Mijn vriend geeft aan de laatste tijd veel aan zijn hoofd te hebben. Hij heeft stress en is behoorlijk gemeen tegen mij. Moet ik even afstand nemen?

De laatste tijd is hij vaker heel gemeen tegen me. Hij wil weinig tot geen sex meer. Hij zegt dat hij niks aan me heeft, en draait vervolgens weer bij. Ik weet dat hij heel veel werk heeft, omdat hij zelfstandig ondernemer is, en daarbij ook nog net een huis gekocht heeft wat hij helemaal moet verbouwen. Hij zit niet lekker in zijn val, hij heeft te veel werk en te weinig tijd, en wij zien elkaar sinds kort dagelijks. Voorheen was dit 2x per week. Moet ik hem tijd gunnen ook al heeft hij hier niet om gevraagd? Moet ik even afstand nemen, en hem tijd geven alles een beetje op een rijtje te zetten, en wachten tot hij zelf komt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tijd voor een gesprekje. hij reageert zijn frustratie af op jou, en dat is nooit goed. Waarschijnlijk is hij zich hier niet eens echt van bewust.
Probeer het eens zo te bekijken: wat wint hij hier bij, als hij gemeen tegen jou is, wordt zijn stress dan minder? Nee, niemand heeft hier wat aan en het is verkeerd gedrag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk kan iemand iets sneller aangebrand of wat minder vrolijk zijn als hij stress heeft. Maar ook stress is nooit een excuus om geméén te zijn! Ik zou me toch eens flink achter mijn oren krabben of dat gemeen doen een tijdelijke situatie door stress is, of dat hij gewoon - nu jullie elkaar dagelijks zien - zijn ware gezicht laat zien.
Kristal
13 jaar geleden
ja Suzy... daar zeg je zoiets.

Antwoorden (15)

Ja, afstand van hem houden is niet het goede woord ervoor. Maar dat hij tegen je zegt dat hij niks aan je heeft slaat nergens op. Het beste is dat je hem een soort van steun geeft. Het lijkt mij in zon situatie goed om een keer tegen hem te zeggen dat jullie 1 dag voor elkaar moeten hebben en even in die dag vragen aan hem wat zijn plannen zijn in de toekomst en wat hij nou werkelijk van je verwacht. Want je zegt zelf dat je hem eerst 2 x p week zag en nu elke dag. Dat is een hele verandering. Hij kan zivh gaan vervelen vooral als je aan zn hoofd zeikt terwijl hij het zo druk heeft. Dus mijn advies is niet afstand nemen, maar geef hem de tijd en ook je zelf om na te denken hoe jullie verder willen gaan. En ook tijd geven om dingens samen te kunnen oppakken. Want waarom zou hij niks aan jou kunnen hebben. Jij zou toch ook als een vrouw een handje kunnen helpen bij zijn zaak en huis.. Als dat verder lukt. Succes ermee!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het gesprek aangaan wat hij van jou verwacht.. Wil hij steun van je, of juist rust.. Of ben je even de "boksbal" waar hij tegen aan wilt schoppen omdat hij het gevoel heeft dat hij zijn ei bij jou kwijt kan? Het kan zijn dat de dingen die hij zegt en doet niet op de manier bedoelt zoals jij het ervaart.. Ik zou hem vragen wat hij van je verwacht en dat je er voor hem wilt zijn. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben bang dat als je ff afstand neemt dat hij daar helemaal geen problemen mee heeft, ga een gesprek aan met hem , hij heeft zijn gevoel al 'uitgelegd' nu mag jij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een heel herkenbaar verhaal!! Mijn vriend doet nu na MBo te hebben afgerond een HBO opleiding. Dat kost hem behoorlijk wat energie. Verder kan hij zich hij maar op 1 ding tegelijk focussen en is hij erg chaotisch. Mijn vriend heeft ook de neiging negatief te gaan reageren als ik in de weg loop(ik loop niet in de weg, maar zo ziet hij dat dan). Ik weet dat hij het niet zo bedoelt(maar je hoeft het ook niet te pikken). Zo te lezen bedoelt je vriend het ook niet zo. Hij mag best gespannen zijn en gestrest zijn maar het is nooit jou fout. Mij is wel duidelijk geworden dat met de juiste communicatie beter met elkaar kunt omgaan. Jou vriend moet leren duidelijk te zijn naar jou toe en jij moet eerlijk tegen hem zijn.

Het beste is hem te vragen wat hij van jou verwacht. Geef ook aan wat jij van hem verwacht. Probeer een compromis te sluiten. Het is vaak geven en nemen in een relatie. Niet alles kan om hem draaien.

Wat ik vaak doe is een tijdje naar mijn ouders toegaan(bijvoorbeeld tijdens een toetsweek). Zelf vind ik dat wel eens heerlijk, maar ook hij heeft daardoor meer rust. Is de rust weer terug dan heeft hij alle tijd en aandacht voor mij:D

Probeer hem de ruimte te geven en niet te veel druk op te leggen. Dan juist rennen de mannen vaak hard weg.

Toegevoegd na 5 minuten:
Laat je trouwens nooit in een hoekje drukken. Het blijft geven en nemen. Is het te veel geven dat zou ik nog eens goed over je relatie nadenken.

Tevens kan ik je aanraden de boeken van Barbara en Allan Pease(De titel is iets van waarom vrouwen niet kunnen kaartlezen..) te lezen of vrouwen komen van venus en mannen van mars. Wij vrouwen hebben een totaal andere denkwijze dan mannen. Deze boeken hebben mijn wereld geopend en ik ben mannen veel beter gaan begrijpen. Misschien heb je het helemaal niet nodig, maar ik meld het toch maar even:D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Kristal
13 jaar geleden
fijn antwoord
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onzinboeken. Vrouwen kunnen heel goed kaart lezen en mannen en vrouwen komen helemaal niet van een andere planeet.
Je hebt het over mensen.
Ik heb ooit met een psycholoog gesproken en die raadde mij dat soort boeken heel er af.
Die gaan namelijk uit van stereotypen. Die heel vaak niet kloppen.
Nogmaals: het gaat om mensen. En ieder mens kan voor zichzelf denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan Mannen komen van Mars heb ik me ook enorm geërgerd toen ik het destijds las. Het schildert mannen af als een soort holbewoners, en als vrouw zou je dan trucjes moeten leren om die man te manipuleren om te doen wat jij wilt. Bah!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou ik ben ook een van de vrouwen die juist goed kan kaartlezen en ook redelijk technisch is aangelegd(ik pas niet in het straatje van vrouw vrouw, maar meer van vrouw met mannelijke eigenschappen), maar ik vond het juist een leuke benadering. Mijn voorkeur gaat uit naar de boeken van Allan en Barbara Pease. Deze boeken zijn wetenschappelijk onderbouwt en dat maakt het allemaal wat interessanter. Dat betekend niet dat alle vrouwen het zelfde zijn en mannen ook hetzelfde. Met een gezond verstand kunnen mensen dat zelf ook wel bedenken dat de 2 elkaar wel degelijk overlappen en in de boeken van Allan en Barbara Pease wordt dan ook duidelijk aangegeven . Het feit is dat de hersenen van mannen en vrouwen OVER HET ALGEMEEN anders in elkaar zitten en vrouwen en mannen daardoor ook anders in elkaar zitten en dingen anders verwerken!! Natuurlijk is iedereen uniek en overlappen mannen en vrouwen elkaar wel. Mensen zijn eigenlijk bijna niet in hokjes te plaatsen. Ik vond de boeken interessant en voor mij was het soms erg herkenbaar en het geeft mij rust. Ik geloof best dat jullie vrouwen komen van Venus en Mannen van Mars niets vinden, maar de andere boeken zijn wetenschappelijk onderbouwd en met een tikkeltje humor. Hebben jullie die ook al gelezen??
Ik denk dat je nu even zijn vangnet moet zijn. Eis niets van hem en ondersteun hem. Als hij dan een periode heeft dat het rustiger is zal hij het waarschijnlijk waarderen Maar je moet opletten Dat je hierbij niet ongelukkig wordt. Dan moet je hem dat duidelijk laten merken en hem zo gezegd wakker schudden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gemeen zijn hoef je never nooit te accepteren!!
vraag hem wat het beste is op dit moment voor jullie beiden. vertel dat je weet dat hij erg druk is maar zeg ook dat je het niet leuk vind dat hij niets aan je heeft en vervolgens weer bi draait en jij hier onzeker van wordt.

zeg dat je het begrijpt als ie meer tijd voor zichzelf wil hebben en jij wat afstand wil houden om dit mogelijk te maken. je kan hem ook vragen of je wat voor hem kan betekenen. je hoeft dus niet te helpen met de zaak maar je kan misschien wel andere dingen uit handen nemen.

vaak vullen mensen dingen voor elkaar in maar dat is niet altijd de juiste invullen zodat er van beide kanten nog meer vraagtekens en onzekerheden kunnen komen.

succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De verandering zit hem in van 2 x per week naar elke dag op zijn lip.

Er zijn geen excuses voor zijn houding.

Het belangrijkste is om te weten of u nog wel ergens in het verhaal voorkomt.

Dus druk met zijn bedrijf, aankoop onroerend goed of teveel hooi op zijn vork genomen heeft niets met u te maken.

Dat mag een relatie niet in de weg staan.
Hij behoort u op handen te dragen en lief en leed met u te delen.

Alleen zo kunnen jullie elkaar tot steun zijn.
Misschien heeft hij wel te hoog gegrepen met alles.

(leer alvast metselen, stucken en schilderen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
citaat: Hij behoort u op handen te dragen en lief en leed met u te delen.
Dit soort dingen zeg je wel vaker in je antwoorden Sxiopo,
HEERLIJK!! en ook voor je laatste zin :-)) een +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha ha: leer alvast metselen etc.
Ik lees dat als: KOM OP VOOR JEZELF: +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het blijft de eeuwige vraag in de liefde.
Wat trekt elkaar aan opdat men bij elkaar blijft,
en waarom gaat men bij elkaar weg? Wij zijn al langer dan 40 jaar getrouwd en het ging ook
niet altijd van een leien dakje, maar er was nooit een reden om de handdoek in de ring te gooien van beide zijden.
Kristal
13 jaar geleden
Fijn !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mensen weten niet altijd alles op hun waarde te schatten, totdat ze het kwijt zijn.
Ik denk dat wat je schrijft heel goed aangeeft wat er aan de hand is: citaat: hij zit niet lekker in zijn val...
Ik weet dat het een typefout is maar het is precies wat er aan de hand is:
Hij heeft idd zichzelf in de val laten lopen door veel te veel op zich te nemen en dat reageert hij op jou af. Eerst maar eens praten en dan voor jezelf goed overdenken wat JIJ wilt.
Sterkte.
Kristal
13 jaar geleden
Ik zou inderdaad maar afstand nemen.

Hij is heel gemeen tegen jou? Hij zegt dat ie niks aan jouw heeft?

Dat hoef je niet te pikken.
Daar is geen excuus voor. Niet het vele werk, niet de weinig tijd, niks niet!!!

HIJ heeft een huis gekocht? HIj alleen? Kom jij ook nog in dat verhaal voor????

Kijk, dat ie weer bijdraait, dat komt misschien omdat ie wel snapt dat ie verkeerd bezig is. Maar als jij dan maar steeds vol begrip zit en blijft zitten, zal er niks veranderen. Hij is er blijkbaar van overtuigd dat ie jou toch niet kwijt raakt, wat ie ook doet.

Afstand nemen. Laten merken dat je een zelfstandig en sterk mens bent. Wel met liefde, maar niet tegen iedere prijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens. Dat van dat huis kopen kan nog een kwestie van timing zijn (mijn man had ook toevallig een huis gekocht vlak voordat we elkaar leerden kennen), maar het klinkt niet bepaald alsof hij haar verwelkomd in zijn leven. En voor gemeen doen bestaat nóóit een excuus. Ik moet bij deze vraag ineens denken aan een zin uit een liedje van Acda en De Munnik: "Je huis is af, je vrouw is weg, maar god, wat woon je mooi hier zo alleen." Zo hoort het mensen te vergaan die in zo'n situatie gemeen gaan doen tegen hun partner. Laat hem lekker in zijn eentje zijn huis verbouwen als hij dan toch dingen roept als 'ik heb niets aan je'.
Wat wil je zelf? je weet het antwoord zelf al...
Ik denk dat hij de gelegenheid weer moet krijgen je te missen. Jij moet voor jezelf ook wat op een rijtje zetten. Even een time out en bij jezelf afvragen of dit wel is wat jij wil. Ga een poosje dingen doen die je leuk vind... Hij komt wel naar jou toe. En dan kunnen jullie het er eventueel nog op een rustige manier over hebben. Als jij zelf een paar dagen alleen bent komt die duidelijkheid in je hoofd wel... zoek de ontspanning op...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je vriend misschien in een depressie zit. Dat is heel vervelend, daar kan hij zelf niets aan doen. Je zegt dat hij veel stress heeft. Weinig zin hebben (in alles) is o.a. een symptoom van depressie. Je kan hiermee naar de huisarts gaan. Ik zou geen afstand nemen (in de zin van tijdelijk uit elkaar gaan) maar geduld hebben want daar heeft hij veel meer aan. Dit alles hoeft niet het geval te zijn, dat weet ik niet.
Ik zou sowieso met hem erover praten en er proberen achter te komen wat hij het fijnst vind. Succes! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vindt zelf beter niet probeer met hem te praten of hem helpen met iets wees juist extra aardig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien moet je emotioneel afstand nemen om jezelf te beschermen. Dat als eerste, verder is het behoorlijk moeilijk, want als je zorgt hem minder vaak te zien kan hij je dat ook kwalijk nemen. Hopelijk zijn er momenten waarin hij verteld dat hij zeker nog van je houdt. Mensen kunnen soms gemeen zijn tegen de mensen van wie ze het meest houden omdat dat soort veilig is. Hoe dat precies in elkaar zit weet ik niet. Het is denk ik zeker nuttig om een manier te vinden dat hij tot zichzelf kan komen en alles op een rij te zetten, en wellicht moet alles eerst rustiger worden voor hij in ziet wel erg veel op jou afgereageerd te hebben..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Communiceren is het antwoord op alles
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijd je zelf er veel onder?
is het erg genoeg om een risico te zijn voor jullie relatie?
of beter gezegd: een risico te nemen?

ik ben het met je eens dat afstand nemen de meest logische actie is, zelf kan je het beste inschatten wat er zal gebeuren.
hij kan namelijk er mee eens zijn, zien dat hij je nodig heeft, en realiseren hoe belangrijk jij bent, en dat hij je dus nodig heeft.
maar aan de andere kant: hij kan dus ok na deze actie, voor zn werk kiezen. en dus realiseren dat hij je niet nodig heeft, en zonder je kan. denk niet te snel dat hij deze keuze maakt, maar als hij dit doet, is hij je duidelijk ook niet waard.

zo blijft het uiteindelijk toch je eigen inschatting van wat er gaat komen. welke van de opties zal gebeuren, het pakt altijd positief voor jou uit.