Wat is 'over je gevoelens praten'?

Dat ik niet over mijn gevoel praat heb ik al een paar keer van mijn ex'en gehoort. Maar wat voor een gevoelens moet je benoemen? En hoe?

Ik heb weer een hele lieve vriend sinds 2 maanden. En ik heb het al een paar keer geprobeert. Maar ik weet het echt niet. Ik ben een vrouw maar misschien ben ik wel gevoelloos...

Hoe begin ik uberhaupt aan een goed gesprek met mijn partner?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Over gevoelens praten, dat is zo iets persoonlijks! Meestal is de klacht van vrouwen dat de mannen niet over hun gevoelens kunnen praten, bij jou is dat dus precies andersom. Dat je er niet over kunt praten, wil helemaal niet zeggen dat je ze wegstopt of dat je ze niet hebt. Misschien ben je gewoon niet zo'n prater. Maar in een relatie is het belangrijk om elkaar 'feedback' te geven. Jouw vriend moet weten waar jij blij van wordt, waar je boos van wordt, waar je je aan ergert, wanneer je verdrietig bent. Anders ziet hij bijvoorbeeld wel aan jouw lichaamshouding dat je verdrietig of boos bent, maar kan hij niet peilen waarom dat zo is. Dan denkt hij misschien wel dat het aan hem ligt, terwijl dat helemaal niet zo is. Of ben jij vrolijk maar heeft hij dat niet in de gaten. Vertel het hem.

Je zou eens kunnen beginnen met een enthousiast verhaal te vertellen over je hobby of over je werk: waarom word je daar blij van? Wat is het fijne daaraan voor jou? Bij zo'n gesprek is het ook belangrijk dat je je vriend de ruimte geeft om te reageren op wat jij zegt, dus af en toe een stilte laten vallen zodat hij ook iets kan vertellen over wat hem boeit. En dan kun je ook eens een keer iets vertellen over een gebeurtenis in je jeugd waar je van onder de indruk was bijvoorbeeld. Het hoeft niet altijd iets groots en meeslepends te zijn, zo is het leven meestal niet.

De beste momenten voor dit soort gesprekken zijn als je samen aan tafel zit in een ontspannen sfeertje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Wat er daadwerkelijk in je omgaat dus wat voor gevoel heb je bijvoorbeeld als jeje vriend ziet.En dat kun je dan proberen om te uiten.Wat doet het met je als je bijvoorbeeld iets moois ziet wat voel je daar bij.Dat zijn gevoelens maar ook boosheid, verliefdheid , verdrietig of blij zijn zijn allemaal gevoelens.Als ik mij douche dan voel ik mij daarna lekker schoon en fris dat is ook een gevoel.Geef bij je vriend aan dat je het moeilijk vindt om over gevoelens te praten.Een gesprek begint vanzelf je hebt het over een onderwerp en dan ontvang je een reactie en dat kan een gesprek worden.
Heb je van huis niks mee gekregen over gevoelens vast wel.

Sterkte ermee en anders naar je huisarts gaan dat je hier geen raad mee weet misschien kan hij of zij jou een advies geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je zoveel problemen hebt om over je gevoelens te 'praten' moet je ze misschien eens proberen op te schrijven. Dan heb je geen toehoorder en je kan ook makkelijk iets veranderen of verbeteren aan je tekst. Met praten gaat dat moeilijker.

Zoek eens op internet naar liefdesgedichten of zo. Beeld je dan in hoe het met je vriend is en schrijf daarover. Dàt zijn dan je gevoelens. Op dezelfde manier kan je teksten opzoeken over verdriet, angst, boosheid en plezier. Als je de teksten leest, hou dan vast wat je voelt, en schrijf het op.
Misschien kan je op die manier er op de duur ook over leren praten. Of je laat je teksten/brieven lezen aan je partner :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over je gevoel praten houdt in dat je benoemt wat er in/bij je speelt.
Je voelt continu, alles wat je ervaart en meemaakt heeft een gevoelsindruk op je. Van angst naar vreugde naar boosheid naar blijheid naar weerstand naar nervositeit naar stilte... deze gevoelens, het beleven van wat binnenin je leeft breng je naar buiten.
Zeg.. "ik voel me... "
of vraag aan hem hoe hij zich voelt, je ziet/ leest toch zijn lichaamstaal? ga daar op in.
Vertel of vraag over hoe jij je als kind voelde. Wat het meest indruk op je maakte, vraag wat op hem de meeste indruk maakte.
Genoeg onderwerpen als je in iemand geïnteresseerd bent lijkt me.
Zoiets moet je misschien leren... maar is wel belangrijk hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Durf je wel te voelen? Want als jij niet onderkent wat erin je omgaat kan je het al helemaal niet uitleggen aan een ander. Iedereen voelt, zelfs de grootste psychopaat op aarde voelt. Dat is van iedereen en van alle tijden. Ooit zei iemand tegen mij, niets voelen is ook een gevoel en eigenlijk had hij daar wel gelijk in. Het duidt meestal niet op het beste gevoel. Mocht het niet echt lukken erachter te komen wat je voelt begin dan met te benoemen wat je leuk vindt en wat je niet leuk vindt. Heel letterlijk en ga dan voor jezelf na waarom je iets wel of niet leuk vindt. Meestal is dat al wat je voelt. Waarom koop je iets, waarom is het zo leuk om bv met vriendinnen naar de bios te gaan, maar niet om een bv examen af te leggen.
Daar draait het om gevoel. Probeer hier eens woorden aan te geven als bv; ik vindt het leuk om naar de bioscoop te gaan, omdat we het dan gezellig hebben (gevoel is bliijdschap, prettig samenzijn) en we een spannende film gaan kijken (gevoel; spanning, ontlading, meeleven met de hoofdpersoon) maar niet leuk om een bv; exmanen te doen, omdat ik dan bang ben dat ik het fout doe (gevoel: angst, spanning, stress). Je vriend vraagt jou dus om die gevoelens die hierbij horen te benoemen en hem te vertellen. Vanuit daar kun je steeds een stapje verder in het benoemen van gevoelens zodat jullie diepere gesprekken kunnen hebben over wat er in jou omgaat en wie je nu eigenlijk bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat je ex-en hebt, zegt al dat je bekend bent om ruzie te maken. Dat wil zeggen dat je veel ergernis hebt en dat je boos bent. Misschien ben je ook wel verdrietig of ben je bang. Als die emoties heb je in meer of mindere mate.
Daarover kan je gaan praten. Spreek de ergernis uit. Zeg dat je verdrietig bent. Leg uit waarom je bang bent.

Kennelijk heb je dit zo lang verdrukt omdat het je misschien kwetsbaar maakt en je 'bang' bent dat je gepest wordt. Of dat het tegen je wordt gebruikt. Misschien heb jij anderen wel eens gepest, doordat ze zo 'gevoelig' waren en daarmee een gemakkelijke prooi. Heb je gezien wat het doet en wil je dit niet over jezelf roepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klinkt alsof je een muur om jezelf hebt geplaatst. Maar natuurlijk kan je ook gewoon een binnenvetter zijn, een stille genieter. Iemand die niet wil laten zien dat ze boos is. Je hebt nu eenmaal ook introverte mensen.

Begin eens met simpele dingen te zeggen, bijv dat je iets mooi vindt, dat je het gezellig vindt, dat je het fijn hebt samen met je vriend, dat je de koffie lekker vindt, dat je van de zon geniet.. gewoon kleine dingetjes. Dan later iets over je echte gevoel, bijv je irriteert je aan je vriend. Dan kan je ook zeggen dat je het niet leuk vind dat hij dat zei of zo deed. Je hoeft niet gelijk diepgaand erop in te gaan, het gewoon benoemen kan al een begin zijn.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik me afvraag is wat jezelf vindt. Als je het zelf geen probleem vindt, dan doe je het dus alleen omdat de anderen dat van je willen. En dat zal dan altijd iets opgelegd zijn.
Dus of je vind het zelf ok dat je daar geen beheofte aan hebt, en bent daar voor jezelf en naar de ander duidelijk over. Ik heb die behoefte niet. Niks mis mee, dat ben jij.
Dan trek je ook de partner aan die daar vij past.
Of je vind de partner waarvoor je je wilt openen. Dat ook de behoefte is om je gevoelens mee te delen.

Ik spreek uit eigen ervaring, doordat mijn vorige partner ook die behoefte niet had. Zover ik weet heeft hij nu een topbaan en sport met zijn vrienden. Af en toe een vriendin, maar geen vaste meer.

Dus staar je niet blind op wat de ander wil. Je bent wie je bent en dat is ok. Als je daar duidelijk over bent naar jezelf past de omgeving zich vanzelf ook aan. En als jij toch je meer wilt openen zou ik een psycholoog in de hand nemen die in een paar sessies kijkt hoe jij je wat meer kunt openen. Maar alleen als jij dat wilt.

Weet je eigenlijk wat de behoefte van je nieuwe vriend is? Misschien maak je je nu zorgen terwijl hij ook niet graag over zijn gevoel praat. Zit je je voor niks zorgen te maken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gevoelens beschrijven is iets wat je moet leren. Als je dat nooit eerder gedaan hebt kan dat aardig lastig zijn, omdat het benoemen alleen al een struikelblok kan zijn.

Met deze lijst die ik hieronder geef, heb ik zelf veel plezier gehad, in het uitzoeken wat ik voelde. Zo'n lijst kan aardig handig zijn om er achter te komen wat je nou precies voelt.

En vooral ook wat je NIET voelt. Aan de hand daarvan komt het gesprek vaak wel op gang.

http://www.12accede.nl/benoeming-gevoelens_categorieen.pdf

Toegevoegd na 1 minuut:
Het Christelijke element wat in dit document voor komt, kun je meenemen of weglaten, al naar gelang wat op jou van toepassing is.
Ik ben zelf niet gelovig, maar respecteer mensen die dat wel doen. Hopelijk heb je iets aan deze "handleiding" over gevoelens.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gevoelens voel je van binnen, en meestal laat je die met je lichaam zien. Als je blij bent, of boos, dan ziet men dat aan je gezicht.
Zo'n gevoel is belangrijk voor een mens, omdat dit richting geeft. Bijvoorbeeld, als je tasje wordt afgepakt, wordt je boos, en kun je ineens heel hard lopen. Ben je geslaagd voor een examen, dan ben je blij, en maak je verder plannen voor de toekomst.
Gevoelens zijn dus samengebalde stukken informatie.
Een ander mens kan veel emoties herkennen, en kan daarop reageren. Zo ontstaat communicatie, of liever gezegd: echt contact. Lukt dit niet, dan strandt een relatie.

Er zijn veel mogelijkheden om hierin te groeien. Boeken lezen, assertiviteitscursus volgen, persoonlijke effectiviteitstraining.

Ga gewoon oefenen, en vergeef jezelf elke fout. Leer er gewoon van.
Wees trots op elke stap die je weet te zetten.