wat kan ik doen tegen een gevoel van leegte veroorzaakt door de afstand die ik voel naar de mensen om mij heen?

Mijn leven is sinds een 1,5 jaar van huisje boompje beestje ( 10 jaar lang) verandert in een lat-relatie. Mijn nieuwe partner en ik wonen zo'n 40 km van elkaar vandaan. Ik ga elk weekend daar naar toe, omdat het voor hem ook makkelijker is ivm zijn werk op de pc.
Maar mijn ervaring tot nu toe is dat hij als het ware continue in zijn eigen omgeving is en eigenlijk zijn leventje leeft als altijd. Terwijl ik steeds heen en weer ga en dat is nog niet zo erg, het vervelende aan deze situatie vind ik dat alles zo gepland is. Vroeger met het samenwonen had ik veel meer vrijheid om ook iets te ondernemen zonder elkaar, maar omdat mijn nieuwe partner en ik elkaar alleen in het weekend zien word het allemaal een stuk afhankelijker allemaal. Ik plan mijn dingen incl. afspreken met een vriendin af en toe allemaal doordeweeks in de avonduren. Mijn familie zie ik zelden en als ik ze zie ben ik degene die er naar toe gaat. Door deze manier van leven voel ik een grotere afstand toe naar de mensen om mij heen, omdat ik ten eerste alleen woon en ten tweede dat ik mijn tijd doordeweeks ook nodig heb. Ik voel daardoor vaak een leegte en raak ongeinteresseert in andere mensen en hun verhalen en gebeurtenissen.
Graag zou ik wat tips krijgen om meer betrokkenheid te voelen naar anderen toe.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Beste Piekertje,

Belangrijk is dat je je goed voelt. Zoals ik het nu lees lijkt het mij dat dit niet zo is. Belangrijk voor jou is dat je op zoek gaat naar hetgeen dat ervoor zorgt dat je je nu niet goed voelt.
Alleen jij weet dat maar je verhaal lezende kan ik daar wel zo mijn idee over opmaken.

Het hele leven bestaat uit het maken van keuzes. Zo denk ik ook dat je moet gaan kijken naar wat allemaal echt belangrijk voor je is en in welke hiërarchie dit staat.
In jou geval is waarschijnlijk zo dat je zal moeten kijken of je alles in stand kan houden zoals het nu is.

Welke waarden en normen heb je en hoe ga je hier mee om. bespreek dit ook eens met je partner en vraag hem hoe hij hier tegenaan kijkt. Wellicht komen jullie erg dicht bij elkaar uit maar het kan ook maar zo zijn dat dit niet zo is.

Er zijn vele keuzes en jij dient die te maken. Veel sterkte hiermee.

Tip: kijk eens of je een NLP praktijk in je omgeving kan vinden. Als het goed is kunnen ze je helpen bij het oplossen/ duidelijk maken van hetgeen van binnen voelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Leer nieuwe mensen kijken, ga af en toe uit, ga stappen met vriendinnen. Je doet wel erg veel moeite voor je vriend, vind ik. Is hij het waard? Wat krijg je ervoor terug, behalve die leegte? Houd je echt van hem? Maakt hij jou gelukkig? Zo niet, zou ik dit eens met hem gaan bespreken. Gewoon straight to the point, hoe het zit met je gevoelens. Nodig eens je familie uit bij jou thuis, kook voor ze, of ga gezellig barbequen met z'n alle. Ik denk dat je daar aan toe bent. Niet zo zeer een vent, maar je familie om je heen. Neem ook eens tijd voor jezelf. Eens een keer lekker lang uitslapen, en dan de stad in, jezelf verwennen. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk dat je deze relatie echt niet moet vergelijken met een relatie huisje boompje beestje.
Dit is een relatie waar verder weinig toekomst in zit, als je ook echt een vaste relatie wil.
In een lat-relatie laat je elkaar helemaal vrij en plan je bepaalde periodes samen.
Voor jou, als ik dit zo lees, ieder weekend naar hem.
Vind het ook vreemd dat hij nooit eens naar jou komt, zich verdiept in JOU leven.
Vraag je ook eens af: waarom heeft hij mij nodig ieder weekend: Doen we samen leuke dingen? Zijn we samen iets leuks aan het opbouwen?
Of is dit een relatie puur en enkel voor de sex.
Praat er ook eens over met je lat partner: Wat is zijn toekomst visie?
Ja, en dan moet je je afvragen: Wil ik dit?
Veel mensen gaan een lat-relatie aan maar willen voor de rest niks opbouwen. Wil je dit?
Waar blijven je eigen sociale contacten? Ze zijn behoorlijk aan het stuk gaan.
Overdenk je hele situatie, als je dit niet wil: Afhaken.
Hoop dat je daarna een vriend vind, waar je wel die relatie mee aan kunt gaan, die jij zoekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In elke relatie hoe dan ook: getrouwd, samenwonen, lat is er altijd een wisselwerking nodig, geven en nemen(beter gezegd krijgen, van die ander).

Ik zie jou heel veel geven en weinig krijgen. Waarom kan je nieuwe partner nooit naar jou toe komen ? Makkelijker voor hem, dat klinkt egoïstisch. Conclusie moeilijker voor jou.

Ik zie het voor hem wel lekker gaan, want leeft zijn leventje als altijd. Hij krijgt alles zo zie ik het op een presenteerblaadje aangeboden. Dus heb jij een stuk van je vrijheid voor hem moeten opofferen, van zijn opoffering zie ik niets terug. jouw beperking gaat ten koste van je vroegere sociale contacten.

Praat er eens met je latpartner over dat je het toch wel een beetje oneerlijk verdeeld vindt. Ik neem aan dat hij toch ook wel eens een dagje vrij neemt en bijv. adv dagen. Nou dan kan hij toch wel eens jouw kant opkomen en kun je bijv. eens een weekend iets met je vriendin, familie afspreken. Dat is het minste zou ik zeggen, anders zou ik nog maar eens goed nadenken of dit echt is wat je wilt.

En als je zelf ook werkt (dat kan ik niet uit je vraag opmaken) reserveer dan eens een dag voor anderen dan je latpartner. Doorbreek in ieder geval die weekendsleur, waar je je terecht niet (helemaal) happy in voelt.
12 jaar geleden
Dag Piekertje,
Na 10 jaar samenwonen is dit wel een heel ander leventje. Veel relaties beginnen, als je wat verder bij elkaar vandaan woont, als weekendrelatie.
Met een LAT-relatie moet je nu eenmaal meer plannen. Dat is een feit.
Bij de meeste mensen, zo ook bij mij destijds, is het wel wat evenwichtiger verdeeld: het ene weekend bij de een, het andere bij de ander. Het is in een relatie geven en nemen. Bij jullie ook: jij geeft, hij neemt.
Je hebt zelf deze situatie in de hand gewerkt, door het voor hem zo makkelijk mogelijk te maken en jezelf totaal weg te cijferen. En waarvoor? Zit er schot in de relatie of blijft het zo oppervlakkig als het nu klinkt? Wordt er gewerkt aan een toekomst samen? Heeft hij jouw familie ontmoet? Heb jij de zijne ontmoet?
Anderen vroegen zich ook al af: waarom ga jij altijd naar hem? Je schrijft dat dat voor hem makkelijker is met het werken op zijn PC. Betekent dat dan dat hij ook op zijn PC werkt als jij bij hem bent? Gezellig voor jou zeg!
Tegenwoordig heb je laptops. Die zijn gemakkelijk mee te nemen. Die kan hij ook meenemen als hij een weekend bij jou is. Dat is dus geen excuus.
Maar je vraag ging over het feit dat je leegte voelt omdat het contact met andere mensen verwatert.
Je focust je veel te veel op de weekenden met hem.
Een paar tips:
Ga je al op vrijdagavond of pas op zaterdag naar hem toe? Als je op zaterdag gaat, heb je meer tijd over voor andere contacten. Ga ’s morgens eens de stad in met een vriendin en vertrek pas in de middag naar je vriend. 40 km. is niet zo heel ver.
Zeg dat je niet meer elk weekend komt. Vraag hem ook 2x per maand naar jou te komen. Als hij moet werken, kun jij in je eigen omgeving met je vrienden iets doen.
Plan eens per maand een weekend voor jezelf. Zoek dan je familie op.
Als hij bij jou is, kun je je ouders of vrienden eens te ten vragen.