Ik heb de relatie beëindigd. Ik heb een beetje hoop dat hij nu gaat inzien dat hij echt volwassen moet worden. Kan dit gebeuren?

Relatie met man die afhankelijk is van ouders, niet goed voor zichzelf kan zorgen (financieel, huishouden). Zijn relatie met mij was de langste (een jaar). Hij zal toch zien dat het zo nooit gaat lukken met een vrouw als hij zo leeft? Kent iemand een situatie waarin iemand echt is gaan veranderen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als het ECHT de persoon van je leven is die je wilt/wilde veranderen dan zijn er 2 dingen:
1) iemand veranderen is heel moeilijk, maar in tegenstelling tot wat sommigen zeggen niet onmogelijk... zelf zijn mijn partner en ik toch wel sterk veranderd in onze relatie de laatste 10 jaar. Waar de eerste 10 jaar goed was (met de nodige ups and downs), maar naar het einde van die 10 jaar redelijk down, hebben wij na enkele goede gesprekken ons echt gegeven voor elkaar zijn we beiden zeer zeker veranderd en zijn de laatste 10 jaar echt wel fenomenaal super geworden, en het wordt nog steeds beter door aan onszelf en elkaar te sleutelen (je moet er natuurlijk wel beiden voor openstaan).

2) je had misschien beter niet 'beëindigd' klinkt zo definitief, maar een 'afkoelingsperiode' ingelast waarbij je elkaar gewoon een periode (min 1 maand, misschien beter 2-3 maand) maar heel af en toe zag... om het dan geleidelijk terug op te bouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Iemand zal er niet door veranderen als jij de relatie hebt beeindigd. Als dit jou manier is van levenslessen geven dan is het niet een al te beste.
Hij zal echt niet veranderen en door dat jij nu ook hebt afgehaakt zal hij zich w.s. weer meer aan zijn ouders vastklampen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat is niet mijn manier van lessen geven. Ik hoop alleen dat hij toch gaat veranderen, omdat we het ook zo goed hadden samen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor het antwoord. Omdat hij nu inderdaad weet dichter bij zijn ouders kan staan.
Het beste om iemand iets te laten inzien is door er over te praten.
Wat zijn zijn wensen voor de toekomst. Hoe ziet hij dit voor zich? Zijn die wensen haalbaar als hij blijft leven op de manier waarop hij nu leeft?
Waarom hangt hij zo aan zijn ouders, is het gemakzucht of doet hij het ook voor zijn ouders. Wellicht een voorzichtig gesprekje met zijn moeder tijdens de afwas (weet natuurlijk niet hoe die in elkaar zit) om te kijken hoe zij er over denkt.

Net als in het hierboven gegeven antwoord denk ik dat hij wellicht nog meer naar zijn ouders zal toetrekken nu hij weer alleen is. Hij hoeft nu geen rekening meer te houden met iemand.
Je moet een relatie beeindigen als je het niet meer ziet zitten, niet omdat je hoopt dat hij daardoor veranderd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze man zal door jouw beslissing niet veranderen. Als dat je wens is, laat hem dan varen.

Als jij zegt dat "we het ook goed hadden samen", dan kijk je naar hoe diegene KAN zijn, en niet zoals hij werkelijk IS.

Je kunt je afvragen of hij wel in staat is om op een manier tegen zichzelf aan te kijken dat hij zich af gaat vragen of de oorzaak bij hem ligt.

Waarschijnlijk vindt de man het wel prettig zo. En zijn ouders ook. Of er zijn andere redenen waarom hij dit gedrag in stand houdt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze man zal in mijn ogen niet of nauwelijks veranderen. Kennelijk ziet hij de noodzaak van veranderen niet in. Pas als hij helemaal op zichzelf is gewezen, zal hij misschien in de spiegel durven kijken en heel, heel misschien proberen te veranderen.

Maar zolang hij steun heeft van zijn ouders!! en vriendinnen (kennelijk lukt het hem om toch relaties aan te gaan), zal hij nooit veranderen.

Maar ach, je moet mensen ook hun lijden gunnen. Pas als iemand uitgeleden is, zal hij proberen te veranderen. Daarom is het zo moeilijk een ander te helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan gebeuren. Het hoeft dus niet. En het is gemakkelijker als het niet gebeurd, want verandering is nu eenmaal erg moeilijk.
Ik vermoed dat het niet willen veranderen, juist de druk op jullie relatie heeft omhoog gegooid en waarschijnlijk ook de reden is voor de uiteindelijke breuk.
Dat de relatie dan uiteindelijk klapt, zal dan eerder een opluchting zijn, want er hoeft niet meer verandert te worden.
Een grote herkenbare angst in een relatie is dat een ander je wilt veranderen.

Ik wil je adviseren om hem los te laten. Je hebt de relatie gebroken en hoe hij verder in het leven zal staan in zijn zaak. Richt je op jezelf, je hebt alleen jezelf in de hand, de ander nooit.
Hij is zelf verantwoordelijk voor zijn eigen leven. Hij zal heus wel de lessen leren die hij nodig heeft voor zijn leven. Het is echter zijn leven, jouw leven is een ander en kennelijk is de tijd dat jullie levens elkaar kruizen, voorbij.

Een betere vraag is: Wat heb jij kunnen leren van de relatie met hem?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je relatie was gebaseerd op de hoop dat hij wel zal veranderen moet ik je teleur stellen. De ene volwassen mens kan de andere volwassene niet veranderen. Een mens kan wel zichzelf veranderen als hij inziet dat dat nodig is maar zelfs dan zal dat erg moeilijk zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk heb je de relatie nog niet echt beeindigd , omdat er bij jou nog de hoop bestaat dat hij gaat inzien en veranderd . Er brand volgens mij nog een klein vlammetje ! Maar of die man echt gaat inzien en veranderd wat jij terecht graag zou zien , ik vrees van niet . Maar geheel onmogelijk is dit ook weer niet , er is mij een situatie bekend waar het al langdurend een een positieve wending heeft gekregen . Succes in je verdere leven .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iemand kun je niet veranderen hoor
!...
ook al wil jij het nog zo graag,..deze man is gewoon zoals hij is,en hij zal pas veranderen als hij dat zelf echt wil
en dat is iets wat niemand anders kan bewerkstelligen!