met scheiding iemand uitkleden

Ik had als eerder een vraag over echtscheiding manipulatie gesteld. Daar is een antwoord op gegeven welke weg is gehaald. Het was ook een beroerd antwoord

Dat bracht mij wel op een volgende vraag. Als men zegt bij een scheiding iemand helemaal uitkleden dan vraag ik me af hoe dan?

Als je in gemeenschap van goederen bent gehuwd dan word alles toch gewoon verdeeld. Geen van de partijen kan toch zeggen ik wil meer dan haar of hem?

Dus hoe kan je dan iemand uitkleden? Bij het kadaster staat alles bekend of er nog hypotheek op zit. Bij de bank kan je je rekeningen overleggen. Hoe komt het dan dat men het over uitkleden heeft? Het enige wat ik kan bedenken is misschien sieraden. Maar dan heb ik t b.v. over diamanten, die meestal bij hele rijke mensen in het bezit zijn.
Ik snap dus dat uitkleden niet, want volgens mij kan dat niet eens.

Dofa

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Het word als een dreigement gezegd 'ik kleed je helemaal uit!', het motief is meestal wraak of hebzucht.
De persoon die dit zegt voelt zichzelf vaak -terecht of onterecht- benadeeld en is er op uit om de ander zoveel mogelijk financiële schade toe te brengen.

Maar wat je zegt klopt: de wet staat dit niet toe. Er is bij het beëindigen van een samenlevingscontract of huwelijk meestal recht op de helft van de goederen en middelen. Tenzij er huwelijkse voorwaarden zijn dan is het weer anders geregeld.
Alleen de rechter kan met een beslissende uitspraak regelen wat wie toekomt en daar zijn standaard verdeelsleutels voor.
Het kan best zijn dat iemand in het vast te stellen echtscheidingsconvenant tot het uiterste wil gaan, maar in de praktijk word het meestal niet meer dan hetgeen waar men wettelijk recht op heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat uitkleden verwijst eerder naar het proberen op te leggen van een zo hoog mogelijke alimentatie verplichting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O gelukkig is dat bij ons beiden niet aan de orde.Beiden hebben ongeveer hetzelfde inkomen en er zijn gelukkig geen kleine kinderen. Die zijn groot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat ook niet om het hebben van meer inkomen dan van de ander. De persoon die de kinderen krijgt toegewezen heeft automatisch recht op alimentatie. Meestal is hier volgens mij een standaard bedrag voor maar veel mensen proberen om hier zoveel mogelijk uit te halen...de ander financieel uitkleden zogezegd.
Je kunt als goede vrienden uit elkaar gaan en elkaars bezittingen respecteren. Je gaat in goed overleg de spullen verdelen. Als je iemand wil uitkleden haal je het bloed onder iemands nagels vandaan, elke bezitting wordt dan een punt van strijd en treiteren. Ik neem het huisdier waar de andere partner zo gek op is, ik neem zijn cd's, computer je kan het zo gek niet noemen of er is iets wat je de ander mee kan kwellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk is dat "uitkleden" een uitdrukking, om financieel zoveel mogelijk voordeel uit de scheiding te halen.
Soms gaat het dan over alimentatie die zo hoog mogelijk wordt afgedwongen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is gewoon een uitdrukking. Maar het wordt vaak als dreigement gebruikt om de andere (zwakke) partij te breken, zodat deze niet het vaak lelijke gevecht aan gaat/ aan durft.

Een scheiding haalt helaas in de meeste gevallen het slechtste in bepaalde mensen naar boven, als ze geld ruiken zullen ze haast over lijken gaan om er beter uit te komen dan de ander.

Dan zou je denken dat bij een huwelijk de verdeling goed geregeld is, maar in werkelijkheid bestaan er dan nog zoveel grijze vlakken, en daar moet dan over onderhandeld worden. Het is gewoon heel moeilijk om de verdeling helemaal waterdicht te krijgen.

En dan heb ik het nog niet over alimentatie van de kinderen. In de meeste gevallen wordt deze op basis van draagkracht berekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zegt dat het als dreigement wordt gebruikt om de zwakke partij te breken zeg je. Ik neem aan dat je dan bedoeld dat iemand zegt :ik kleed je helemaal uit. maar andersom is nog erger: want dan wordt iedereen erbij gehaald door te zeggen b.v. zij of hij kleed me helemaall uit. Dan gaat de partij ook eigenlijk dreigen, maar doet dat door in de slachtofferrol te gaan zitten, waardoor men boos op de ander partij kan worden.
Ik vind dat je die tweede manier ook niet moet onderschatten.
Ook dat vind ik een zeer oneerlijke manier
Dofa
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is oneerlijk maar helaas wel vaak het geval...
stel nu dat je ex je niet mag en zich niet aan de regels houdt. jij kan als ouder een rechtszaak aanspannen maar je ex heeft een toevoeging en hoeft dus maar een klein gedeelte van de kosten te betalen of helemaal niets.
jij moet het volle pond betalen. dit doe je en paar keer en dan ben je blut. je kan dus niet meer opkomen voor je rechten want je kan het niet betalen.

vervolgens eist je ex een heel hoog bedrag voor de alimentatie. (oude inkomsten) dit kan je laten berekenen maar je kan het niet bekostigen, tenslotte zie je de kids ook niet.
omdat je niet wil of kan betalen krijg je een beslaglegging op je loon, want je hebt geen geld meer voor een advo om een herberkening te laten maken op de gegevens die up to dat zijn.
nou dan heb je de poppen aan het dansen, helemaal als je een eigen woning hebt. (ze kijken naar je inkomsten op papier, en niet naar de uitgeven en waar je van moet leven)
zo kan je voor die tijd nog lekker schulden maken als zieke ex, want ze zullen toch gedeeld worden, en kan je aanspraak maken op dingen die je samen opgebouwd hebt (premies die vrij komen bijvoorbeeld)

als man zijnde pech hebben dat je ex een vreselijk mens is tja... dan zit je in Nederland heel beroerd want je hebt geen poot om op te staan. (google maar eens naar dwaze vaders)

gelukkig ben ik wel een ex van de vader van mijn kids, maar heb zelf omgang moeten aanvragen omdat ik het belang van de kids een prioriteit vind, dus ook het contact met BEIDE ouders. hij heeft dus de zekerheid op papier staan dat ie de kids ziet maar betaalt geen cent alimentatie.
uiterlijk in het laatste jaar van de basisschool dien ik echter wel een verzoekje in, als zal ik nooit als doel hebben iemand uit te kleden (of ik nu vriendjes ben met iemand of niet maakt geen verschil)

hoe dan ook, uitkleden van je ex is heel goed mogelijk op meerdere manieren. ALS je je kids als een pionnetje in een smerig spel wil inzetten en jezelf als het centrum van de wereld wil zien althans.
ik kan in ieder geval mijn kids recht in hun ogen aankijken, en als er ooit vragen komen als ze ouder zijn hoef ik nergens om heen te draaien.
het is beter om je gewoon als volwassene te gedragen en in het belang van de kids te denken. soms moet je jezelf hier even naar de achtergrond verplaatsen en dingen los kunnen zien van elkaar. en dat valt niet voor iedereen mee natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar als je geld op is door procederen kun je toch ook toevoeging vragen? Ik snap dit hele verhaal niet Blut is Blut en dan is er niets te halen. toch
Dofa
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een toevoeging gaat naar je #inkomsten# niet naar je uitgaven.
als jij op papier genoeg hebt (vaste baan) om van rond te komen (ook al heb je een dure ex, mega alimentatie, schulden die je af moet lossen die je samen hebt gemaakt) heb je pech als je hier niets van over houdt. geen toevoeging dus en geen mogelijkheden om je recht te halen. blut is dus alleen blut als je een uitkering of minimumloon hebt, anders is blut gewoon vermogend genoeg (op papier in ieder geval)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
o ik snap t Dofa