Wat is 'over je gevoelens praten'?

Dat ik niet over mijn gevoel praat heb ik al een paar keer van mijn ex'en gehoort. Maar wat voor een gevoelens moet je benoemen? En hoe?

Ik heb weer een hele lieve vriend sinds 2 maanden. En ik heb het al een paar keer geprobeert. Maar ik weet het echt niet. Ik ben een vrouw maar misschien ben ik wel gevoelloos...

Hoe begin ik uberhaupt aan een goed gesprek met mijn partner?

Weet jij het antwoord?

/2500

Wat er daadwerkelijk in je omgaat dus wat voor gevoel heb je bijvoorbeeld als jeje vriend ziet.En dat kun je dan proberen om te uiten.Wat doet het met je als je bijvoorbeeld iets moois ziet wat voel je daar bij.Dat zijn gevoelens maar ook boosheid, verliefdheid , verdrietig of blij zijn zijn allemaal gevoelens.Als ik mij douche dan voel ik mij daarna lekker schoon en fris dat is ook een gevoel.Geef bij je vriend aan dat je het moeilijk vindt om over gevoelens te praten.Een gesprek begint vanzelf je hebt het over een onderwerp en dan ontvang je een reactie en dat kan een gesprek worden. Heb je van huis niks mee gekregen over gevoelens vast wel. Sterkte ermee en anders naar je huisarts gaan dat je hier geen raad mee weet misschien kan hij of zij jou een advies geven.

Het klinkt alsof je een muur om jezelf hebt geplaatst. Maar natuurlijk kan je ook gewoon een binnenvetter zijn, een stille genieter. Iemand die niet wil laten zien dat ze boos is. Je hebt nu eenmaal ook introverte mensen. Begin eens met simpele dingen te zeggen, bijv dat je iets mooi vindt, dat je het gezellig vindt, dat je het fijn hebt samen met je vriend, dat je de koffie lekker vindt, dat je van de zon geniet.. gewoon kleine dingetjes. Dan later iets over je echte gevoel, bijv je irriteert je aan je vriend. Dan kan je ook zeggen dat je het niet leuk vind dat hij dat zei of zo deed. Je hoeft niet gelijk diepgaand erop in te gaan, het gewoon benoemen kan al een begin zijn. Succes!

Gevoelens beschrijven is iets wat je moet leren. Als je dat nooit eerder gedaan hebt kan dat aardig lastig zijn, omdat het benoemen alleen al een struikelblok kan zijn. Met deze lijst die ik hieronder geef, heb ik zelf veel plezier gehad, in het uitzoeken wat ik voelde. Zo'n lijst kan aardig handig zijn om er achter te komen wat je nou precies voelt. En vooral ook wat je NIET voelt. Aan de hand daarvan komt het gesprek vaak wel op gang. http://www.12accede.nl/benoeming-gevoelens_categorieen.pdf Toegevoegd na 1 minuut: Het Christelijke element wat in dit document voor komt, kun je meenemen of weglaten, al naar gelang wat op jou van toepassing is. Ik ben zelf niet gelovig, maar respecteer mensen die dat wel doen. Hopelijk heb je iets aan deze "handleiding" over gevoelens. Succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100