken. dus je moet het een beetje rustig en lief aanpakken dan is de kans dat hij je weer ziet als zijn alles.

succes ermee;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
je bent een lieverd Axel :)
+1
door vreemd te gaan heb jij zijn vertrouwen ernstig beschadigt. Dit gaat niet van de 1 op de andere dag over. Zeker niet omdat hij niet 24 uur per dag bij je is, jij hebt toch vaak te maken met andere mannen als hij niet in de buurt is en dat is heel moeilijk. Hij heeft je een 2e kans gegeven en die heb jij wel goed benut maar na je keuze om vreemd te gaan en toch bij je vriend te willen blijven zul je moeten accepteren dat hij je altijd zal blijven wantrouwen....dat is toch echt iets wat jij zelf gecreeerd hebt.

Er is geen manier om dit vertrouwen versneld en in 1 keer weer 100% hersteld te krijgen, de enige manier is altijd te melden waar en met wie je weggaat en altijd bereikbaar blijven, altijd op tijd thuis komen, regelmatig bellen enz.

Mocht je dit toch moeilijk vinden om zo te leven kan je er beter een punt achter zetten want het vertrouwen komt nooit meer terug...dit kan nog jaaaaaaaaren duren helaas.

Sterkte ermee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je relatie weer zo mooi kunnen krijgen als het vroeger was, dat kan niet meer. Het zorgeloze en het blind vertrouwen is weg. Zelfs al wordt het toch nog beter, je vriend zal altijd dat tikkeltje achterdocht blijven houden.

Langs de andere kant vind ik dat je vriend moet kiezen, ofwel vergeeft hij jou, ofwel moet hij de relatie verbreken. Je doet nu al een jaar je best... Zou het niet kunnen dat hij een beetje geniet van die situatie en van jouw schuldgevoel? Jij blijft je maar uitsloven en hij blijft onvergeeflijk... Aan jou de keuze of je daarmee kan blijven leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan hem niet helpen, dit moet hij zelf voor elkaar zien te krijgen. het enige wat jij kan doen is overal open en eerlijk in zijn.
niet overdreven verslag uit gaan brengen, maar gewoon laten weten hoe en wat en als er vragen zijn beantwoorden.

zijn vertrouwen in jou heeft gewoon een kleiharde mega dreun gekregen. hij wil je wel vergeven, maar emotioneel werkt het zo niet.
ik ken het ook, en voor mij is het onmogelijk om iemand weer 100% te vertrouwen. als je namelijk denkt dat alles goed is en erachter komt valt het heel vreselijk vies tegen en is het puur verraad met terugwerkende kracht.
je kan niet meer van iemand op aan. hij zal nu wel weten dat je niet mee zo'n domme actie zou hebben, maar de achterdocht en het wantrouwen omdat je gekwetst bent.... dat kan heel lang duren voor dat weer op de rit komt.
áls het weer op de rit komt. helaas moet je vriend ook consequenties dragen van je gedrag. voor jouzelf is het een eigen keuze geweest die grote gevolgen heeft. gelukkig heb je ervan geleerd.

ik hoop dat het nog goed kan komen tussen jullie want een fout is menselijk, maar neem wel mijn petje af voor je vriend!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Ik ken het ook Euc, en zeker petje af voor haar vriend.
+1
Ja, dit is heel moeilijk.
Jullie hadden blijkbaar van te voren niet afgesproken dat je een vrije relatie zou hebben dus heb je je vriend door vreemd te gaan een ongelofelijk harde emotionele dreun verkocht. Hij dacht dat jullie elkaar totaal konden vertrouwen en dat was dus niet zo. Dat onbezorgde vertrouwen zoals toen krijg je niet meer terug.
Hij heeft zijn meest kwetsbare plek in zichzelf afgesloten voor je. Hij houdt van je maar durft zich niet meer open te stellen. Hoe kon het dat juist jij zijn vertrouwen beschaamde?

Dus: Nu ligt het eraan hoeveel jij van hem houdt.
Wat ik zou doen is proberen hem een even grote, of nóg grotere, liefdesbetuiging te geven als de dreun die je hem verkocht hebt. Overdrijf het maar voor je gevoel, wij nederlanders zijn daar vaak niet zo goed in maar soms kan het iets helder maken.
Ik bedoel: bedenk eens iets waardoor jullie weer dichter bij elkaar kunnen komen. Wat ik nu verzin geef ik alleen maar als voorbeeld en het succes hangt sterk af van hoe graag je hem (emotioneel en geestelijk) weer terug wilt en jullie interesses.

Ga met hem op een survival (mid)week, licht de leiders in waarom je die week met hem wilt doen zodat zij je kunnen helpen door bepaalde vertrouwensoefeningen te bedenken. Gá die dagen voor hem, voor hem en voor hem alleen en vraag op de laatste dag om vergeving op een romantische of juist hele simpele manier.

Of, organiseer een geweldige dag voor hem, schakel mensen in om je te helpen, laat hem van zijn werk ophalen (ff de baas inlichten, niet makkelijk maar stel je maar kwetsbaar op) met een koets of iets anders wat HIJ mooi vindt en laat hem naar een mooie plek rijden waar jij hem opwacht met.... nou ja, laat je fantasie gaan. Maar hou het niet bij fantasie, dóe het.

Laat ZIEN wat je innerlijk wilt overbrengen.
Doe er veel moeite voor, schrijf een gedicht of zing een lied voor hem tijdens die week, op zo'n dag, of , als je dat niet ligt, verzin iets anders moeilijk.
Dat moeilijke is noodzakelijk, maak het jezelf niet te makkelijk, ook voor jou moet het louterend werken.
Zo laat je hem erváren dat je er heel veel spijt van hebt en alleen hem wilt.
Doe het alleen als je hem met heel je hart en ziel weer helemaal terug wilt.
Je weet nooit of het helpt maar blijkbaar is hij de moeite waard om het te doen en hij houdt van jou en zal niets anders liever willen dan jou weer vertrouwen en lief hebben.
Oftewel:
Transformeer je misstap tot een geweldige liefdesbetuiging.

Ga ervoor!!
Kristal
12 jaar geleden
Het is je eigen schuld dat hij minder vertrouwen in je heeft.
Ik snap hem dus ook.
Ik denk als je relatie dan niet echt leuk meer blijft dat het beter is dat jullie dan uit elkaar gaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja een beetje je eigen schuld...
ook ik kan me in je vriend vinden, ook ik ben door mijn man zeg maar bedonderd, en ook ik heb het hem vergeven, maar ik weet het kost veel tijd om het te verwerken want het vertrouwen is toch grotendeels verdwenen, en dat kost tijd om het terug te krijgen, je zal geduld moeten hebben, dat is alles wat ik kan zeggen...
Na jaren ben ik weer close met mijn man, het kan dus wel, maar tja het kost tijd en geduld..

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meis, dat gevoel krijgt ie niemeer trug. Je kan t accepteren, of je maakt t uit. Als iemand 1x is vreemdgegaan geeft dat t gevoel dat de persoon geen moeite heeft om t weer te doen, dus dat zit diep in t instinctieve en kan je er niet meer uithalen. Als je nog een keer vreemdgaat met een nieuw vriendje, probeer t dan tenminste geheim te houden. Onthou: Je bent onschuldig tot het tegendeel bewezen is ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vreemdgaan is behoorlijk heftig. In 1 klap ben je al je vertrouwen kwijt in de gene waar je misschien wel het meest van hield. Ik weet helaas uit eigen ervaring dat tijd alle wonden heelt, maar achterdocht zal nog heel lang vlijven wroeten. Vertrouwen moet je terug verdienen en als dat na een jaar nog niet zo is dan is dat maar zo.
Maar je hoeft niet te blijven boeten is mijn mening. Wanneer je een tweede kans gekregen hebt dan hoor je nog steeds liefde te voelen, te geven en ook te ontvangen. Wanneer het alleen nog van jou kant komt dan denk dat er geen toekomst vol geluk meer in zit.